Professionele blogger worden? Ultieme handleiding met tips voor (beginnende) bloggers

Iedereen die kan schrijven, foto’s maken, tekenen, video’s maken of illustreren, kan een blogger worden.

De basis is simpel.

Regelmatig iets produceren, online gooien en promoten.

Hoewel de basis simpel is, is het wel de grootste uitdaging.

  • Waar haal ik keer op keer inspiratie vandaan?
  • Hoe motiveer ik mezelf om te beginnen?
  • Heb ik de moed om dit persoonlijke verhaal of deze vrij onbekende tip te delen?
  • Hoe zorg ik voor shares? Voor reacties? En voor bezoekers?

Daarbij komt ook nog het opzetten van het blog.

  • Hoe verzin ik een goede naam voor mijn blog?
  • Hoe begin ik een blog? Hoe zit het met hosting en een domeinnaam?
  • Hoe krijg ik een goed design?
  • Hoe zorg ik voor een nieuwsbrief, social media buttons en een contactformulier?

En als je professioneel blogger wil worden dan komt er nog meer bij kijken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe word ik bekend met mijn blog?
  • Hoe verdien ik geld met mijn blog?
  • Hoe word ik vindbaar in Google?
  • Hoe krijg ik een mooi en professioneel design?

Professionele blogger worden? De beste tips voor beginnende bloggers

Ik ga mijn best doen om alle bovenstaande vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Op zo’n manier dat zakelijke bloggers, foodbloggers, fashionbloggers, sportbloggers en alle andere soorten  bloggers geholpen worden. Zo heeft jouw blog een vliegende start.

Dit zijn hoofdonderwerpen:

  • Tips blog beginnen (hoe maak je een blog)
  • Tips voor het bloggen (het schrijven van blogs)
  • Tips voor het bekend worden met je blog
  • Tips voor het geld verdienen met bloggent.

Waarom een blog beginnen? Wat is de reden?

Laten we beginnen bij de basis. De reden dat je een blog begint. Wat is die?

Een van de redenen dat de meeste bloggers vroeg of laat stoppen is omdat ze zijn begonnen met de verkeerde redenen.

Ze doen het bijvoorbeeld alleen voor het geld. Ja, je kan geld verdienen met een blog, maar dat kan een tijd duren.

Een ander probleem is dat ze beginnen met schrijven over een onderwerp waar ze weinig interesse in hebben (vaak ook gebaseerd geld, soms puur omdat andere bloggers dat doen). Je moet het een hele lange tijd volhouden om succesvol te worden, blijf daarom bij onderwerpen die je interesseren. Onderwerpen waar je de komende 5 jaar nog steeds over zou kunnen schrijven. Het hoeft geen passie te zijn. Nee. Ik denk zelfs dat de meeste mensen geen brandende passie hebben. Maar iedereen heeft wel interesses. Dat zijn de onderwerpen waar je blogs over leest, video’s over bekijkt en boeken over leest… in je vrije tijd.

Dat kan politiek zijn. Maar ook feminisme, fashion, oude auto’s, marketing, persoonlijke ontwikkeling en acht miljoen andere onderwerpen.

Tips blog beginnen (hoe maak je een blog)

Het is tijd voor the nitty-gritty. Het beginnen van je blog. En dat is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Met 10 minuten werk kan je al een blog online hebben staan. Maar je bent wel een avondje of twee zoet met het aanpassen van het blog zodat het bij jou past.

1. Een goede blognaam bedenken

Het is lastig. De naam moet namelijk uniek zijn. De domeinnaam (het webadres) moet nog vrij zijn. En er zijn al 5 miljoen .nl domeinnamen vastgelegd en al 120 miljoen .com domeinnamen.

Ik heb al eens een uitgebreid artikel over het bedenken van een domeinnaam geschreven. Die kan je gebruiken als de onderstaande tips niet voldoende zijn.

Tips voor het bedenken van een domeinnaam

  1. Koppel meerdere woorden aan elkaar. Het liefst zonder streepje (-).
  2. Dit kunnen bestaande woorden zijn en niet-bestaande woorden.
  3. Misschien kan je: een, de, het, die, dat voor het woord zetten.
  4. Kan je bijvoeglijk naamwoord toevoegen?
  5. Denk aan de meervoudsvorm.

