Ideeën voor een eigen bedrijf: voor jezelf beginnen, maar waarin?

Het idee om een eigen bedrijf te starten broedt bij veel mensen. Maar wat is mogelijk? Wat kan ik? Wat is iets voor mij?

Voor jezelf starten, maar wat?

We gaan zo een aantal concrete ideeën en voorbeelden voor een eigen bedrijf bespreken. Maar voordat wij dat doen gaan we eerst terug naar de basis. Wat staat aan de basis van een eigen bedrijf? Wat maakt een onderneming succesvol? En hoe leer jezelf meer ideeën te genereren voor een eigen bedrijf.

Alle bedrijven zijn in te delen in twee categorieën

  • Bedrijven die een probleem oplossen
  • Bedrijven die een behoefte vervullen

Meestal zijn dat problemen en behoeften die al bestaan. Misschien niet een behoefte direct naar het product of de dienst zelf, maar naar diepere menselijke behoeften.

De mens wil o.a.:

  • leuk gevonden worden en zich gewaardeerd voelen
  • geld verdienen of besparen
  • veiligheid en zich op hun gemak voelen
  • erbij horen, maar binnen die groep willen ze zich onderscheidenden
  • nieuwe dingen ontdekken en leren
  • plezier, geluk en gezondheid

Voor elke behoefte zijn er talloze ideeën te bedenken.

Manieren om ideeën voor een eigen bedrijf te bedenken

Zo speelt srprs.me in op meerdere behoeften. Jij kiest een datum en zegt met hoeveel mensen je bent en zei bepalen waar je naar toe gaat, boeken een vlucht en een plek om te slapen. Je betaalt dan niet alleen voor de vlucht en de slaapplek, maar ook voor het uit handen nemen en het element van de verrassing – wat ook weer te maken heeft met plezier, nieuwsgierigheid en een moment dat je kunt delen met anderen.

Je kunt op die manier ook inspelen op andere behoeften. Merk je dat veel mensen last hebben met het bedenken van cadeaus voor specifieke mensen? Dan kun je dat uit handen nemen. Met aanbevelingen, bundels, abonnementen, personalisatie, verzending etc.

Merk je dat veel expats zeggen dat ze moeite hebben om nieuwe vrienden te maken? Of breder, 25+’ers? Dan kun je bijvoorbeeld een dienst maken waarin 10 mensen zich kunnen opgeven om 4 keer een andere activiteit te doen (bowlen, spelletjes & picknick in het park, kroegentocht, optreden etc)  in één maand met dezelfde groep. Ze leren dan verschillende mensen kennen, over een lange periode, hebben meerdere gedeeltelijke ervaringen en weten dat de anderen waarschijnlijk geïnteresseerd zijn om vaker af te spreken. En is er geen match? Dan kunnen ze zich de volgende maand weer opgeven.

Hoe verzin je meer ideeën voor bedrijven?

Om ideeën voor bedrijven te bedenken moet je alles met een frisse blik proberen te zien.

Elk object moet ergens heen. En komt ergens vandaag. Hoe komt dat object van het beginpunt naar het eindpunt? Wat zijn alle tussenstoppen? Uit welke losse onderdelen bestaat het object. En waar komen die vandaan? Hoe en waar wordt het verkocht? Aan wie? Voor welke doelgroep? Om wat voor probleem op te lossen?

En dan kijk je of er een betere of andere oplossing is. Een inefficiëntie. Een andere doelgroep. Een bundeling. Een nieuwe markt.

Je kunt helemaal aan het begin van het proces zitten. Je kunt de maker zijn. De vervoerder. De bundelaar. De persoon die juist bundels lostrekt. De verkoper. De begeleider. De assistent.

Het bedenken van bedrijfsideeën draait om het inspelen op behoeften en problemen, iets slimmer, beter, sneller dan de huidige oplossing.

Vervolgstappen:

Nog 17 extra ideeën voor bedrijven

Dit is geen oneindige lijst met ideeën voor bedrijven, maar een lijst met ideeën die hopelijk direct te gebruiken zijn of juist voor inspiratie zorgen, met misschien een interessante invalshoek, voor andere ideeën voor een eigen bedrijf.

