Wat is een goede domeinnaam? 7 eigenschappen

Wat maakt een domeinnaam goed?

Een paar dingen.

We gaan 7 eigenschappen van een goede domeinnaam bespreken. Met die eigenschappen kun je jouw domeinnaam ideeën beoordelen.

Met de domeincheck kun je direct controleren of de domeinnaam die jij bedenkt nog vrij zijn.

Domeincheck

Controleer of de domeinnamen die je bedenkt nog vrij zijn – en leg ze direct vast.

De 7 eigenschappen van een goede domeinnaam

  • De domeinnaam is makkelijk te onthouden
  • De domeinnaam zegt iets over wat je kunt verwachten.
  • De domeinnaam straalt uit waar jij voor staat
  • De domeinnaam is makkelijk op te schrijven
  • De domeinnaam gebruikt een extensie die de lezer verwacht.
  • De goede domeinnaam is makkelijk te onthouden

Jouw domeinnaam hoeft niet aan alle 7 eigenschappen te voldoen.

De meeste domeinnamen doen dat niet. De eigenschappen vormen een hulpmiddel om jouw ideeën te beoordelen en zo een goede domeinnaam te kiezen.

Een goede domeinnaam heeft geen concurrentie

Een domeinnaam is iets dat vaak gebruikt wordt.

  • Het is iets dat je in een gesprek noemt.
  • Het is iets dat mensen in hun webbrowser invullen
  • Het is dat mensen gaan Googelen.

Een vergeten domeinnaam kan een hele ontmoeting teniet maken.

Stel, je hoort de domeinnaam quantumstricthub.nl in een gesprek. Een dag later wil je even op de website kijken. Maar wat heb je er nog van onthouden? Iets met quantum. Het woordje strict valt minder op, heeft weinig relatie met het woord quantum en is niet echt visueel voor te stellen.

Als iemand niet 100% zeker is van een domeinnaam, dan proberen ze het te Googelen. Maar vaak is een los woord niet genoeg. Helemaal als het een bestaand woord is.

Als ondernemer wil je opvallen, onthouden worden en op een bepaalde manier overkomen. Een goede domeinnaam kan je hierbij helpen.

Een goede domeinnaam zegt iets over wat je kunt verwachten.

Het is een introductie en een uitleg.

Bij Tesla denk je aan elektriciteit en uitvindingen. De naam Nike ziet er niet alleen uit als een krachtige naam, het is ook de naam van de Griekse godin van de atletiek. En bij de naam FlavorSum denk je aan smaak en eten.

Een goede domeinnaam straalt uit waar jij voor staat

Elk woord heeft een betekenis.

En zelfs niet-bestaande woorden en namen kunnen een specifiek gevoel geven. Zo stralen de namen Florien en Smith elk iets anders uit.

De naam van een advocatenbureau zou anders moeten overkomen dan een bedrijf dat matrassen verkoopt. Een verkeerd signaal creëert twijfel en terughoudendheid.

Laten we wat voorbeelden bespreken

Naam: HelloFresh
Hoe komt het over: Positief. Uptempo. Natuur. Groen.

Naam: EveryPlate
Hoe komt het over: Toegankelijk. Betaalbaar.

Naam: Marley Spoon
Hoe komt het over: Exclusief. Kwaliteit. Duur. Persoonlijk.

Naam: Sunbasket
Hoe komt het over: Natuurlijk. Van de boerderij naar het bord.

Een goede domeinnaam is makkelijk op te schrijven

Misschien heb je direct een leuke catchy naam bedacht. Eentje die direct onthouden wordt.

Neem Kleenex.

De naam is makkelijk te onthouden. Je denkt aan het woord clean.

Maar hoe schrijf je het op als je de naam voor de eerste keer hoort?

  • Klieneks?
  • Cleanex?
  • Clinex?
  • Klienexs?
  • Klieneks?
  • Of toch in één keer Kleenex?

Er zijn letters en combinaties van letters waarbij je niet altijd foutloos de juiste spelling kan horen.

Dit kan voor wat ongemak zorgen. Een gemiste bezoeker. Of in het ergste geval iemand die bezoekers die voor jou zijn bedoeld probeert te stelen of op te lichten door de naamvarianten vast te leggen en naar een andere plek te leiden.

Heb je een perfecte domeinnaam gevonden waar wel een foutje mogelijk is?

Dat hoeft niet het einde te zijn. Je kunt dan ‘verkeerde’ domeinnaam vastleggen en die doorverwijzen naar jouw echte domeinnaam.

Een sterke domeinnaam gebruikt een extensie die de lezer verwacht.

Voor een Engelstalige website is dat een .com. En voor een Nederlandstalige website een .nl.

Dat betekent niet dat je nooit voor een andere extensie moet gaan, maar dat de verwachte extensie de beste keuze is, als de keuze er is.

Een goede domeinnaam heeft geen concurrentie

De naam van jouw website en bedrijf wordt vaak gegoogled.

Dat doet men wanneer men voor het eerst van jouw domeinnaam hoort, maar een deel van jouw domeinnaam hebben onthouden of wanneer jouw domeinnaam complex is.

Daarom is het verstandig om op de naam die jij vast wil leggen te googelen.

Als de naam gedeeld wordt met andere bestaande namen die erg populair zijn – en lastig te onderscheiden zijn, dan is de kans dat jouw website niet hoog in de zoekresultaten komt als men alleen zoekt op de naam. Wat tegenwind veroorzaakt.

Een goede domeinnaam vastleggen

Heb je een goede domeinnaam bedacht? Dan kun je via een domeincheck de domeinnaam direct registreren.