Voor jezelf beginnen: 68 ijzersterke blogs voor startende ondernemers

Ik wou dat ik kon zeggen:

“Hier heb je de 5 dingen die je vanaf nu moet doen om gegarandeerd succesvol te worden online“.

Helaas is het niet zo simpel.

Het echte leven luistert niet naar clickbait titels .

Voor jezelf beginnen: De reis die het online ondernemerschap heet

Alle informatie die je nodig hebt om een succesvolle online onderneming te bouwen is op het internet te vinden.

Helaas is het internet zo allemachtig GROOT. No way dat een ondernemer, en helemaal een startende, weet waar hij de informatie moet vinden om zijn online onderneming een vliegende start te geven. Of waar die überhaupt moet beginnen met zoeken…

Ik heb een poging gedaan om die informatie op een rijtje te krijgen.

Tuurlijk, heb ik gefaald en heb ik niet ALLE antwoorden. Dat zou een levenswerk worden. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat deze 68 bronnen jou een flink eind op weg kunnen helpen. Ze hebben mij in ieder geval behoorlijk geholpen. Ik heb er zo een paar honderd euro voor over als ik dit lijstje had toen ik wat jaartjes geleden begon met ondernemen. Misschien helpt het jou ook. Misschien wel tot de eindstreep. Als die er was…

Ondernemerschap

Een sterke start is goud waard.

Hoe bouw je een succesvolle online onderneming?

  1. Hoofdstuk 1: Het bouwen van een weldoordachte website
  2. Hoofdstuk 2: Beginnen met bloggen 1.0
  3. Hoofdstuk 3: Copywriting 1.0
  4. Hoofdstuk 4: De juiste tools & technieken
  5. Hoofdstuk 5: Beginnen met netwerken
  6. Hoofdstuk 6: Beginnen met SEO
  7. Hoofdstuk 7: Nog beter bloggen
  8. Hoofdstuk 8: Thoughtleader worden
  9. Hoofdstuk 9: SEO 2.0
  10. Hoofdstuk 10: Meer shares, links, reacties en nieuwsbriefinschrijvingen
  11. Hoofdstuk 11: Copywriting 2.0

Hoofdstuk 1: Het bouwen van een weldoordachte website

Het begint allemaal met het bouwen van een weldoordachte website. Nou, eigenlijk begint het met een idee (een product of dienst), maar ik ga er vanuit dat je dat allemaal uitgedacht en gewerkt hebt. Heb je dat niet? Begin dan eerst daarmee. Serieus.

Ok. Waar waren we? O ja. De website. Heb je een budget?  Laat dan een professionele responsive WordPress website maken. 9 van de 10 keer is het uitbesteden van het webdesign het geld dubbel en dwars waard. Behalve, als je een matig webdesignbureau uitzoekt of als je na een maand alweer stopt met je onderneming.

Kijk kritisch naar het portfolio van het webdesignbureau en kijk of hun stijl goed bij die van jou past. Bedenk goed wat jij wilt uitstralen en zoek alvast voorbeelden van stijlen en websites die jij tof vindt. Stuur dit, met het budget en een heldere omschrijving van wat je wilt hebben, allemaal op naar het bureau. Helderheid boven alles. En vraag bij meerdere bureaus offertes aan.

Heb je echt geen budget? Koop dan gewoon een professioneel WordPress thema en ga niet zitten prutsen met een gratis thema. Een professioneel bedrijf verdient een website die er professioneel uitziet. Onthoud wel dat het zelf aanpassen van een thema naar wens ook tientallen tot honderden uren (verspreid over een paar jaar) in beslag gaat nemen.

Net ietsje minder belangrijk dan het design is hosting. Kies een betrouwbare webhost met een hoge up-time en die zich richt op service. Xel Media bijvoorbeeld. Bij Xel Media kan je ook heel goedkoop een domeinnaam vastleggen. Een .nl voor 3,95 per jaar. Controleer via de domeincheck of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Is die beschikbaar? Dan kan je de domein direct kopen.

