Een alternatieve manier om een bedrijf te starten

Er zijn twee manieren om een bedrijf te lanceren.

Met een hard launch of met een soft launch.

De meest voorkomende methode om een bedrijf te starten is met een ‘hard launch’

 

De ondernemer werkt dan in de schaduw aan hun ideeën, website, teksten en producten tot het moment dat bijna alles af is, om daarna alles met toeters en bellen bekend te maken.

Er zitten een paar grote nadelen aan deze methode:

  • Het neemt veel tijd in beslag
  • Ideeën sneuvelen
  • Je weet van te voren niet wat werkt

Het neemt veel tijd in beslag

Je hebt het eindresultaat van jouw bedrijfsidee in je hoofd. Je hebt een beeld van hoe jouw website, marketing en diensten er uit kunnen zien.

Het is een ‘ideale’ visie. Gepolijst. Perfect. Je ziet de website al voor je. En die is mooi. Een strakke homepage, een tiental sterke pagina’s, duizenden woorden die lezers interesseren en motiveren en meerdere foto’s van jou en jouw product. Het is een website die alles heeft. Een logo die bij je past, een inschrijfformulier met een mooi weggevertje, een sterke ‘over’-pagina en een grote dienstpagina.

Maar het gaat natuurlijk verder dan het ontwerpen van je website. Je wil offertes en facturen klaar hebben staan. Een nieuwsbrief. Social media. Het is ook fijn om een paar marketingacties helemaal uitgewerkt te hebben. En die moeten natuurlijk bovengemiddeld goed zijn, zodat je gelijk een sterke eerste indruk maakt. Daarnaast wil je natuurlijk het product en het hele proces helemaal uitdenken en uitwerken.

Het kost enorm veel tijd en moeite om het ‘perfecte’ beeld te realiseren. Misschien wel 3x meer dan je denkt. Dingen duren altijd langer dan je verwacht. Je wacht op inspiratie of op anderen. En er komt altijd wat tussen.

Ideeën sneuvelen

De meeste domeinnamen representeren ideeën. Het is potentie.

Als je pas start met een bedrijf wanneer alles helemaal uitgedacht en uitgewerkt is en dit combineert met onze natuurlijke limieten van tijd, waarbij ons to-do lijstje constant groeit, dingen langer duren dan we dachten en er constant nieuwe plannen, problemen en kansen op ons pad komen, dan sneuvelen een hoop ideeën onderweg.

Ideeën waar je niet helemaal zeker over bent, komen op de plank te liggen. En de ideeën waar je enthousiast over bent worden uitgesteld, omdat de huidige situatie de benodigde grote investering in tijd, geld en energie niet toelaat.

Je weet van te voren niet wat werkt

Het idee dat het best werkt, is niet vaak jouw eerste idee of het idee waar jij het meest vertrouwen in hebt.

Soms is het derde idee het beste. Soms de twaalfde. Soms is het een variatie op idee nummer 5. En soms is een klein zijproject dat je met andere intenties was gestart.

Hoe meer tijd, energie en geld je investeert om jouw initiële idee te testen, hoe minder tijd, geld en energie je overhoudt om andere ideeën te proberen. En helemaal geen ideeën waar je niet helemaal enthousiast over bent.

Er is een alternatief.

Je kunt ook een bedrijf starten met een soft launch

Het is een meer fluïde benadering van het ondernemerschap. Eentje gebaseerd op snelheid, experimenteren en directe communicatie met jouw doelgroep.

Bij deze methode ga je ervan uit dat het ondernemerschap een kwestie is van het zoeken naar een idee dat werkt, in plaats van het starten met een volle overtuiging dat jouw idee werkt.

  • Je begint zo klein mogelijk
  • Je publiceert vaak en vlug
  • Je gaat voor ‘good enough’
  • Je experimenteert constant
  • Je begint direct met het opbouwen van een publiek – die je bij elk idee inzet
  • En je communiceert vanaf dag 1 met de doelgroep over jouw product

Compacte ideeën

Het doel is om te beginnen met een ‘minimum viable product’. Een minimalistische versie van een product waar jouw doelgroep wat aan heeft, met het doel om feedback te verzamelen. Daarbij komt dan een simpele ‘minimum viable’ website. En tig kleine marketingacties.

Je test jouw ideeën en hypotheses zo snel mogelijk. En op basis van de reacties verander je elementen. Je verbetert bestaande elementen, voegt nieuwe dingen toe, haalt er iets uit, zoomt in op één factor of je probeert iets heel anders.

Je experimenteert constant met variaties van mini-producten en mini-marketinguitingen. Je gaat door wat werkt en stopt snel met wat niet aanslaat.

Kleine ideeën, waardevolle lessen

In een jaar tijd kun je dan wel zes (of meer) kleine producten en diensten lanceren, waarvan er bijvoorbeeld één product heel succesvol is, twee die matig succesvol zijn en drie die niet echt aanslaan. Allemaal waardevolle lessen die je kunt meenemen naar het volgende jaar. Je kunt vervolgens het succesvolle product uitbreiden, iets proberen aan te passen bij de matig presterende producten en een aantal nieuwe producten lanceren en testen.

In hetzelfde eerste jaar heb je tijd voor tientallen grote en kleine marketinguitingen; van reacties op berichten van anderen, naar het sturen van mailtjes naar collega-ondernemers en potentiële klanten tot het publiceren van kleine artikelen en video’s op jouw website en social media. Allemaal acties die direct geld op kunnen leveren of werken aan het vergroten van jouw publiek waar je jouw volgende producten aan kunt verkopen.

Haalbaar en voorsprong

Deze aanpak zorgt ervoor dat meer ideeën de conceptfase overleven. En dat het testen van een bedrijfsidee vele malen toegankelijker is. Je kunt het zelfs naast een baan of onderneming doen. Met zo’n aanpak kun je het potentieel van elk idee, elk domeinnaam, redelijk snel testen.

Je hebt dan een enorme voorsprong op de ondernemer die anderhalf jaar wacht tot alles klaar is. Veel aspecten van je onderneming en online aanwezigheid zijn dan natuurlijk voor verbetering vatbaar, maar je hebt meerdere echte lessen geleerd over wat wel en niet werkt, een publiek opgebouwd en gewerkt aan een inkomen. Allemaal zaken die zorgen dat je jouw onderneming en aanwezigheid sneller en effectiever kan verbeteren.

Door in te zetten op kwantiteit, verbeter je de kwaliteit vanzelf

The ceramics teacher announced on opening day that he was dividing the class into two groups. All those on the left side of the studio, he said, would be graded solely on the quantity of work they produced, all those on the right solely on its quality.

His procedure was simple: on the final day of class he would bring in his bathroom scales and weigh the work of the “quantity” group: fifty pound of pots rated an “A”, forty pounds a “B”, and so on. Those being graded on “quality”, however, needed to produce only one pot – albeit a perfect one – to get an “A”.

Well, came grading time and a curious fact emerged: the works of highest quality were all produced by the group being graded for quantity. It seems that while the “quantity” group was busily churning out piles of work – and learning from their mistakes – the “quality” group had sat theorizing about perfection, and in the end had little more to show for their efforts than grandiose theories and a pile of dead clay.

  • Art & Fear, David Bayles and Ted Orland’s book

Al jouw domeinnamen zijn ideeën

En elk idee heeft potentie.

Vraag jezelf af hoe je al deze ideeën zo snel mogelijk kunt testen. Wat is een kleine, maar waardevolle, versie van het idee? En hoe kun je dit idee promoten met een korte, maar intensieve, marketingcampagne. Niet in twee jaar tijd, maar twee maanden.