5 tips voor startende ondernemers – De perfecte start, een gouden formule en de ‘vier-urige-werkweek’
Shortcuts.
Wie houdt er nou niet van?
Gouden tips, life hacks, simpele formules en handige trucjes.
Dag en nacht zijn we voor onze onderneming – en voor onszelf – op zoek naar zulke shortcuts om nog sneller, beter en effectiever iets gedaan te krijgen. Maar, het verzamelen van al die losse shortcuts die ons tijd zullen opleveren is …. tijdrovend.
Daarom: 5 tips voor startende ondernemers op een rijtje
Ik heb gekeken welke vijf tips er voor mij uitspringen. Dit betekent natuurlijk niet dat dit alle of de beste tips voor startende ondernemers zijn, maar het zijn wel tips die de startende ondernemer veel tijd, moeite en zorgen kan besparen en zorgen dat je de juiste richting op groeit.
1.De beruchte gouden formule
Stel je voor:
Een all-in-one handleiding die ons stap voor stap vertelt wat we moeten doen om van onze onderneming een daverend succes te maken.
Een handleiding die zegt: “Kies voor Twitter. Post ‘dit’ en ‘dat’. Vijf keer per week. Volg dit lijstje met ondernemers, marketeers en potentiële klanten. Deel deze artikelen, doe dit als ‘bio’ en alles…ja, alles… komt goed.
Klinkt te mooi om waar te wezen. En dat is het ook. Het is droompraat.
Toch hangen we maar als te graag aan de lippen van ondernemers en marketeers die hun oplossing als ‘de oplossing’ presenteren.
We volgen die ene ondernemer die zegt dat ‘service’ de heilige graal is en knikken bij alles wat hij voorstelt braaf mee. Tegelijkertijd volgen we, en knikken we mee bij, een andere ondernemer die zegt dat het ‘product’ de heilige graal is. Dit doen we ook bij social media marketeers, copywriters, SEO’ers en e-mailmarketeers.
Iedereen heeft de oplossing. En je bent het met iedereen eens.
Misschien doen we dit om toch een beetje het gevoel van veiligheid en structuur te creëren.
Maar hoe kan iedereen nou gelijk hebben als er onenigheid is bij wat wel en niet werkt? Zelfs onder de ondernemers die service het aller-aller-aller-belangrijkst vinden, is er kibbelarij over welke tactiek het beste is.
De waarheid is voorspelbaar en betreurenswaardig:
Er is geen gouden formule. Het ondernemerschap is geen exacte wetenschap. Elke tactiek of strategie werkt voor de ene wel en de ander niet. Niemand heeft een formule die bij iedereen perfect past.
Het is jouw taak – jouw verantwoordelijkheid – om selecteren wat je wel en niet gaat doen. Je kan niet van alles wat doen. Kies wat en ga er voor.
Sta open voor advies, lees blogs en luister naar adviezen van anderen, maar realiseer je dat het goed mogelijk is dat het advies niet voor jou werkt.
The form you have selected does not exist.
2. Wees een grote vis
Een vrij bekende tip.
Het is niet verstandig om als startende ondernemer je direct te positioneren als een ‘fotograaf’, ‘tekstschrijver’, ‘webdesigner’ of ‘adviseur’. Je concurreert dan direct met tienduizenden andere ondernemers. Je bent een kleine vis in een enorme zee.
Draai het om. Wees een grote vis in een kleine vijver. Kies voor een hele kleine specifieke niche. Een portretfotograaf voor sollicitanten, bijvoorbeeld. Een webdesigner voor advocaten. Een medische tekstschrijver.
Hoe doe je dit? Verdiep je in de specialisatie. Schrijf wat artikelen erover. Doe gratis (of voor een klein bedrag) een paar opdrachten in die niche . Voeg ze aan je portfolio toe. En benader bedrijven in die niche met jouw specialistische portfolio. Je maakt dan 736% (kan een paar procent verschillen) meer kans dan een ‘normale’ tekstschrijver, webdesigner of fotograaf om de opdracht binnen te halen.
3. De ‘vier-urige-werkweek’
Vrijheid. Daar doen veel ondernemers het voor. Je eigen tijden bepalen, vrij nemen wanneer je wilt, werken waar je wilt – aan de opdrachten die je zelf kiest. Het klinkt zo mooi.
Helaas is de realiteit van het ondernemerschap niet zo rooskleurig. Succesvol worden is hard werken. En met succesvol worden bedoel ik, een prima en stabiel inkomen. Dat is voor de meeste al lastig genoeg. Overleven als onderneming is al een ‘succesje’ op zich.
Je moet jagen op opdrachten, je bent uren bezig met het uitschrijven van offertes, je moet bij elke opdracht ‘over-deliveren’, je moet denken aan marketing, je website, financiën, het uitbouwen van je e-maillijst en 171 andere dingen.
Met een ‘vier-urige-werkweek’ kom je er niet. Helemaal niet als startende ondernemer. Je moet 100% geven. Hou je gewoon aan de 8-urige werkdag – die je natuurlijk flexibel mag inplannen. Wat langere dagen kan – zeker in het begin – het verschil maken.
4. De perfecte start
Sommige (startende) ondernemers wachten tot ze alles perfect hebben uitgedacht en uitgewerkt, voordat ze starten. Of dat nou met hun onderneming, hun website, het lanceren van een product of een marketingstrategie is.
Maar er is geen perfecte start. Je bent met alles afhankelijk van anderen. Je kan niet voorspellen wat de bezoeker of potentiële klant doet. Pas wanneer je klaar bent, weet je hoe je ervoor staat.
Start gewoon. Ondernemen is proberen en reageren. Doe wat je van plan bent, kijk hoe men reageert en reageer daarop. Het gaat om structurele verbetering. Dat is de enige manier om zo dicht mogelijk bij ‘perfectie’ te komen.
5. Het grote plaatje
Als je dag in dag uit werkt aan je het binnenhalen van nieuwe opdrachten en het uitvoeren van die opdrachten, dan verdwijnt snel het grote plaatje. Je zit in een draaiende hamsterwiel waar je steeds moeilijker uitkomt.
Het onvermijdelijke resultaat: je bent over een jaar niet veel verder dan je nu bent.
Denk na over de lange termijn. Sta even stil voordat je gaat. Wat is het ‘masterplan’? Waar wil je over 3 of 5 jaar zijn en wat moet je – iedere maand/week- doen om dit te bereiken? Maak vervolgens tijd vrij om iedere week aan het ‘grote masterplan’ te werken. Ook al is het maar een uurtje.
Werk niet alleen in je onderneming, werk aan je onderneming.
De 5 tips voor startende ondernemers
Laten we de vijf tips even anders en kort verwoorden:
- Sta open voor advies, maar neem het niet als definitieve waarheid.
- Ga – vooral in het begin – voor het veroveren van een klein hoekje (niche) in jouw vakgebied.
- Het ondernemerschap is ook gewoon een baan. Neem het minstens even serieus.
- Probeer, analyseer en reageer.
- Werk aan je onderneming en niet alleen in je onderneming
Het stoppen met het eindeloos zoeken naar de perfecte shortcut is meestal wel de meest effectieve shortcut en tip voor startende ondernemers.
Andere tips voor ondernemers?
- Het artikel van winst.nl, met 10 tips van lezers is ook leuk om te lezen. Met tips zoals, wees niet bang om commercieel te zijn en focus (enorm belangrijk).
- Dit artikel geeft een kijkje in het leven van een ondernemer.
- En dit artikel gaat over dat we niet grote ondernemers moeten nadoen.