  1. 11 tips voor het bedenken van een sterke domeinnaam – Ruben Bunskoeke
  2. Wat kost het laten maken van een website gemiddeld?  – Ruben Bunskoeke
  3. Why ‘simple’ websites are scientifically better van Peep Laja.
  4. Handleiding voor het zelf maken van een WordPress website  – Ruben Bunskoeke
  5. A 61-Point Website Checklist to Avoid Pesky Content Failures – Henneke Duistermaat
  6. Are You Making These 7 Mistakes with Your About Page? – Sonia Simone
  7. How to Write a Sparkling ABOUT Page- Henneke Duistermaat
  8. How to Design a Home Page That Converts – Peep Leya
  9. Don’t Use Automatic Image Sliders or Carousels, Ignore the Fad – Peep Laja
  10. The 5 Stages of Writing Irresistible Landing Page Copy – Demian Farnworth.
  11. A Simple Trick to Turn Features Into Benefits (and Seduce Readers to Buy!) – Henneke Duistermaat
  12. 19 Things We Can Learn From Numerous Heatmap Tests  – Peep Leya
  13. 5 hoopgevende webdesign trends die het web beter maken – Doe je mee? – Ruben Bunskoeke

Voor jezelf beginnen en starten met ondernemen

En nu begint het pas.

Het hebben van een weldoordachte website met een heldere homepage, een persoonlijke over ons pagina en overtuigende landingspagina’s is één ding. Om succesvol te worden heb je klanten nodig. Een steady stoom aan nieuwe klanten.

Voor een stoom klanten heb je een steady stroom aan bezoekers nodig. En om bezoekers naar jouw website te krijgen, heb je aandacht nodig. Aandacht kan je kopen (met geld) of verdienen (door behoeften te vervullen (dus met tijd en kennis)).

De duurzaamste manier om aandacht te verdienen is door structureel te investeren in;

  1. content creatie,
  2. content optimalisatie,
  3. en het netwerken met collega’s en potentiële klanten.

Hoofdstuk 2: Beginnen met bloggen 1.0

Het regelmatig schrijven en publiceren van leerzame artikelen vormt het fundament van een succesvolle online onderneming.

Regelmatig bloggen is voor veel startende ondernemers lastig. Het allerbelangrijkste is dat je begint. Het maakt niet uit hoe saai de artikelen zijn. Je moet van het schrijven van artikelen een gewoonte maken. Stapje voor stapje wordt je beter.

  1. 8 Writing Strategies for People Who Say They Can’t Write – Catherine Clifford
  2. 13 Dumb Mistakes Making Your Business Blog Drab, Smelly, and Sleazy – Henneke Duistermaat
  3. Durf jij pas te bloggen als je alles weet? – Barbara Kremers
  4. Templates for quik and easy content creation – Neil Patel
  5. De 11 populairste type blogs die viral gaan – How to write ‘epic shit’ – Ruben Bunskoeke

Hoofdstuk 3: Copywriting 1.0

We schrijven saaie teksten.

We schrijven passief en onpersoonlijk. Daarmee trek je geen aandacht op het internet. Op het internet moet je de aandacht pakken en vasthouden. Dit betekent helder schrijven, schrijven zoals je spreekt en duidelijk maken dat jij de lezer verder gaat helpen.

  1. Don’t Read This or the Kitty Gets It! – Brain Clark
  2. 10 Reasons Your Humdinger of a Headline Won’t Save the Catastrophe That Is Your Blog Post – Demian Farnworth
  3. 27 Editing Tips: How to Make Your Web Copy More Engaging, Credible, and Persuasive – Henneke Duistermaat 
  4. How To Write Great Content: 20 Tips From Famous Writers – Julie Neidlinger
  5. Leesbaarheid: 22 tips voor vlotte webteksten – Roy Ishak

Hoofdstuk 4: De juiste tools & technieken

Tools besparen tijd. ’nuff said.