Fitness training – buiten sporten

Als je in een stad een rondje wandelt in een park, dan is de kans groot dat je een of meerdere personal trainers ziet. In groepen of een-op-een. In de zomer en winter. Werk je het liefst veel met mensen en ben je graag actief bezig? Volg dan een (korte) opleiding of cursus en begin zelf trainingen te geven.

Social Media

De meeste bedrijven snappen dat er op kansen liggen in social media. Waarschijnlijk hebben ze het wel eens geprobeerd. Maar het constant verzinnen en schrijven van berichten met of zonder afbeeldingen is een enorm klus, die snel wordt genegeerd als de resultaten niet direct zichtbaar zijn of wanneer het wat drukker wordt.

Jij kunt hele social media pakketten met ideeën voor posts met templates vol afbeeldingen, invalshoeken en dummyteksten klaarzetten en verkopen. En je kunt je dan richten op hele specifieke niches. Kappers, makelaars of personal trainers bijvoorbeeld.

Je kunt dan het hele pakket in één keer verkopen. Of een maandabonnement afsluiten met nieuwe templates elke maand. Of je kunt het natuurlijk helemaal uit handen nemen.

Picture perfect: Frame met foto’s, tweets of quotes

Mensen willen graag direct het eindproduct kopen. Wat de kosten ook zijn van de onderdelen los. Want de moeite en tijd om alles uit te zoeken en regelen is ook een redelijk bedrag waard.

Vind een mooie fotoframe – eentje die een beetje luxe uitstraalt. Koop die in bulk. Print daarna op goed printpapier een foto of tweet, foto of quote die zij kiezen en uploaden. En die kun je dan direct naar de ontvanger sturen.

Iets dat 15 tot 30 euro los kost kun je dan verkopen voor 40-50 euro.

Kledingcoach

Veel mensen vinden het uitzoeken en kopen van kleren niet leuk of zijn er niet goed in. Jij kunt – na een intakegesprek of mail of checklist om de gewenste stijl te bepalen- dat uit de handen nemen van geïnteresseerden.

Podcast

Ben je nieuwsgierig en praat je makkelijk? Nou, nodig interessante mensen uit en haal in een gesprek de leukste verhalen en inzichten naar boven.

Wanneer de podcast een beetje loopt kun je kijken of je adverteerders kunt regelen die jouw podcast sponsoren.

Zet PC’s in elkaar

Weet jij wel hoe je goede (game) PC’s in elkaar zet? Dan zijn er een hoop mensen die dat graag aan jou overlaten. Je kunt boven de prijs van alle onderdelen een gezonde meerprijs rekenen voor het bestellen van elk onderdeel, de kwaliteit van de combinatie van onderdelen (jouw expertise) en het in elkaar zetten.

Zeepjes, kaarsen en andere wellness producten

Je kunt je eigen lijn aan wellness producten maken.

Leer hoe je geurkaarsen en zeepjes kunt maken (er zijn genoeg handleidingen op het internet), koop mooie potjes of vormen, maak een mooi merk (logo, sticker etc) en probeer jouw producten te verkopen. Op markten, online en bij winkels. Na het vinden van succesvolle marketingtactieken kun je relatief makkelijk schalen.

Verkoop reclame voor content (podcast, blogs, video etc)

Er zijn aan de ene kant veel makers die hun hart en ziel in hun content stoppen en de aandacht hebben van een opgebouwde groep volgers, maar soms niets er aan verdienen of meer er aan kunnen verdienen. Aan de andere kant heb je bedrijven die juist geld hebben en aandacht nodig hebben. Koppel ze. Vind sites, podcasts en YouTube kanalen die open staan voor sponsoring en vind bedrijven die open staan om content op die kanalen te sponsoren.

