WordPress SEO plugin Yoast instellen en gebruiken
De beste all-in-one WordPress plugin voor SEO is die van Yoast.
De plugin neemt bijna al het werk van het zoekmachine vriendelijk maken van jouw WordPress website uit handen. Verder heeft de plugin een paar tools die het optimaliseren van pagina’s makkelijker maakt.
De WordPress SEO-plugin van Yoast
Laten we eerst de plugin downloaden en instellen.
- Ga naar het menu-item ‘Nieuwe plugin‘ (via plugins).
- Vul bij de zoekfunctie vervolgens ‘SEO Yoast’ in en klik op ‘Plugins zoeken’.
- Zoek de plugin ‘WordPress SEO by Yoast’ (waarschijnlijk de eerste) en klik op ‘Nu installeren’.
- Klik vervolgens op ‘Plugin installeren’.
- Klik daarna op “Plugin activeren’.
Yoast SEO plugin gebruiken
Alle instellingen staan voor 99% van de websites al goed.
Maar het zoekmachine vriendelijk maken van een website is maar een kant van de SEO plugin. We kunnen de plugin ook gebruiken om onze zichtbaarheid te verbeteren.
Sitemap via de Yoast SEO plugin
Een sitemap is simpel gezegd een lijst met alle pagina’s, blogartikelen en afbeeldingen van jouw website.
Deze lijst kan je ‘geven’ aan Google. Het kan ervoor zorgen dat Google sneller jouw (nieuwe) pagina’s kan indexeren en plaatsen in zoekresultaten van Google. Het opsturen van een sitemap niet perse nodig. Google heeft de tools om nieuwe pagina’s te vinden, maar met een sitemap gaat het wat sneller.
De SEO plugin van Yoast maakt automatisch een sitemap aan van jouw website. De sitemap die de plugin van jouw website maakt kan je vinden door ‘/sitemap_index.xml’ achter jouw domeinnaam te zetten.
De sitemap kan je opsturen via de Google Webmaster Tools. Heb je nog geen account bij de Google Webmaster Tools? Dan kan je deze handleiding gebruiken.
Sitemap opsturen
Ga naar het account van jouw website in Google Webmasters Tools.
- Klik op ‘Crawlen’.
- Klik op ‘Sitemap’
- Klik daarna op ‘Sitemap toevoegen’
- Vul het volgende stukje tekst in:
- sitemap_index.xml
- Klik op ‘Verzenden’.
Nu zou de sitemap toegevoegd zijn. Je kan over een weekje terugkomen om te zien of alles goed is gegaan.
Een pagina optimaliseren met de SEO plugin van Yoast
De plugin van Yoast kan je helpen bij het optimaliseren van een pagina voor een bepaald zoekwoord.
Het werkt zo:
- Onderaan een artikel of pagina kan je de SEO analyse tool vinden van Yoast.
- Je vult dan de zoekterm in waarop jij wil ranken
- Daarna zie je onderaan bij ‘Analysis’ wat goed is en wat beter kan.
Voorbeeld van een analyse
In het voorbeeld hieronder zie je een artikel en een aantal verbeterpunten.
Zo raad de tool aan om het zoekwoord in de eerste alinea en de meta-description te plaatsen. Verder zou ik wat afbeeldingen moeten toevoegen en het aantal keer dat het zoekwoord in de tekst voorkomt, verhogen.
Maar, de tool is niet perfect
Een belangrijk deel van SEO is het zorgen dat een pagina relevant is aan een zoekopdracht.
Een oude, maar betrouwbare, manier om te zorgen dat een pagina relevant is aan een zoekopdracht, is het plaatsen van het zoekwoord waar jij op wil ranken in de tekst en in de titel.
Deze tool controleert of dit gebeurt. Het probleem is dat deze tool kijkt of de gehele zoekwoordcombinatie terugkomt in de tekst en de titel.
Dit veroorzaakt ‘problemen’ wanneer je wil ranken op een zoekwoordencombinatie die er ‘onnatuurlijk’ uit ziet. Zo zoeken veel mensen op een combinatie aan losse termen, bijvoorbeeld ‘inspiratie kleine woonkamer’. Maar je kan geen normale zinnen vormen met die drie woorden in die exacte volgorde.
En dat hoeft ook niet. Stel, je hebt de titel “Inspiratie voor het inrichten van een kleine woonkamer’. De zoekmachine begrijpt dat waar het artikel over gaat. Hij ziet de termen: inspiratie, inrichten, kleine en woonkamer. En de pagina zal dan ook ingedeeld worden bij zo’n zoekopdracht.
Maar deze tool zal bij zo’n titel zeggen: The focus keyword ‘…’ does not appear in the SEO title.
Je krijgt dan een rood bolletje. Het lijkt dan of je het niet goed hebt gedaan, terwijl dat wel zo is. Juist het aanpassen van de titel om te voldoen aan de ‘eisen’ zal ervoor zorgen dat je minder goed scoort, omdat je titel slordig en onprofessioneel eruit ziet. Omdat je het zoekwoord niet in de juiste volgorde kan plaatsen in de tekst zelf – omdat het zorgt voor een onleesbare tekst, zal je ook een melding krijgen dat je het moet verbeteren.
De tool geeft dan aan dat de pagina niet geoptimaliseerd is, terwijl het wel zo is.
Zie de tool dus als een hulpmiddel, als een herinnering.