Checklist: 9 dingen waar je op moet letten bij het vastleggen van een domein

Het vinden van een goede domeinnaam is meer dan het bedenken van een leuke naam en het kiezen van een extensie.

We moeten ook rekening houden met concurrenten, onze doelgroep, de gebruiksvriendelijkheid en de regelgeving.

Laten we 9 dingen bespreken waar we rekening mee moeten houden bij het vastleggen van domeinnamen

Heb je meerdere ideeën voor domeinnamen? Dan kun je de domeincheck gebruiken om te kijken welke domeinnaam vast te leggen zijn.

Domeincheck

Controleer of jouw domeinnaam nog vrij is.

Wanneer je een mooie vrije domeinnaam heb gevonden die je wil vastleggen, dan is het verstandig om eerst te kijken of er al een bedrijf bestaat met de naam in het handelsregister.

Een bedrijfsnaam mag niet te veel lijken op een bestaande bedrijfsnaam

Hiermee spelen wel een aantal dingen


De onderscheidende factor

Zo gaat het vooral om het onderscheidende stuk van een bedrijfsnaam. Bij bijvoorbeeld de naam Clems Hovenier is dat het ‘Clems’. Algemene woorden, zoals media, hovenier en Utrecht kan iedereen gebruiken.

De locatie

Als jouw locatie zorgt dat er geen concurrentie mogelijk is tussen de twee merken, dan zou de naam op elkaar kunnen lijken. Zo zal Snackbar de Reiger in Utrecht weinig concurrentie hebben met Snackbar de Reiger in Middelburg.

De werkzaamheden

Ook als de werkzaamheden totaal verschillen kunnen namen op elkaar lijken. Een van de bekende voorbeelden is Ajax de voetbalclub en Ajax het schoonmaakmiddel.

Concurrentie in de zoekresultaten

Jouw collega’s zijn niet jouw enige concurrenten.

De meeste mensen die een website (voor het eerst) bezoeken doen dit niet direct via de webbrowser. Ze zoeken via de zoekmachine op de naam die ze hebben onthouden. Ze typen soms de hele domeinnaam in. Soms één onderdeel. En soms met wat gerelateerde woorden.

Wat zie je als via de zoekmachine zoekt op de naam die jij hebt bedacht?

Wanneer je grote gevestigde websites vindt met dezelfde naam dan kan het lastig worden om hoger dan hun te ranken op dezelfde naam. Er kunnen extra problemen ontstaan wanneer nieuwe mensen niet in één oogopslag onderscheid kunnen maken tussen de verschillende resultaten.

De extensie

Welke domeinnaam extensie kies je?

Er zijn honderden verschillende extensies.

Ze zijn op te delen in drie groepen:

  • Extensies voor landen, zoals de .nl
  • Extensies voor specifieke doeleinden, de bekendste .com, .org en .net.
  • En de ‘nieuwe’ extensies voor specifieke doeleinden, zoals .blog, .jobs.

De hoeveelheid extensies brengt ontelbare mogelijkheden. Voor elke naam is er wel een vrij domeinnaam extensie te vinden.
Dat betekent niet dat het een verstandige keuze is.

Soms mag het wettelijk niet, omdat het erg lijkt op een ander soortgelijk merk. Soms betaal je het tienvoudige voor een zeldzame extensie .

Maar meestal is het geen verstandige keuze omdat een zeldzame extensie niet voldoet aan het verwachtingspatroon van de gebruiker.

Iemand verwacht bij een bepaalde soort website, een bepaalde soort domeinextensie. Voor Nederlandstalige websites is dat een .nl domeinnaam. Afwijkende extensies kunnen misverstanden veroorzaken. Het is daarom verstandig om voor de meest passende extensie te kiezen, tenzij je een goede reden hebt om dat niet te doen.

Evergreen

Soms lijkt het slim om in de domeinnaam een term te stoppen die precies omschrijft wat jij doet, wie je bent of waar je opereert.

  • Rob Kozijnen
  • The Wine Guys
  • PingPong Utrecht
  • StepSEO

Soms lokt een domeinnaam die erg in is.

