Zelf SEO doen: hoe moet je met zoekmachine optimalisatie beginnen?
Sterke vraag.
Alles op je website en alles wat je doet op het internet kan direct, maar meestal indirect invloed hebben op de vindbaarheid van je website. Dit maakt het beginnen met SEO lastig, omdat je snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Laten we het daarom even simplificeren.
Alles draait bij SEO om de zoeker. De eerste vraag die wij onszelf daarom moeten stellen is;
Wat wilt de zoeker?
De zoeker zoekt (via de zoekmachine) om antwoord te krijgen op een vraag. Hij heeft een probleem. Bijvoorbeeld;
- Waar kan ik notitieboekjes kopen?
- Ik heb lage rugpijn. Wat moet ik doen?
- Hoe krijg ik meer bezoekers?
- Ik wil een toffe winterjas kopen. Waar kan ik dat doen?
- Ik wil een tuin aanleggen. Bij wie moet ik wezen?
- Etc.
Je moet, simpel gezegd, antwoord geven op de vraag van de zoeker om vindbaar te worden.
Maar… iemand zoekt niet zo snel op ‘Ik wil een toffe winterjas kopen. Waar kan ik dat doen?’ Nee. Hij gebruikt kernwoorden, a.k.a. zoekwoorden. Hij zoekt bijvoorbeeld ‘winterjas kopen’
Twee dingen zijn dan belangrijk;
1. Het moet overduidelijk zijn dat jij antwoord geeft op een specifieke vraag. Dit betekent dat de zoekwoorden – waar jij gevonden op wilt worden – in de titel moeten staan en een paar keer op de pagina. Zo kan de zoekmachine ook zien dat de pagina relevant is aan het onderwerp ‘winterjas kopen’. Yes? Top!
2. Het betekent ook dat je op bestaande zoekbehoeften moet inspelen. Stel jij bent een coach die met filosofie problemen oplost. Prima. Maar, je kan er dan redelijk zeker van zijn dat niemand zoekt op ‘filosofische coach’. Nee. Je moet inspelen op bestaande behoeften. Men zou bijvoorbeeld wel zoeken op ‘Hoe word ik gelukkiger?’ of zelfs ‘Is dit het nou?’.
Maar hoe kan ik zien op welke woorden mijn doelgroep zoekt?
Nou dat kan met de zoekwoordplanner. Hier een korte uitleg.
De zoekwoordplanner toont het zoekvolume per zoekwoord (het aantal keer dat er per maand op de term gezocht wordt). Verder toont de zoekwoordplanner tientallen tot honderden gerelateerde zoekwoorden. Je kan dan enorm snel zien, welke ‘problemen’ jouw doelgroep heeft.
Allright.
Wat moet ik doen om effectief te beginnen met SEO?
- Op zoek gaan naar zoekbehoeften – naar zoekwoorden – met de zoekwoordplanner
- Voor elke vraag een pagina maken die zich 100% richt op het beantwoorden van die specifieke vraag. Het moet overduidelijk zijn dat die pagina over dat onderwerp gaat.
Dit betekent dat er werk aan de winkel is. Veel werk.
Met SEO geldt over het algemeen, wie het langst en het hardst werkt, gaat scoren in Google. En het geheim tot het verleggen van veel werk, is heel vaak een klein beetje werk verrichten. Elke dag even schrijven.
Voorwaarts!
Let’s talk about basic economics
- Hoe meer vraag er is (hoe vaker er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht), hoe meer aanbod er zal zijn of komen.
- En hoe meer aanbod er is, hoe lastiger het is om hoog te scoren in Google.
Hieruit kunnen we 2 conclusies trekken;
- Hoe lager het zoekvolume is, hoe makkelijker het is om hoog te ranken.
- Om te scoren op zoekwoorden met veel zoekvolume moeten we een beter pagina hebben, volgens de zoekmachine, dan de concurrenten.
En nu wordt het weer even vaag.
Want wat is precies een betere pagina?
Hoe kan de zoekmachine zien welk antwoord kwalitatief het sterkste is? Nou. Dat kan de zoekmachine niet. Niet direct, tenminste. De zoekmachine kijkt naar de signalen die over het algemeen aangeven of een pagina kwalitatief sterk is.
Een paar van die signalen zijn;
- Hoeveel links er naar de pagina staan.
- Op wat voor pagina’s en websites die links staan.
- Hoe kwalitatief sterk de andere pagina’s op de website zijn.
- Naar welke webpagina’s en websites jij linkt (als dat kwalitatieve pagina’s en websites zijn, kan dat aangeven dat jouw pagina ook inhoudelijk sterk is).
- Wat een zoeker doet als hij via de zoekmachine op de desbetreffende pagina komt. Als hij bijvoorbeeld op ‘vorige’ klikt en op een ander zoekresultaat klikt, dan kan dat aangeven dat jouw pagina de behoefte van de zoeker niet vervult
Hieruit kunnen we weer een paar conclusies trekken ;
- Het is belangrijk om een pagina te maken die de zoeker echt helpt. Vraag je bij elk zoekwoord goed af; wat zoekt de zoeker precies? Wat is zijn of haar probleem? En hoe kan ik dit probleem zo goed mogelijk oplossen?
- Het is belangrijk dat jouw pagina een ‘informatiebron’ wordt. Dat andere eigenaren van websites of blogs naar jouw website verwijzen als ze over hetzelfde onderwerp schrijven. Focus je daarom op feiten, helderheid en duidelijke argumenten.
- Die eigenaren van websites moeten van het bestaan van het artikel en jouw website weten. Volg ze daarom op Twitter, reageer op hun artikelen, deel hun artikelen en stuur ze eens een mailtje. Hoe groter jouw netwerk wordt, hoe groter de kans is dat iemand ooit naar jouw website linkt.
- Ben jij 3 uur bezig met het schrijven van een artikel? Besteed dan ook 3 uur aan het promoten van jouw artikel. Hoe meer mensen jouw artikel lezen (en delen), hoe sneller de zoekmachine kan zien of jouw artikel kwalitatief sterk is.
Samengevat: wat is SEO?
Een combinatie van: netwerken, pagina’s maken die inspelen op bestaande behoeften en het zichtbaar worden op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.
Wil je zelf aan de slag met SEO? Lees dan ook dit uitgebreide artikel over het beginnen met SEO.