E-mail account instellen in Apple Mail

Deze handleiding leert je stap voor stap hoe je een Xel e-mailaccount toevoegt aan Apple mail.

Let op! Voor het correct instellen van je mail op je computer heb je de volgende gegevens nodig:

  • Loginnaam mailbox
  • Wachtwoord mailbox

Als je de benodigde gegevens gereed hebt, kun je direct beginnen met het instellen van je e-mail account. Bij elke stap wordt er beschreven wat je dient in te vullen. De instructie wordt bij elke stap ondersteund met een afbeelding.

Stap 1: Account toevoegen

  • Open Apple Mail door op het icoon Apple Mail Icon in de Dock te klikken of ga in Finder naar Applications en dubbelklik op het icoon voor Mail.
  • Om te beginnen met het toevoegen van een account kies je in de menubalk van Mail voor: ‘Mail’ → ‘Voeg account toe’ (Engels: ‘Mail’ → ‘Add Account’).

  • Kies voor de optie ‘Add Other Mail Account…

Het toevoegen van de account gaat nu beginnen. Je kunt verder met stap 2.

Stap 2: Gebruikersgegevens

Op de eerste pagina van de wizard kun je instellen welke naam en welk e-mailadres je als afzender wilt gebruiken voor de e-mail die je via deze account gaat versturen. Je kunt hier je eigen naam gebruiken of bijvoorbeeld de naam van je bedrijf of een afdeling daarvan. Ontvangers van je e-mail zien deze gegevens in hun eigen e-mailprogramma en gebruiken die voor bijvoorbeeld hun adresboek en voor het versturen van antwoorden op uw mail.

  • Voer hier ook het wachtwoord in van uw mailbox.

Als je klaar bent met het invullen van de velden klik je op ‘Create’. De instellingen worden geverifieerd, maar omdat deze niet automatisch gevonden kunnen worden klikt op op ‘Next’ en ga je verder naar de volgende stap.

Stap 3: Inkomende mail

In deze stap maken we de instellingen voor het ontvangen van e-mail. Je hebt hierbij in ieder geval je loginnaam en je wachtwoord nodig voor de account die je wilt gaan instellen. Als je deze gegevens niet hebt, dan kun je ze raadplegen of aanmaken in het Control Center.

  • Bij Account Type kun je kiezen voor POP of IMAP. Beiden worden door ons ondersteund en je kunt hier het type kiezen wat je het liefst wilt gebruiken. Voor uitleg over de verschillen tussen POP en IMAP kun je het artikel E-mail instellen lezen.
  • De Mail Server voor Xel e-mailaccounts is mail.xel.nl. Via deze server heb je toegang tot je e-mailaccount.
  • Bij User Name en Password vul je de gebruikersnaam en het wachtwoord in die je hebt ingesteld voor de e-mailaccount.

  • Als alle gegevens zijn ingevoerd, klik je op ‘Next’.

De wizard zal nu de instellingen controleren en eventuele problemen melden. Als er een probleem is met het verbinden, controleer dan de gegevens die je hebt ingevuld. Zijn de gegevens correct, maar kan er geen contact gelegd worden met de inkomende mailserver, dan kun je contact opnemen met de helpdesk om het probleem op te lossen.

Als het testen van de instellingen is gelukt, dan kun je verder gaan naar de volgende stap.

Stap 4: Uitgaande mail

In deze stap wordt uitgelegd hoe je de account in kunt stellen om uitgaande mail te versturen via Xel. Als je mail wilt versturen via je Internetprovider, dan kun je bij hun terecht voor uitleg en instellingen.

De Outgoing Mail Server van Xel is mail.xel.nl.

  • Vul bij ‘Username’ de gebruikersnaam van je mailbox in, en vul bij ‘Password’ het wachtwoord van je mailbox in. Je kunt hier dezelfde gegevens gebruiken als bij Stap 3: Inkomende mail.

  • Klik als je klaar bent met invullen op ‘Create’.

Apple mail zal ook deze gegevens testen en je op de hoogte stellen van eventuele problemen. Controleer bij problemen je gegevens en neem zonodig contact op met onze helpdesk. Als de tests lukken, dan is je mailaccount toegevoegd.

Je bent nu klaar met het instellen van de e-mailaccount. Voor meer vragen over de e-maildiensten van Xel kun je terecht bij onze helpdesk. Voor meer hulp bij het gebruiken van Apple Mail kun je de meegeleverde documentatie van Apple raadplegen.