Zo kiezen veel start-ups voor namen die eindigen op een -y, -ify, -able. Zo heb je bijvoorbeeld Spotify, Shopify en Bitly.

Een vraag die het waard is om te stellen: past die domeinnaam nog bij jou en jouw website over 10 jaar?

Is de domeinnaam makkelijk te spellen?

Stel, je vraagt tien mensen op straat om jouw domeinnaam op te schrijven. Zonder jezelf te herhalen. Zonder ingewikkelde instructies.

Hoeveel mensen zullen dan in één keer slagen om jouw domeinnaam goed op te schrijven?

Heb je een hele mooie domeinnaam gevonden waarbij toch een spellingfout mogelijk is? Registreer dan ook die variatie als domeinnaam en verwijs die via DNS door naar jouw domeinnaam.

Merknaam en domeinnaam

Jouw domeinnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als jouw bedrijfsnaam.

Een lange bedrijfsnaam kun je makkelijk in stukjes hakken om het gebruiksvriendelijker te maken.

Neem als voorbeeld de naam Cafe Crunch and Munch Arnhem.

Die zou je op verschillende manieren korter kunnen maken.

  • CrunchArnhem
  • CafeCrunch
  • Crunchmunch
  • Crunchandmunch

De provider

Naast het bedenken van een goede domeinnaam moet je ook een provider kiezen waar je de domeinnaam gaat vastleggen.

Vaak blijft het niet bij het puur vastleggen van één domeinnaam.

Je wil een website. Een professioneel e-mailadres. Meerdere domeinnamen. Misschien direct, misschien over een jaar.
Bijna altijd wordt er dan gekozen om alles te regelen bij de provider die we al kennen. De partij waar wij onze eerste domeinnaam hebben vastgelegd. Dat is de makkelijkste optie.

De vraag is dan niet: waar kan ik een domeinnaam vastleggen? Maar wie kan mij het best helpen met mijn (WordPress) website, mail, veiligheid en online aanwezigheid tegen een fatsoenlijke prijs.

Kijk daarom niet alleen naar de prijs van een domeinnaam, maar ook naar de prijs en kwaliteit van de hostingpakketten, de extraatjes die er bij komen, de kwaliteit van de ondersteuning en de reviews van provider.

De kosten

Voor een losse domeinnaam betaal je gemiddeld tussen de 10 en 15 euro per jaar.

Een domeinnaam kan tussen de 1 en 1500 euro kosten. Voor een gemiddelde domeinnaam betaal je tussen de 10 en 15 euro. Tenminste, als je kiest voor een van de populaire extensies, zoals de .nl, .be of .com. Als je kiest voor een van de zeldzamere domeinnaam extensies, zoals .io, .tech of .shop dan betaal je snel 2 tot 10 keer zoveel.

Je moet ook rekening houden met andere kosten die er misschien bijkomen.

Soms wordt er gestunt met een korting. Dan betaal je 1 euro voor het eerste jaar en daarna 15 euro. Verder moet je ook kijken naar de prijzen van bijkomende diensten. Soms moet je bijbetalen om de DNS aan te passen. En wat moet je betalen voor een mailaccount? En wat kost een hostingpakket? Zijn er andere kosten die er bij komen?

Als je kijkt naar de kleine lettertjes en de totaalprijzen dan voorkom je dat je verrast wordt.

Voorwaarden

Elke domeinnaam extensie heeft een doelgroep. Maar meestal is die doelgroep slechts een signaal, er zijn geen voorwaarden.

Maar een klein deel van alle extensies heeft wel restricties. Ongeveer 5%.

Zo kunnen alleen mensen met een adres in Europa een .eu domeinnaam vastleggen. Ook een aantal specifieke extensies, zoals .jobs, .bank, .fly en .green kunnen alleen worden vastgelegd wanneer je voldoet aan een aantal relevante voorwaarden.

Als je niet kiest voor een typische extensie, zoals de .nl of de .com, dan is het verstandig om te kijken of er restricties bij jouw gekozen extensie zijn.