Hoe vertel ik een verhaal op de juiste manier?

Iedereen heeft een verhaal. Dit geldt ook voor bedrijven. Het begin is meestal een “idee”. Hoe duidelijker dit idee is, hoe sterker en uitvoerbaarder. Het idee raakt een probleem of behoefte en biedt een oplossing.

Jouw bedrijf heeft een sterk idee en je biedt daarmee een oplossing voor een probleem.

Een sterk idee heeft de volgende eigenschappen:

  • Duidelijk: Iedereen snapt het meteen.
  • Uniek: Het voegt echt iets toe.
  • Relevant: Het speelt in op een echte behoefte.
  • Uitvoerbaar: Het kan (op een haalbare manier) werkelijkheid worden.
  • Aansprekend: Mensen voelen zich ermee verbonden.

Om dit te verduidelijken, gebruiken we de volgende fictieve bedrijfsinformatie als voorbeeld:

Bedrijfsinformatie:

Glintora ontwikkelt stijlvolle, slimme reflectiekleding voor stedelijke fietsers en wandelaars. Het combineert mode met veiligheid door reflecterende patronen die pas zichtbaar worden in het donker of bij felle lichten en die dynamisch van kleur kunnen veranderen via een app.

Wat is het probleem dat dit bedrijf aanpakt?

Gevaarlijke situaties voorkomen waar stedelijke fietsers en wandelaars niet gezien worden door bijvoorbeeld automobilisten.

Wat is de behoefte van de gebruiker?

  • De gebruiker wil zo veilig mogelijk door steden kunnen fietsen of wandelen.
  • De gebruiker is modebewust en wil de kleuren kunnen aanpassen op de kleding welke op dat moment gedragen wordt.

Wat is de oplossing?

De oplossing die Glintora biedt, is stijlvolle en slimme reflectiekleding in alle soorten en maten.

De eigenschappen van dit sterk idee zijn:

  • Duidelijk: Je begrijpt gelijk wat Glintora doet en wil bereiken
  • Uniek: Het voegt echt iets toe aan de behoefte van de klant
  • Relevant: Zowel veiligheid als stijl worden als behoeften gedekt.
  • Uitvoerbaar: Het is goed te creëren in verschillende vormen.
  • Aansprekend: Mensen voelen zich ermee verbonden, omdat men veiligheid boven alles stelt. Op die manier kan de fietser of wandelaar optimaal genieten van het moment.

Hoe zorg ik ervoor dat Zilch mijn verhaal kent en vertaald naar een website?

Jouw website bestaat uit verschillende pagina’s. Per pagina, vertel je iets anders. Zo is de home pagina (de eerste pagina die men ziet als ze jouw website bezoeken) een soort digitaal visitekaartje van jou en jouw bedrijf. Op deze pagina zal men zich vooral oriënteren in wat je doet en indien er interesse is, verder door de website heen navigeren.

Op de “over mij” pagina vertel je bijvoorbeeld hoe het idee ontstaan is, welke obstakels je moest overwinnen, welke ervaringen je hebt en wat het resultaat van dit alles is.

Per pagina kun je aan Zilch vertellen wat het doel van de pagina is. Met die informatie, maakt Zilch een opzet van de pagina die je naar wens verder kunt bewerken.

Hoe vertel ik aan Zilch wat het doel van de pagina is?

Per pagina krijg je de mogelijkheid om het doel van de pagina te omschrijven. In dit veld krijg je de ruimte om 1000 karakters te gebruiken voor deze omschrijving. Verderop in dit artikel leggen we de stappen uit.

Hoe maak ik een goede “doel van de pagina” tekst die begrepen wordt door Zilch?

We raden aan om hier AI voor te gebruiken. Zelf gebruiken we ChatGPT. Om een goede “Doel van de pagina” tekst te maken, vragen we aan ChatGPT:

  • Maak een pakkende beknopte pagina
  • Gebruik hiervoor de bedrijfsinformatie die aangeleverd wordt
  • Gebruik hierbij een bepaalde storytelling structuur (Ben je niet bekend met storytelling structuren? Onderaan dit artikel leggen we hier meer over uit.)
  • Vat het “doel van de pagina” samen in maximaal 1000 woorden

ChatGPT werkt met Prompts. Een prompt is een opdracht, vraag of instructie die je aan een computerprogramma geeft. Om een goede “Doel van de pagina” tekst te laten maken, gebruiken we twee prompts.

