SEO en hosting: invloed van hosting op de ranking van jouw website

Maakt de keuze van webhost en hostingpakket uit voor SEO?

Het korte antwoord: ja.

Het lange antwoord: het ligt eraan.

De invloed van hosting op SEO is heel klein als je het verschil probeert te meten tussen twee kwalitatieve WordPress hostingproviders, waarbij eentje bijvoorbeeld iets sneller is.

Maar het kiezen voor een budgetprovider – in plaats van een kwalitatieve provider – kan in sommige gevallen redelijke consequenties hebben op de ranking van jouw website.

Hosting en de invloed op SEO

Budgetproviders willen zoveel mogelijk besparen, anders is het aanbieden van goedkope pakketten en het maken van een beetje winst niet mogelijk. Er wordt daarom ergens op bespaard. Soms is dat op service, soms op hardware en soms op de configuratie van de servers. Soms allemaal.

De websites laden daardoor minder snel, de kans op down-time is groter, problemen die ontstaan worden minder snel opgelost en er zijn minder resources per website beschikbaar.

Al die zaken kunnen direct of indirect invloed hebben op de ranking van een website.

De snelheid van een website

Een trage website is niet gebruiksvriendelijk. Wanneer het laden van een pagina langer dan twee seconden duurt, zal een deel van de bezoekers wegklikken en een andere snellere site bezoeken.

Voor de zoekmachine staat het bieden van een snelle en vloeiende zoekervaring centraal. Omdat (hele) trage websites en pagina’s deze vloeiende zoekervaring storen, zullen ze lager ranken in de zoekresultaten.

De kwaliteit van de webhost merk je vooral op bij ‘zware’ pagina’s’ met meerdere grote afbeeldingen en WordPress websites die veel plugins gebruiken.

Wat kwalitatieve hostingproviders doen om de websites van klanten sneller te maken

  • Ze gebruiken betere hardware en infrastructuur.
  • Betere configuratie van servers.
  • En bieden meer resources aan per pakket.

Meer resources per hostingpakket

Bij kwalitatieve providers worden er minder websites op één server gehost. Er zijn ruimere limieten (van hoeveel bezoekers je in één keer op je website kan krijgen), die limieten zijn flexibel (dus een grote eenmalige stijging in het aantal bezoekers heeft weinig of geen impact op de snelheid van de website, maar er is wel een duidelijke afgebakende maximale grens. Dit betekent dat je geen last hebt wanneer een andere website die op dezelfde server zit opeens enorm veel bezoekers krijgt. Dit is niet zo bij budgetproviders. Bij budgetproviders is er minder ruimte en vertraagt jouw website enorm wanneer je die limieten bereikt of wanneer een andere klant op de server grote aantallen bezoekers krijgt.

Hogere up-time

Die hogere investering van kwalitatieve providers in hardware en het configureren van servers is ook te merken aan de up-time van een site. Door betere en meestal redundante hardware (meerdere identieke servers die elkaar aflossen wanneer er iets mis is), een betere configuratie en een snellere response tijd bij problemen wordt down-time bij kwalitatieve providers geminimaliseerd.  Downtime kan natuurlijk niet geheel voorkomen worden, maar je kan alle risico’s wel verminderen en wanneer er ooit iets aan de hand is, goede protocols hebben om het probleem op te lossen.

Bij mindere kwalitatieve providers kunnen websites soms meerdere keren per maand voor enkele uren down zijn. Een website die het niet doet, verstoort natuurlijk de zoekervaring van een zoeker. Websites die vaak en voor meerdere dagen down zijn kunnen lager geplaatst worden in de zoekresultaten.