Een eigen blog maken

Als je helemaal de eigenaar wilt zijn van jouw blog (en dus alle vrijheid wilt qua functionaliteit en design) dan heb je een domeinnaam en een hostingpakket nodig. xel heeft twee pakketten die top zijn voor zowel beginnende als professionele bloggers. Het standaard hostingpakket en het premium WordPress hostingpakket.

Bij het standaard hostingpakket, het ‘online starter’-pakket, zit alles wat je nodig hebt en je kan WordPress installeren met een one-minute-script.

Het WordPress hostingpakket is het luxe pakket (maar nog steeds redelijk goedkoop). Je krijgt een hoop extra. Meer schijfruimte (je kan dan meer foto’s en berichten plaatsen), een gratis .nl, .com of .eu domeinnaam (ter waarde van 9,95 euro per jaar), een supersnelle website (2 tot 4x zo snel als normaal) en een automatische installatie van WordPress.

Het grootste pluspunt (en wat de reden is dat de meeste mensen een WordPress hostingpakket kiezen) is:

Ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen

Het is simpel. Kom je er niet uit? Lukt het aanpassen van iets niet? Dan kan je xel bellen of mailen. En dan helpen zij jou verder. Dat scheelt je op jaarbasis tientallen gefrustreerde uren zoekwerk en mogelijk zelfs het inhuren van een webbouwer om problemen op te lossen.

Yes?

Bekijk het WordPress hostingpakket

Tips en handleiding voor het maken van een blog

We hebben hier een stap voor stap handleiding voor het maken van een WordPress  blog die je zo kan gebruiken voor het bouwen van je blog.

Laten we weer terug gaan naar de tips voor het worden van een professionele blogger.

Tips voor het bloggen (het schrijven van blogs)

1. Je schrijfstem vinden

Als je begint met bloggen dan kan het redelijk ongemakkelijk zijn. Helemaal als je niet gewend bent om als jezelf te schrijven.

Het schrijfwerk is formeel. Langdradig. Onnodig complexe zinnen. En saai. Meestal heb je het niet eens door. Het is namelijk de manier hoe je schrijft. Maar is die manier van hoe je schrijf ook gelijk aan de manier zoals je praat? En dat was bij mij niet het geval.

Het duurt altijd even voordat je jouw eigen stem vindt. Het is een zoektocht. Je probeert, je imiteert en je experimenteert. Je kijkt naar andere schrijvers en pakt de stukjes die bij jou passen. Daarna is het kijken wat het juiste volume van elk stukje is. Iets minder dan Y, maar meer dan X. En zelfs als jij jouw eigen stem vindt, blijft jouw stem zich ontwikkelen. Simpelweg omdat jij je ontwikkelt. Als persoon, als schrijver, als blogger.

Waarom moet je jouw eigen stem vinden?

Je schrijft beter. Je schrijft zelfverzekerder. Je schrijft makkelijker. En je schrijft persoonlijker.

Alle vier punten hebben een enorme invloed op hoe de lezer jou ziet. Als ze geen persoon in een blog vinden, kunnen ze ook geen band met jou opbouwen. Een band die zorgt dat ze op jouw blog terugkomen, dat ze reageren, dat ze jouw artikelen delen en als je iets verkoopt, dat ze van je kopen.

2. Don’t be so hard on yourself

Wie ben ik om een blog te beginnen? Wie ben ik om dit te schrijven? Waarom zou iemand willen luisteren naar wat ik te zeggen heb? Waarom zou ik over X schrijven als er betere schrijvers zijn?

Nou. Jij bent jij. Een persoon. Met ervaringen, gedachten, kennis en meningen. Zolang je meer weet – of andere dingen weet – dan de mensen voor wie je wilt bloggen, zit je goed.

En iedereen is in het begin niet zo goed.

De beste comedians waren niet de grappigste toen ze op school zaten. De beste schrijvers konden niet het beste schrijven. En de beste sporters waren niet de snelste, sterkste of slimste sporters. Kijk je tegen een blogger op? Bekijk dan maar eens zijn of haar eerste 20 of 50 artikelen. Die waren echt niet zo goed. Ken je iemand die enorm toffe video’s maakt? Bekijk dan zijn eerste 50 video’s.

Het maakt ook niet uit als jij nu niet zo goed bent in bloggen. Of als je een beetje onzeker bent. Dat komt met de tijd. Gewoon beginnen. Zie het als een groot experiment. Kijk wat werkt en als iets niet werkt, dan kijk je wat je daar van kan leren. En stapje voor stapje wordt je een betere en meer professionelere blogger.