Eerste prompt: (gericht op de homepage)

—Begin

Gebruik de volgende bedrijfsinformatie om een pakkende, beknopte ‘Home’-pagina te genereren met een Mountain Structure

[Hier staat de bedrijfsinformatie]

Structuur:

  • Beschrijf de situatie en neem een herkenbaar probleem of uitdaging hierin mee.
  • Benoem de eerste moeilijkheid en een kleine oplossing hiervan.
  • Benoem daarna een grotere uitdaging die leidt tot een belangrijke doorbraak.
  • Benoem daarna de grote verandering die plaatsvindt en de bijhorende oplossing of les.
  • Sluit af met een omschrijving van de nieuwe situatie en de impact ervan op de hoofdpersoon (de bezoeker van de website)

—Einde

Voorbeeld prompt:

Gebruik de volgende bedrijfsinformatie om een pakkende, beknopte ‘Home’-pagina te genereren met een Mountain Structure
Glintora ontwikkelt stijlvolle, slimme reflectiekleding voor stedelijke fietsers en wandelaars. Het combineert mode met veiligheid door reflecterende patronen die pas zichtbaar worden in het donker of bij felle lichten, en die dynamisch van kleur kunnen veranderen via een app.

Structuur:

  • Beschrijf de situatie en neem een herkenbaar probleem of uitdaging hierin mee.
  • Benoem de eerste moeilijkheid en een kleine oplossing hiervan.
  • Benoem daarna een grotere uitdaging die leidt tot een belangrijke doorbraak.
  • Benoem daarna de grote verandering die plaats vindt en de bijhorende oplossing/les.
  • Sluit af met een omschrijving van de nieuwe situatie en de impact ervan op de hoofdpersoon (de bezoeker van de website)

Tweede prompt: (gericht op de homepage)

De uitkomst van de eerste voorbeeld prompt, is:

—Begin

Home – Glintora
Stijlvol gezien. Slim beschermd.

In de drukte van de stad wil je je vrij bewegen—of je nu fietst naar werk of een avondwandeling maakt. Maar zodra de zon ondergaat, verandert de stad. Auto’s razen langs, verlichting schiet voorbij, en als voetganger of fietser ben je ineens onzichtbaar.

Een standaard reflectiehesje? Het werkt, maar voelt allesbehalve comfortabel of stijlvol. Dus blijft het vaak in de kast liggen. En daarmee blijf jij kwetsbaar.

Daarom ontwikkelden wij een slimme oplossing die verder gaat dan veiligheid alleen: stijlvolle reflectiekleding die pas zichtbaar wordt wanneer het nodig is. Glintora maakt gebruik van innovatieve, dynamische patronen die reageren op licht én kunnen worden aangepast via een app. Zo blijf je zichtbaar én jezelf.

Het resultaat? Geen compromissen meer tussen veiligheid en stijl. Je hoeft niet te kiezen tussen praktisch en mooi. Je beweegt met zelfvertrouwen door de stad, overdag én ’s avonds.

Welkom in de wereld van Glintora—waar technologie, design en veiligheid samenkomen voor de moderne stadsbeweger. Jij blijft zichtbaar, stijlvol en in controle. Altijd.

—Einde

De tweede prompt die we gebruiken, gebruiken we om de uitkomst van de eerste prompt samen te vatten.

De tweede prompt is:

—Begin

Kun je het doel van deze pagina voor mij samenvatten in maximaal 1000 karakters? Hoe groter de samenvatting, hoe beter.

—Einde

De uitkomst van de tweede prompt, is:

—Begin

Het doel van deze pagina is om stedelijke fietsers en wandelaars direct aan te spreken op een herkenbaar probleem: onzichtbaarheid en onveiligheid in het donker. De tekst bouwt een verhaal op rond hun dagelijkse situatie, laat zien waarom bestaande oplossingen tekortschieten (zoals het klassieke reflectiehesje), en introduceert Glintora als innovatieve en stijlvolle oplossing. Door de voordelen van de reflectiekleding – zoals dynamische patronen en app-besturing – te benoemen, laat de pagina zien hoe Glintora zowel veiligheid als zelfexpressie mogelijk maakt. De afsluiting richt zich op de impact voor de gebruiker: meer zichtbaarheid, vertrouwen en controle in het stadsverkeer. De pagina is daarmee bedoeld om direct een gevoel van herkenning, vertrouwen en verlangen op te wekken, en bezoekers te motiveren om verder te klikken of te verkennen.