Gids / coach

We kunnen ook eens breder kijken. Ons mensenleven zit vol van dingen waar we onvoldoende op voorbereid voor zijn of die drastisch kunnen verbeteren. Voor al die onderdelen zul je mensen die er geld voor overhebben om iemand te hebben die de persoon helpt. Met advies of actieve begeleiding. Voorbeelden: presenteren, geld managen, een vader of moeder worden, koken, excel, zelfs bij het praten met andere mensen – of het nou persoonlijk is of zakelijk – hebben genoeg mensen behoefte aan wat hulp.

Tekstschrijver

Veel mensen kunnen met gemak uren praten over hun werk of interesses, maar lopen vast als ze het op papier moeten zitten. Misschien lukt het ze niet. Misschien kost het teveel tijd. Misschien beseffen ze dat anderen het beter kunnen, en dat het een investering is dat hun geld op gaat leveren. Er zijn talloze redenen om een tekstschrijver in te huren. Ontwikkel jouw schrijfskills en biedt ze als product aan.

Bijles geven voor andere talen (online)

Veel Nederlanders zijn vloeiend in Engels – een taal die een brug vormt tussen andere talen. Een andere taal leer je het snels door te oefenen – door echte gesprekken te voeren, met echte mensen. Je kunt die schakel zijn bij mensen die de Nederlandse taal willen leren.

Sierraden en accessories

Met een combi van creativiteit, oog voor het schoonheid en handigheid kun je eigen sierraden of accessoires maken. Die kun je dan in een webshop verkopen – en via instagram en influencers promoten.

Quizmaster

Quizmaster, gamemaster, dungeon master: spellen spelen met vrienden, collega’s of zelfs onbekenden is weer enorm populair. En mensen hebben geld er voor over om mensen in te huren die het ‘werk’ uit handen nemen. Ontwikkel een campagne, bereid vragen voor, maak je eigen spel en verkoop de ervaring. Aan vriendengroepen. Aan bedrijven. Aan wie ook wil.

Marketeer

Een groot deel van het ondernemerschap is marketing. Het zichtbaar worden onder de doelgroep, onthouden worden, in contact blijven en het stimuleren van een aankoop. De meeste ondernemers focussen het liefst op het ontwikkelen en aanbieden van producten. Marketing is daarom gewenst, waardevol en de basis van winst en groei. Als marketeer kun jij delen van (online) marketing uit handen nemen.

Video interviews

Video’s zijn booming. Veel mensen kijken liever video’s dan dat ze een tekst lezen. YouTube is populairder dan nooit. Podcasts hebben een enorme comeback. Met video interviews kun je enorm veel en waardevolle markten aanspreken.

Doe het bij bruiloften. Interview werknemers en de CEO voor een bedrijfsfilmpje. Interviews een ondernemer en maak er een introductievideo van die ze op hun website kunnen plaatsten. Of interview experts voor een bedrijf voor content voor hun marketing. Of begin met het interviewen van interessante mensen en verkoop advertenties.

Goodybox – pakketje met verassingen

Misschien kun je een service beginnen waarin je elke maand een klein kunstwerk opstuurt. Of dat je eerst antwoorden vindt op de vraag: de favoriete boeken van X en dat je dan elke maand/kwartaal die boeken opstuurt. Een pakketje met snacks uit andere landen.

Elektronica wegbrengen (of iets ophalen en wegbrengen)

Bedrijfsideeën kun je vinden door goed op te letten naar gaten tussen problemen en oplossingen. Waar loop jij tegenaan? Waar lopen andere tegenaan? Wat kan beter? Wat kan sneller?

Bij mij thuis ligt er nog een oude Playstation, magnetron en een waterkoker die weg moet. Die moeten naar een afvalscheidingsstation. Dit kost tijd en energie. Het is te veel voor de fiets, maar misschien kan het wel op een bakfiets. Het kan zijn dat andere mensen hier ook geld voor overhebben.

En stel, dat klopt. Dan kun je ook verder denken. Misschien kun je een deel van de apparaten direct doorverkopen tweedehands. Misschien kun je nog een deel makkelijk repareren (en doorverkopen). En misschien kun je een ander deel apart recyclen – voor geld.

En wat als er geen behoefte is aan het wegbrengen van electronica, wat is iets anders dat gehaald of gebracht moet worden.

Vervolgstappen: