WordPress pagina optimaliseren voor de zoekmachine

Dit is geen all-in-one handleiding over het optimaliseren van een webpagina voor de zoekmachine.

Twee hele belangrijke onderdelen van het optimaliseren van een webpagina worden namelijk heel kort besproken, namelijk ‘voor welk zoekwoord(combinatie) moet ik een webpagina optimaliseren’ en ‘hoe vervul ik de behoefte achter het zoekwoord’.

Ik ga die twee onderwerpen zo heel snel bespreken, maar het hoofdonderwerp van dit artikel is het optimaliseren van een webpagina voor een zoekwoord. Kortom: de zoekmachine en de zoeker direct kan zien waar de webpagina over gaat.

Voor welk zoekwoord(combinatie) moet ik een webpagina optimaliseren?

Wanneer je niet bij de top twintig websites in jouw niche hoort – qua grootte en populariteit, dan is het belangrijk dat je in het begin focust op het beantwoorden van vrij specifieke vragen (zoekwoorden zijn vertaalde vragen/behoeften/problemen).

Kies dus niet voor een zoekwoordcombinatie zoals ‘PC kopen’, maar voor iets als: ‘wat is de beste goedkope gaming PC onder de 1000 euro?’.

Hoe vervul ik de behoefte achter het zoekwoord?

Om hoog te ranken moet je niet alleen een pagina hebben die relevant is aan een zoekopdracht, je moet de vraag die de zoekopdracht representeert beantwoorden.

Om een simpele manier om dit te doen is om een aantal keer ‘waarom’ te vragen. Waarom zoekt iemand op ‘inspiratie woonkamer’? Wat verwachten ze? Wat willen ze? Waar hebben ze hulp bij nodig?

Het is natuurlijk om de best mogelijke pagina te maken voor een zoekwoord, want in theorie zal de best mogelijke pagina het hoogst ranken – in de praktijk is dit niet altijd zo, maar hoe beter jouw pagina is, hoe groter de kans is dat je hoog rankt.

Ga dus niet voor middelmatigheid. Ga niet ‘even snel’ een pagina maken en optimaliseren. Doe moeite om de pagina twee keer zo goed te maken dan de beste concurrent.

Hoe optimaliseer ik een webpagina voor een zoekwoord?

Het is niet zo lastig.

Vraag jezelf af: hoe zorg ik ervoor dat de zoeker weet dat deze pagina zijn of haar vraag beantwoord? Stel, jij bent de zoeker, waar let je dan op? Hoe beoordeel jij een pagina?

Je begint met het scannen van de zoekresultaten in Google. En je let vooral op de titel. De titel is daarom een van de belangrijkste elementen van het optimaliseren van een pagina voor een zoekwoord. De lezer moet in één oogopslag zien waar de pagina over gaat. En dat doe je door de woorden waar zij op zoeken in de titel te verwerken.

Maar dat is pas het begin.

Als jij tien zoekresultaten ziet met tien keer ‘Inspiratie woonkamer’ als titel, dan weet je ook niet op welke resultaat je wilt klikken.

De volgende stap is het gebruiken van je kennis over de behoefte achter het zoekwoord en het feit dat jouw pagina twee keer zo goed is dan de beste concurrent. Je moet aangeven dat jij een betere pagina hebt en de zoeker beter begrijpt.  Dat is vrij lastig. Je hebt namelijk niet zoveel ruimte. Het maken van echt goede titels is een kunst. Ze moeten zowel aantrekkelijk als beschrijvend zijn.

Een voorbeeld

Stel, je wilt ranken op het zoekwoord ‘kleine kamer inrichten’. Dan zou je kunnen gaan voor de titel ‘Hoe kan je een kleine kamer slim inrichten en groter laten lijken?’ Of ‘kleine kamer inrichten en groter laten lijken: 20 tips.

Titel maken in WordPress

In WordPress is de titel van een webpagina of blogartikel ook de titel die je ziet in de zoekresultaten.

Maar je kan ook een aparte titel maken voor de zoekresultaten, een SEO titel.