—Einde

Hoe geef je de “doel van de pagina” tekst aan Zilch?

Stappen:

  1. Ga in de Zilch app naar “bewerken” door op het bolletje met de drie puntjes te tikken
  2. Kies de pagina die je wil voorzien van de “Doel van de pagina” tekst (let op: deze pagina mag nog geen secties bevatten. Als dat wel het geval is, verwijder dan eerst alle secties en ga daarna door bij stap 3)
  3. Tik op de knop: Bewerken
  4. Plaats de “Doel van de pagina” tekst in het veld: Doel van de pagina (als er al tekst staat, dien je deze eerst te verwijderen)
  5. Kies bij “Hoe wil je de pagina bouwen?” voor: AI de pagina laten bouwen
  6. Tik op de paarse knop: Pagina opslaan

Creëer een hoofdpersoon waar je publiek zich in kan verplaatsen

Of het nu om een fictief karakter gaat of jezelf: de lezer moet zich verbonden voelen. Geef details over hun gedachten, gevoelens en dilemma’s. Bijna altijd zal de bezoeker van jouw website de hoofdpersoon zijn.

Zorg voor een duidelijke structuur

Een goed verhaal heeft een:

  • Begin: Introduceer het probleem of de situatie.
  • Midden: Obstakels, emoties, groei.
  • Einde: Los het op.

Voor het maken van jouw verhaal, raden we aan om ‘Storytelling’ toe te passen. Storytelling maakt een website aantrekkelijker en zorgt voor een betere gebruikerservaring. Daarnaast kun je, door Storytelling goed toe te passen, ervoor zorgen dat er een hogere conversie ontstaat.

Wat is storytelling?

Storytelling is het vertellen van een verhaal om een boodschap over te brengen op een manier die boeit, inspireert en verbindt. In plaats van droge feiten of opsommingen te geven, maak je een ervaring waarbij de lezer zich betrokken voelt en daardoor sneller overgaat tot het ondernemen van een actie op jouw website.

Zilch begrijpt storytelling en kan a.d.h.v. de juiste input een pagina bouwen, die perfect aansluit bij het doel van jouw bedrijf en de bijbehorende website.

We gaan nu bekijken welke methodieken er zijn binnen Storytelling.

Welke methodieken zijn er in storytelling?

De held van de reis (The Hero’s Journey)

Het verhaal volgt een held die een avontuur beleeft, obstakels overwint en uiteindelijk als een veranderd persoon terugkeert.

  • Gewone wereld: De hoofdpersoon begint in een normale situatie.
  • Roep tot avontuur: Er gebeurt iets wat de held dwingt om op pad te gaan.
  • Obstakels & mentoren: Onderweg ontmoet hij helpers en tegenstanders.
  • De climax: De grote uitdaging wordt overwonnen.
  • De terugkeer: De held keert terug, getransformeerd door de reis.
Praktijkvoorbeeld ‘De held van de reis’

In dit voorbeeld passen we ‘De held van de reis’ toe op een website waar recepten beschreven worden op een manier die fouten maken tijdens het koken/bakken minimaliseert. Dit voorbeeld kan goed toegepast worden op de “Home” pagina.

  • Gewone wereld: De websitebezoeker wil koken, maar recepten volgen gaat altijd fout en daardoor is het gerecht nooit echt lekker.
  • Roep tot avontuur: De websitebezoeker gaat op zoek naar een oplossing.
  • Obstakels & mentoren: Tijdens het zoeken, vindt de websitebezoeker de website van een bedrijf dat recepten op een dusdanige manier schrijft dat fouten maken tijdens het koken of bakken geminimaliseerd wordt.
  • De climax: De grote uitdaging wordt overwonnen en het eerste gerecht is een succes.
  • De terugkeer: De websitebezoeker is geëvolueerd naar een keukenheld en maakt alle gerechten op de lekkerste manier.

De bergstructuur

Dit model wordt vaak gebruikt voor krachtige speeches en presentaties, maar is ook erg goed toe te passen op een website. Het verhaal bouwt op naar een hoogtepunt en daalt daarna weer af.