  1. 28 gratis internet tools om productiever te werken (aan online marketing)– Ruben Bunskoeke
  2. Google analytics en WordPress – aanmaken, instellen en koppelen – Ruben Bunskoeke
  3. 10 technieken die elke blogger moet beheersen – Kitty Killian

Hoofdstuk 5: Beginnen met netwerken

Een netwerk is een groeiversneller.

Hoe groter en sterker jouw netwerk is, hoe sneller en verder jouw berichten verspreid worden.

  1. Episode 1: Why You Should Curate Content (And How to Do It Right) — The Lede
  2. Waarom een zakelijke blogger niet zonder Twitter kan (en de on-zin van reclame op social media)  – Kitty Killian
  3. Hoe schrijf je een effectieve twitterbio? – Kitty Killian
  4. Hoe maak je een e-book? – Kitty Killian
  5. 50 Ideas on Using Twitter for Business – Chris Brogan

Hoofdstuk 6: Beginnen met SEO

Kijk, bloggen is allemaal leuk en aardig, maar het levert je geen passieve stroom bezoekers op.

SEO wel. SEO is het zorgen dat webpagina’s ook goed gevonden worden in de zoekmachine. En als ze goed gevonden worden, dan leveren die artikelen je een vaste passieve stroom aan bezoekers op.

Weet je wat het mooie is? Je bent al een tijdje met SEO bezig. Want;

  1. Je hebt een professionele WordPress website laten bouwen door een  professioneel webdesignbureau. waardoor de website zoekmachine vriendelijke is.
  2. Je hebt landingspagina’s die gericht zijn op het oplossen van de problemen van jouw doelgroep, waardoor je de behoeften van zoekers vervult.
  3. Je creëert regelmatig waardevolle content (met het blog), waardoor je nog behoeften vervult en jouw expertise laat zien.
  4. Je promoot die artikelen en je bent actief aan het netwerken, waardoor je de kans vergroot op nog meer shares en verwijzingen.

Je mist nog 1 belangrijk ding. Zoekwoorden. Je moet de artikelen optimaliseren, zodat het perfect aansluit op de behoefte van de doelgroep.

  1. De anarchy die SEO heet – Ruben Bunskoeke
  2. Hoe schrijf je slimme SEO-teksten die hoog in Google komen? – Ruben Bunskoeke
  3. Zoekwoordplanner – De zoekwoorden tool van Google – Ruben Bunskoeke
  4. Keyword Research: The Definitive Guide – Brian Dean
  5. Hoe bouw je langzaam kwalitatieve links? – Ruben Bunskoeke
  6. Om te scoren in Google moet je meespelen in de juiste divisie – Ruben Bunskoeke
  7. How to Rank: 25 Step SEO Master Blueprint  – Cyrus Shepard
  8. On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page– Brian Dean

NEXT LEVEL: Van startende ondernemer naar succesvolle ondernemer

DING. Level up.

We hebben de drie belangrijkste zaken nu op orde. Er wordt regelmatig content gecreëerd, die content wordt geoptimaliseerd en er wordt structureel genetwerkt met collega’s en potentiële klanten.

Tijd voor het volgende niveau.

Hoofdstuk 7: Nog beter bloggen

Na een tijdje bloggen is jouw blog een machine geworden die structureel nieuwe bezoekers aantrekt en bindt met jouw onderneming.

Nu is het tijd om die machine te oliën, zodat hij nog soepeler loopt.