3. Waar haal ik keer op keer inspiratie vandaan?

De omgeving. En dan bedoel ik niet je directe omgeving. Ik kan weinig inspiratie krijgen van het staren naar een glas water.

Inspiratie haal je uit andere blogartikelen, boeken die je hebt gelezen, films die je hebt gezien, documentaires die je hebt bekeken, gesprekken van vreemden en gesprekken met bekenden.

Valt iets op? Dan kan dat de input zijn van een artikel. Bouw een verhaal om het ene idee dat je wil bespreken. Of vertel gewoon wat je weet over dat onderwerp. Op zo’n manier dat de lezers er wat van opsteken.

4. Hoe motiveer ik mezelf om te beginnen?

Met inspiratie is het niet zo lastig om te schrijven. Zonder inspiratie wel. En als je zonder inspiratie toch wat kan produceren, dan heb je direct een voorsprong op 70% van de bloggers.

Hoe begin je wanneer je geen inspiratie hebt?

Er zijn een paar tactieken. Een van die tactieken is ‘freewriting’. Gewoon beginnen met schrijven en kijken waar je uitkomt. Dat betekent dat het niet uitmaakt of wat je schrijft goed is. Het maakt niet uit of er taalfouten inzitten. Het maakt ook niet uit waar het over gaat. Het is een concept waar jij je laat leiden door je onderbewuste.

Begin gewoon met wat saaie standaard zinnen. Misschien over een tip die je laatst hebt gehoord. Of iets wat je op is gevallen. Daarna beschrijf je wat je over die tip denkt. Het schrijven zelf gaat je op ideeën brengen. Soms gebeurt het na de derde zin, soms na de 30ste. Daarna is het een kwestie van doorgaan en het begin weggooien.

Een andere tactiek het beperken van het onderwerp. Dit betekent een specifiek onderwerp kiezen, bijvoorbeeld festivalkleding of productiviteit. En daarna ga je nadenken of nadenkend schrijven over het onderwerp. Welke andere onderwerpen kan je koppelen aan het specifieke onderwerp dat je hebt gekozen? Bij productiviteit kan je misschien denken aan het nut van slapen. En nog specifieker, het nut van dutjes. Of het nut van pauzes.

En weer een andere tactiek is het scannen van de titels van blogartikelen van andere bloggers en bij elke titel denken ‘Hoe denk ik hierover?’, ‘Wat kan ik hier over zeggen’ en ‘Waar denk ik nog meer aan als ik dit hoor?’.

5. Blogtips: tips voor het schrijven van betere blogs

  • Verwerk niet zo bekende verhalen in het artikel.
  • Verras de lezer regelmatig.
  • Hou de lezer nieuwsgierig.
  • Begin sterk.
  • Eindig sterk.
  • Verzin kloppende en niet voor de hand liggende metaforen.
  • Voeg visuele elementen die iets toevoegen toe. Maak je eigen illustraties als het kan. Huur iemand in.
  • Lees de tekst hardop voor. De tekst moet vloeien.
  • Bedenk een nieuwsgierigmakende titel.
  • Bedenk nieuwsgierigmakende koppen.
  • Voeg feiten toe. Onderzoeken. Cijfers. Met bron.
  • Grafieken? Taartdiagrammen? Screenshots?

Bron van het lijstje

Blogs met nog meer blogtips

Tips voor het bekend worden met je blog

Wanneer je het hebt over meer bezoekers, meer shares of meer reacties dan hebben we snel de neiging om in nummers de denken. Vandaag 30 bezoekers. Of 1.500 bezoekers. Oh.. dit artikel heeft 3 shares en deze 16. En dat is gevaarlijk als je snel(ler) bekend wil worden.

Je moet teruggaan naar de basis.

Het ligt misschien voor de hand, maar het draait om mensen. Maar dat is nog steeds een beetje vaag. Maak het daarom kleiner. Het draait om één persoon. Neem een vriend, vriendin, kennis of collega in gedachten. Of nog beter: jouw ideale klant/bezoeker. En als je echt niemand kan verzinnen, jezelf.