  • Start met een situatie: wat is het probleem?
  • Bouw spanning op: waarom is dit probleem ontstaan?
  • Bereik de piek (de belangrijkste boodschap): Hoe lossen we dit probleem op?
  • Los het op en laat impact achter: Wij kunnen het probleem voor jou oplossen.
Praktijkvoorbeeld ‘De bergstructuur’

In dit voorbeeld passen we ‘De bergstructuur’ toe op een website die jou helpt bij het maken van een website. Dit voorbeeld kan goed toegepast worden op de “Home” pagina, maar ook op een “Over mij/ons” pagina.

  • Start met een situatie: Je hebt een geweldig idee, maar je website laat je in de steek…
  • Bouw spanning op: Veel ondernemers lopen vast bij het maken van een website. Te technisch, te tijdrovend, en hoe zorg je ervoor dat mensen je ook echt vinden?
  • Bereik de piek (de belangrijkste boodschap): Wij bouwen niet zomaar websites. We zorgen dat ze snel, zichtbaar en effectief zijn. En jij? Jij hoeft je geen zorgen te maken.
  • Los het op en laat impact achter: Of je nu een blog, webshop of bedrijfswebsite wilt: wij helpen je van A tot Z.

Storybrand framework

Deze methode helpt bedrijven om hun merkverhaal duidelijk te maken. Het draait om het positioneren van de klant als de held en het bedrijf als de gids.

  • De held = de klant
  • Het probleem = wat hen tegenhoudt
  • De gids = jouw product/dienst helpt hen verder
  • De oplossing = hoe ze succes kunnen bereiken
Praktijkvoorbeeld ‘storybrand framework’

In dit voorbeeld passen we de ‘storybrand framework’ toe op een website die vertelt over een product dat veel helpt bij het bouwen van websites, waardoor iedereen het kan. Dit voorbeeld kan goed toegepast worden op de “Home” pagina, maar ook op een “diensten” pagina.

  • De held: De bezoeker van de website.
  • Het probleem: Veel mensen willen een website maken, maar lopen vast op ‘reden’
  • De gids: Product
  • De oplossing: Maak kennis met [PRODUCTNAAM], jouw sleutel tot een moeiteloze website!

De drie-actstructuur

Dit model splitst het verhaal op in drie delen en is een krachtige manier om een pagina op te bouwen, omdat het bezoekers meeneemt in een logisch en meeslepend verhaal. Deze structuur is goed toe te passen op bijvoorbeeld een ‘Diensten’ pagina.

  • Act 1: Introductie (situatie en conflict opbouwen)
  • Act 2: Confrontatie (problemen stapelen zich op, de spanning stijgt)
  • Act 3: Oplossing (de climax en afronding)
Praktijkvoorbeeld ‘De drie-actstructuur’

In dit voorbeeld passen we de ‘De drie-actstructuur’ toe op een portfolio website waarop schilderijen gepresenteerd en verkocht worden. Deze structuur is goed toe te passen op bijvoorbeeld een ‘Diensten’ pagina.

  • Act 1: Introductie: De bezoeker zich laten herkennen in het verlangen naar unieke kunst.
  • Act 2: Confrontatie: Uitdiepen waarom kunst belangrijk is en hoe deze kunst daarin voorziet.
  • Act 3: Oplossing: De bezoeker overtuigen om actie te ondernemen en een kunstwerk te kopen of op maat te laten maken.

Hoe kan ik zelf de bedrijfsinformatie opstellen?

Wil je zelf de bedrijfsinformatie opstellen, beantwoord dan de volgende vragen voor je zelf. Alle antwoorden bij elkaar vormen de bedrijfsinformatie die je kunt gebruiken voor het maken van doelteksten.

  • Wat is de naam van je bedrijf en wat betekent deze naam voor jou?
  • Wat wil jouw bedrijf bereiken en welke kernwaarden staan centraal?
  • Wie zijn je belangrijkste klanten of doelgroepen?
  • Wat maakt jouw bedrijf anders dan de concurrentie?
  • Welke producten of diensten bied je aan?
  • Welke acties wil je dat bezoekers ondernemen op je website?
  • Wat is de gewenste toon van de communicatie op je website?