Vaak hoeft niet niet, omdat de normale titel ook aantrekkelijk en beschrijvend moet zijn. Maar het komt best vaak voor dat je een leuke en aantrekkelijke titel hebt die niet beschrijvend is. Dan kan je die titel gebruiken als ‘normale’ titel. De titel die men op de pagina ziet en als men het bericht deelt op social media en dan kan je een aparte SEO titel maken die meer beschrijvend is (met de zoekwoorden in de titel verwerkt).

SEO titel maken

Je kan een SEO titel maken wanneer je de SEO plugin van Yoast hebt geïnstalleerd.

Onder het artikel zie je dan een ‘Snippetvoorvertoning’. Hier zie je hoe het zoekresultaat van de pagina eruit komt te zien. Je kan hier ook de titel aanpassen door op ‘Snippet bewerken’ te klikken.

 

  • Klik op ‘Snippet bewerken’.
  • Vul een ‘SEO-titel’ in.
  • Sluit daarna de ‘Snipper-editor’ en sla de pagina op.

 

Meta-description

Naast de titel zie je bij zoekresultaten ook een korte beschrijving. Dit wordt ook wel de meta-description genoemd.

Als je niets invult, dan pakt de zoekmachine automatisch een stukje tekst om als beschrijving te gebruiken. Vaak bestaat de beschrijving dan uit de eerste twee zinnen van het artikel of een los stukje tekst waar de woorden die de zoeker heeft gebruikt in voorkomen.

Je kan ook een aparte meta-description maken. Hoewel de meta-description niet direct invloed heeft op de ranking van een pagina, kan het wel indirect invloed hebben omdat de zoeker kan beinvloeden om wel of niet op jouw zoekresultaat te klikken. De meta-description kan je net als de SEO-titel aanpassen door op ‘Snippet bewerken’ te klikken van de Yoast plugin.

Je kan met de meta-description alle kanten op. Je kan proberen de pagina te ‘verkopen’ of je kan beschrijvend vertellen wat de zoeker kan verwachten.

De eerste (twee) alinea(‘s)

Wanneer een zoeker klikt op jouw pagina in de zoekresultaat, dan betekent dit nog niet dat de zoeker definitief heeft gekozen om jouw pagina te bestuderen.

Hij of zij wil nog steeds weten of de pagina zijn of haar behoefte vervult. De zoeker leest daarom vaak eerst de eerste alinea, soms de eerste twee, en scant vaak de koppen om te beoordelen of de pagina relevant en kwalitatief goed is. Probeer daarom in de eerste alinea weer duidelijk te maken waar de pagina over gaat en waarom de zoeker deze pagina moet lezen.

Benoem daarom ook weer de onderwerpen die jij gaat bespreken, de vragen die je beantwoordt en de problemen die je oplost. Wanneer je met die insteek de eerste (twee) alinea(‘s) schrijft, dan komen de zoekwoorden die de zoekers hebben gebruikt vanzelf in de eerste alinea terecht – en dat geeft ook weer bevestiging aan de zoeker dat hij of zij op een pagina zit die zijn of haar probleem oplost.

SEO & koppen

De meeste zoekers scannen de koppen om een goed beeld te krijgen van de inhoud van het artikel. Nog een stapje verder: de meeste webgebruikers zijn scanners en lezen alleen een stuk tekst wanneer een kop zien waarbij ze denken “Hé, dit is interessant”.

Koppen zijn daarom multifunctioneel (en heel erg belangrijk). Koppen zorgen voor structuur en het zijn ‘stop’-tekens voor scanners.

Je zou koppen net zo moeten maken als titels: beschrijvend en interessant.

Zo zou ik van de kop ‘Meta-description’ kunnen of eigenlijk moeten maken ‘een verkopende meta-description die zoekers laten klikken’.

Hoe maak je koppen?

Bovenaan in de editor zie je een dropdownmenu met ‘Alinea’. Als je daarop klikt, zie je alle mogelijke koppen.

Selecteer de tekst waarvoor je een kop wil maken, klik op ‘Alinea’ en selecteer een koptekst.

Probeer voornamelijk gebruik te maken van koptekst 2, 3 en 4. De titel van het artikel wordt namelijk automatisch een koptekst 1 en daar zou je er maar één van moeten hebben. Alle grote onderdelen geven je een koptekst 2 en alle subonderwerpen een koptekst 3. Als je een onderwerp uitgebreid bespreekt kan je van sub-subonderwerpen een koptekst 4 maken.