En denk dan hier goed over na:

  1. Wat voor artikelen deelt hij of zij op social media? En waarom?
  2. Wat voor blogs volgt hij of zij? En waarom?
  3. Hoe komt hij of zij in aanraking met nieuwe blogs? Via Google? Via reacties op andere blogs?
  4. Wat vindt hij of zij dat een artikel goed maakt? En waarom?

Stel op elk antwoord nog een of twee keer de vraag ‘Waarom?’.

En dan weet je eigenlijk al wat je moet doen om bekend te worden.

1. Een reden om je te volgen

Als je snel bekend wil worden, moet je anders zijn. Je moet je onderscheiden.

Wat kan jij anders doen dan anderen?

Kan je een bepaald concept aan blog verzinnen die elke week of maand terugkomt?

  • Een webdesigner zou elke maand een ‘website break-down’ kunnen doen. Elke maand een bekende website analyseren en vertellen wat waarom werkt en wat beter kan.
  • Een persoonlijke blogger zou bijvoorbeeld elke maand een ‘perfecte kroegentocht in [stad]’ kunnen publiceren. Met de beste bars. De reden waarom ze uniek/tof zijn. En de beste route.
  • Een marketeer zou een stap voor stap verslag kunnen geven van een testwebsite die hij promoot. Wat heb je gedaan en wat was het effect hiervan?

Kan jij iets bedenken wat jij vaak kan herhalen en wat een reden kan zijn dat men jouw blog blijft volgen?

2. Bekend worden doe je samen

Iedere blogger heeft een publiek. Soms bestaat het publiek uit 20 man en soms uit een paar duizend. En iedereen wil het publiek vergroten.

Hoe vergroot je dan elkaar publiek?

Door jouw publiek kennis te laten maken met het publiek van een ander. En vice versa. Het bereik van beide bloggers wordt groter. En beide bloggers krijgen meer mensen die beter bij hun blog passen.

Hoe doe je dit?

Deel de artikelen van andere bloggers. Reageer op hun artikelen. Reageer op social media. En stuur ze eens een mailtje. De kans is groot dat ze het terug doen.

Let wel goed op dat grote bloggers meer aandacht krijgen dan kleinere bloggers, hierdoor is het veel moeilijker om in contact te komen met grote bloggers. Focus op blogs die even groot, iets kleiner of iets groter zijn. Dan kunnen jullie elkaar evenredig helpen.

Zoekmachine optimalisatie

Een van de meest betrouwbare methode om een constante stroom aan nieuwe bezoekers te krijgen is SEO.

De basis van SEO is simpel. Mensen gebruiken de zoekmachine om vragen beantwoord te krijgen. De zoekmachine probeert de pagina’s die de vragen het best beantwoorden hoog te plaatsen in de zoekmachine. Dit betekent dat SEO simpelweg het beter beantwoorden van bestaande vragen is.

Via de zoekwoordplanner van Google kan je kijken wat voor zoektermen men gebruikt. Bedenk bij elke zoekterm wat de achterliggende vraag is. En beantwoord vervolgens die vraag zo goed en uitgebreid mogelijk. Probeer ten slotte de termen die men gebruikt in de zoekmachine ook te verwerken in de tekst, in de koppen en in de titel. Maar, als je een artikel schrijft over die vraag dan is de kans groot dat die zoektermen natuurlijk voorkomen in de tekst.

Meer leren over SEO? Lees: Wat is SEO? Hoe werkt het? Hoe kom je hoger in Google?

Tips voor het geld verdienen met bloggen

Er zijn een aantal manieren waarmee je geld kan verdienen met blogs.

  • Je kan een dienst aanbieden
  • Je kan een product aanbieden
  • Je kan producten of diensten van iemand anders verkopen (affiliate)
  • Je kan advertenties op je website plaatsen

Elke manier heeft zijn voor- en nadelen.

Dienst aanbieden

De makkelijkste manier om (relatief snel) geld te verdienen is het aanbieden van een dienst.

Kan je met jouw kennis, skills en tijd een probleem oplossen van jouw publiek?

Het voordeel van het aanbieden van diensten is dat je weinig klanten (en dus minder bezoekers) nodig hebt om een redelijk inkomen te verdienen. Simpelweg omdat de klant niet alleen betaald voor de kennis en jouw skills, maar ook voor de uren.

En dat is ook direct het nadeel van het aanbieden van een dienst. Je bent voor elke klant wel X aantal uren bezig.