  1. Bloggen: Waarom je een verdomd slechte indruk moet maken om lezers te trekken – Kitty Killian
  2. 10 kenmerken van een uitzonderlijk goed blog  – Kitty Killian
  3. Hoe krijg je lezers op je blog? (luister niet naar je man) – Kitty Killian
  4. Wat maakt een blog goed? – Kitty Killian
  5. Niet alle blogartikelen zijn gelijk geschapen – Waar zijn jouw must-reads te vinden? – Ruben Bunskoeke
  6. 42 Timeless Ideas for Attracting More Visitors to Your Website – Corbett Barr

Hoofdstuk 8: Thoughtleader worden

Mooi woord. Thoughtleader. Ik zie dan een bedenkelijk kijkende Aristoteles voor me op een groot wit paard met een leger aan volgelingen die van stad naar stad kennis verspreiden, ha (let niet op mij:)

Hoe meer je weet, hoe meer je kan (en wil) vertellen.

Hoe meer je vertelt (en daarmee bedoel ik nieuwe ideeën of unieke tactieken oppert), hoe beter jouw artikelen scoren en verspreiden.

  1. The 5 W’s of Link Curation — The Lede
  2. How Successful Writers Curate Ideas — The Lede
  3. How to Curate Knowledge, Turn it Into Wisdom, and Build Your Audience — The Lede
  4. Fuck middelmatige content. Geef alles wat je hebt. Als een gladiator. – Ruben Bunskoeke
  5. Slow-blogging, creativiteit en waarom de meeste blogs fastfoodrestaurants willen zijn – Ruben Bunskoeke

Hoofdstuk 9: SEO 2.0

Eén rankende pagina is mooi. 10 ook. Nog beter is het domineren van een hele niche.

Dit betekent DE bron worden van informatie over jouw niche.

  1. Hoe je een niche verovert met SEO-teksten – Ruben Bunskoeke
  2. A Visual Guide to Keyword Targeting and On-Page SEO – Rand Fishkin

Hoofdstuk 10: Meer shares, links, reacties en nieuwsbriefinschrijvingen

Goede content verdient het om gelezen te worden. Door iedereen die er wat aan zou kunnen hebben. Je moet het zo makkelijk mogelijk maken om jouw content te delen.

  1. Meer bezoekers en shares? Nomineer mensen om jouw artikel te lezen (en delen) – Ruben Bunskoeke
  2. Wat jij van deze 39 saaie en briljante titels kan leren + 23 tips om betere titels te schrijven – Ruben Bunskoeke
  3. Hoe krijg je meer comments? – Kitty Killian
  4. De 21 geheimen voor meer Social Shares – Ruben Bunskoeke
  5. Praktijkvoorbeeld: Hoe krijg je meer nieuwsbriefinschrijvingen? – Ruben Bunskoeke
  6. 17 Actionable List Building Strategies That Will Generate More Subscribers Today – Brain Dean

Hoofdstuk 11: Copywriting 2.0

Copywriting is een vak die steeds moet verfijnen. Dit doe je door veel te oefenen en veel te experimenteren. Probeer elke tip uit en kijk of het voor jou werkt.

Sterke copy kan mensen meenemen in jouw verhaal. Niemand klikt weg wanneer ze goed geëntertaind worden. Sterke copy kan zorgen dat mensen jou leren kennen van afstand. Sterke copy overtuigt en kan ontroeren.

  1. 9 Simple Tips for Writing Persuasive Web Content – Henneke Duistermaat
  2. The Ultimate 101 List of Copywriting Awesomeness – Joanna Wiebe
  3. 11 Copywriting Tips: How to Turn Marketing Drivel into Serious Sales Copy – Henneke Duistermaat
  4. Waarom je als zakelijk blogger moet linken naar je grootste concurrenten – Kitty Killian
  5. 20 Websites With Carefully Crafted and Convincing Copy – Joshua Johnson
  6. How to Use the Persuasive Power of Metaphors  – Henneke Duistermaat 
  7. 12 Writing Exercises That Will Transform Your Copy Today – Demian Farnworth.

 

 

 

 

Afbeelding: van Trevor Butcher – The Old City – Lublin


Reacties