Afbeeldingen optimaliseren

Net als koppen zijn afbeeldingen multifunctioneel. Ze zorgen dat een pagina niet wordt gezien als een grote lap tekst, het zorgt voor een rustmomentje en het kan een uitleg van een onderwerp verduidelijken.

Het kan de zoekervaring verbeteren en zo indirect invloed hebben op de ranking.

De zoekmachine kan niet zien wat voor afbeeldingen je plaatst, daarom moet je een ‘alternatieve tekst’ – ook wel een alt-tag genoemd – toevoegen. De alt-tag wordt ook zichtbaar wanneer een afbeelding niet geladen kan worden en wordt uitgesproken wanneer men de tekst laat voorlezen. Ook is het slim om afbeeldingen die upload een beschrijvende bestandsnaam te geven.

Geef beiden onderdelen – de alttag en de bestandsnaam – een korte beschrijvende naam. De bestandsnaam kan uit een of twee woorden bestaan. En in de alt-tag beschrijf je de afbeelding in een handvol woorden, bijvoorbeeld ‘grafiek resultaten redesign’.

De alt-tag invullen

Nadat je een afbeelding upload zie je helemaal rechts een kolom met bijlagedetails. Hier kan je de alt-tag invullen.

Je kan ook de alt-tag van afbeeldingen uploaden door eerst op de afbeelding te klikken en daarna op het icoontje van het potloot.

Bold en cursief

Theoretisch zal alles wat opvalt voor de zoeker extra meetellen bij het bepalen van het hoofdonderwerp en de subonderwerpen van een pagina.

Woorden of zinnen die cursief of bold zijn vallen op. Theoretisch zouden dan de woorden die cursief of bold zijn extra wegen bij het bepalen waar de webpagina over gaat. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo is.

Het bold en cursief maken van zinnen of woorden is een lastige kwestie omdat het teveel gebruiken van deze teksteigenschappen de tekst heel druk maakt. Verder zorgt het dikgedrukt maken van een zin dat de omringende zinnen minder opvallen. Wees dus zuinig met deze teksteigenschappen en als je ze gebruikt, gebruik ze dan om de belangrijkste zin – een essentiële zin – in de alinea te benadrukken.

Bij de kop over koppen heb ik een zin dikgedrukt te maken om te laten zien hoe je de teksteigenschappen kan gebruiken.

De teksteigenschappen kan je in de editor vinden, naast het dropdownmenu met ‘alinea’.

Links en SEO

De pagina’s waar jij naar linkt hebben invloed op de kwaliteit van jouw artikel en hebben daardoor ook invloed de ranking van jouw webpagina.

Stel, jij bent een tekstschrijver en je schrijft een blog over het maken van goede titels. Als jij in het artikel linkt naar een enorm goed artikel waar een copywriting de titels van twintig populaire blogartikelen bestudeert en bespreekt, dan is jouw artikel door die verwijzing van betere kwaliteit. Je voegt waarde toe door de zoeker te verwijzen naar andere artikelen die de diepte ingaan op een specifiek onderwerpen.

Verder zou de zoekmachine iets kunnen zeggen over de waarschijnlijkheid dat jouw webpagina goed is door de pagina’s waarnaar jij linkt te bestuderen. Als jij structureel naar kwalitatieve pagina’s verwijst, dan is de kans dat jouw artikel ook kwalitatief is vrij groot.

Wees daarom niet zuinig met het zetten van links naar specifiekere en gerelateerde artikelen. Dat kunnen natuurlijk artikelen van jezelf zijn, maar ook artikelen van collega’s.

Link maken in WordPress

  • Knip de URL van de pagina waar je naartoe wil linken
  • Selecteer daarna de tekst waarvan je een linkje wil maken.
  • Klik daarna rechtsboven op de drie schakels aan elkaar (de ketting)
  • Vul hier de URL in en klik op opslaan.

Een linkje kan je verwijderen door eerst de link te selecteren en daarna op het icoontje naast de ketting aan de rechterkant te klikken.