Tip diensten aanbieden via een blog

Gebruik jouw blog om mensen warm te krijgen voor jouw dienst. Misschien moet je eerst een paar keer bloggen over het nut van jouw vakgebied. Daarna misschien een paar keer waarom jouw methode beter is dan de alternatieven. En misschien wat artikelen waarin je laat zien wat het oplevert.

Een product aanbieden

Dit kan een fysiek product zijn of een digitaal product.

Het voordeel van het aanbieden van producten is dat je – na een grote tijdsinvestering in het begin – relatief weinig tijd kwijt bent. Bij digitale producten kan alles automatisch gaan en bij fysieke producten hoef je het product alleen op te sturen. En de tijd die je overhebt kan je weer besteden aan bloggen of het bouwen van nieuwe producten.

Het nadeel is dat je een stuk minder verdient per klant. En dit betekent dan (heel wat meer) bezoekers nodig hebt dan bij het aanbieden van een product.

Tip product aanbieden via een blog

Probeer voordat je een product gaat maken of er behoefte aan is. Je zou bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen aan al jouw volgens en in die nieuwbrief verwijzen naar een enquête. In die enquête kan je polsen wat men zou wil kopen. Zouden ze behoefte hebben in een handleiding over X? Of zouden ze een agenda in de stijl van H kopen?

Zo voorkom je dat je heel veel tijd investeert in het maken of regelen van iets wat men niet gaat kopen.

Affiliate

Hier verkoop je een product of dienst van iemand anders in ruil voor een commissie. Die commissie ligt meestal tussen de 5% en 40% van het totaalbedrag (ligt aan het product en het bedrijf).

  • Voor bijna alle producten en diensten kan je wel een partner vinden. Soms kan je op de site, meestal in de footer, een linkje vinden naar ‘partner worden’ of ‘affiliate’.
  • Je zou je ook kunnen aansluiten bij affiliate netwerken, zoals TradeTracker en Daisycon. Daar heb je een overzicht van duizenden partijen waar je kan aansluiten.
  • En tot slot kan je ook proberen om zelf contact te zoeken met de partij waar je graag mee zou samenwerken.

Tip affiliate marketing voor blogs

Promoot alleen producten waar jij volledig achter staat (en als het kan, zelf gebruikt), niet enkel omdat ze een hoge commissie bieden.

Probeer verder ook altijd meerwaarde te bieden. Stel je wilt een specifiek boek verkopen via bol.com over copywriting. Schrijf dan een goed en doordacht artikel over copywriting, met tips en quotes uit het boek.

Het voordeel van affiliate marketing is dat je zelf niets hoeft te bouwen of aan te bieden. Je doet enkel de marketing van het product en die marketing kan je doen in artikelen.

Het nadeel van affiliate marketing is dat je nog meer bezoekers nodig hebt dan de vorige twee methoden om een goed inkomen te verdienen.

Je kan advertenties op je website plaatsen

En dat kan via twee manieren. Advertenties voor een specifieke website of advertenties via een advertentie netwerk.

Bij de eerste methode wordt je benadert door een specifiek bedrijf (of je kan via een tussenpersoon, zoals BlogMij). Je maakt dan een afspraak voor hoeveel geld je een advertentie plaatst. Die advertentie kan verschillende vormen aannemen, zoals een advertorial (een advertentie in de vorm van een blogartikel) of een banner in de sidebar. Je krijgt dan bijvoorbeeld 250 euro om een bepaalde banner in je sidebar te plaatsen.

Je zou ook via een advertentienetwerk, zoals Google Adsense, advertenties op jouw website kunnen plaatsen. Dit gebeurt dan helemaal automatisch. Meestal worden de advertenties afgestemd op het onderwerp van jouw artikel. Je krijgt dan per klik op de advertentie een bepaald bedrag. Dat kan 20 cent zijn, maar ook een paar euro.

Betere blogger worden?

Om te blijven groeien als blogger moet jij je blijven verdiepen in copywriting, psychologie en sociologie. Hoe beter jij weet wat jouw lezers willen en hoe zij lezen, hoe beter jij een blog kan schrijven dat onthouden en gedeeld wordt.

En echte ervaring – het gewoon starten met bloggen – is een stuk waardevoller dan alleen maar lezen over beter worden in bloggen. Begin. Lees. Experimenteer. En analyseer.