Pakkende titel bedenken? Imiteer tijdschriften, zoals Quest en de Libelle

betere titels tijdschriften

Je kan bijna niet naar de kassa’s van een supermarkt lopen zonder langs de tijdschriftenafdeling te komen. En daar aangekomen blijf je altijd even hangen.

Je ogen rollen langs alle magazines, waarbij je vooral naar alle titels kijkt. “Zo vind je de perfecte jeans! Hm? Wacht even, die moet ik lezen.” Je pakt het blad, en kijkt nog eens beter. Libelle.

Libelle?

Libelle!

Onopvallend opvallende titels

Er liggen 120 verschillende tijdschriften in de supermarkt. Deze liggen half over elkaar heen, omdat er eigenlijk maar ruimte is voor 60 tijdschriften.

De makers van het tijdschrift moeten dus flink hun best doen om met een halve voorkant de gluurders (zeg nou zelf: je kijkt de bladen wel door, maar je koopt ze bijna nooit) geïnteresseerd te krijgen om het blad te lezen.

De titels zijn daarin het belangrijkste element om een persoon over te halen om het blad op te pakken en even door te bladeren. Met de titels kun je jouw blad vanaf een onopvallende plek opvallend maken.

Het internet als een tijdschriftenplank

Heb je je al eens bedacht dat een blog op internet eigenlijk precies hetzelfde is als een tijdschrift op een plank in de Albert Heijn? Je staat in Google tussen allerlei andere zoekresultaten, en op Twitter sta je in een feed tussen allerlei andere berichten. Probeer maar eens als meest interessante naar boven te komen.

“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.” – David Ogilvy

Het tijdschrift én de website van Quest staan vol met allerlei weetjes. En eigenlijk zijn die weetjes heel erg stoffig en saai. Maar dankzij de creatieve mensen achter het wetenschappelijke magazine lijken die weetjes toch heel erg interessant.

Ze maken deze stoffige weetjes namelijk herkenbaar en verleidelijk, omdat ze de weetjes verbinden aan alledaagse dingen: “10 dingen die je nog niet wist over beestjes in je bed”. Heb ik beestjes in mijn bed? Jakkes! Wat moet ik weten over die beestjes voordat ik weer tussen ze ga liggen!

“Waarom eten we chocolade-eieren met Pasen?” Het is lekker. Maar ja. Waarom eigenlijk?

“Waar lag Nederland 250 miljoen jaar geleden?” Wat? Zou Nederland aan Suriname gelegen hebben?

Het ultieme nut van een goede titel

Omdat je op internet makkelijker zichtbaar bent dan in een tijdschriftenrek, denken de meeste website-eigenaren dat de bezoekers wel binnen komen stromen. Maar dat is niet zo.

Mensen hebben een trigger nodig. Ze willen weten wat ze aan het artikel hebben. Er zijn namelijk nog honderden vergelijkbare websites die hetzelfde aanbieden.

Welke van deze twee titels zou jij lezen:

Kandidaat 1: “Alles over de nieuwe Google Glass”
Kandidaat 2: “Hoe kun je met Google Glass jouw leven makkelijker maken?”

Mensen zijn opportunistische wezens. Ze willen altijd weten wat zij zelf precies aan jouw aanbieding hebben. Je moet ze dus verleiden om jouw dienst te gebruiken door aan te geven hoe ze er beter van worden. Waarom staan jouw jeans  de klant beter dan andere jeans? Voor welke bedbeestjes moet iedereen opletten? Wat zie je meer met Google Glass op je neus?

betere titels david ogilvy

De legende

In het begin van het artikel werd hij al genoemd: David Ogilvy. Hij wordt door velen als een van de beste copywriters ooit gezien. Bovenstaande advertentie, gemaakt voor Rolls Royce, wordt gezien als een advertentie met de beste titel die ooit gemaakt is. Maar hoe deed Ogilvy dat?

Ogilvy moest de mensen uit de hogere klasse overhalen om voor een Rolls Royce te gaan in plaats van een andere luxe-auto. Hij zocht daarvoor naar een voordeel dat deze auto zou hebben ten opzichte van de andere auto’s. Een voordeel dat de doelgroep zou aantrekken.

Hij haalde simpelweg een quote uit het tijdschrift The Motor weg: “At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.” Even weg uit de drukte en de herrie van het zakenleven en de lagere klasse in je Rolls Royce. Hij had adverteerdersgoud in handen:

“I don’t know the rules of grammar. If you’re trying to persuade people to do something, or buy something, it seems to me you should use their language.” – David Ogilvy

De les uit dit verhaal? Ogilvy sprak de taal van z’n publiek. Hij wist precies wat hij moest zeggen om de benodigde doelgroep over te halen tot het kopen of gebruiken van een product of dienst.

Formules voor een aantrekkelijke titel

Je moet voor een aantrekkelijke titel, net zoals bij alle andere schrijftechnieken, vooral kijken wat het beste bij jouw doelgroep past. Maar dat betekent niet dat er voorbeelden zijn van werkende formules.

1. Gebruik aantallen

Er is een reden dat veel copywriters getallen in hun titels gebruiken: het werkt. Als mensen een aantal zien, weten ze zeker dat er ook iets voor hun bij zit.

2. Bijvoegelijke naamwoorden

Moeiteloos. Leuk. Gratis. Essentieel. Vreemd. Alles wat het hoofdonderwerp nog iets pittiger en interessanter kan maken is toegestaan.

3. Goede motivatoren

Als je een lijstje maakt is het een goed idee om een mooie motivator te gebruiken. Redenen, trucs, ideeën, geheimen… Alles waardoor je je lijstje net wat interessanter maken

4. Gebruik wie, wat, waar, waarom en hoe

Dit zijn zogenaamde ‘trigger words’. Als je deze gebruikt, zal de lezer zich ook meteen afvragen hoe het nou zit met het onderwerp: “Inderdaad. Hóé maak ik die irritante wokpan nou schoon?”

5. Maak een goede belofte

De bovenstaande manieren zijn goed, maar je moet wel een belofte neerzetten die je naar je lezers toe richt. En houd je ook aan deze belofte. Als je niet alle vragen in het artikel beantwoordt, zullen lezers niet zo snel meer naar jou terug komen.

En nu ga je je afvragen waarom David Ogilvy deze technieken niet in z’n titel gebruikte. Lees maar verder dan de titel. “Wat maakt de Rolls Royce de beste auto in de wereld?” Jazeker. Ook Ogilvy.

Mensen willen niet verstrikt raken in een saai en hersendodend artikel. Ze willen iets lezen dat ze boeit. En dat begint bij de titel. Maak een titel die mensen in het artikel zuigt, en je raakt ze nooit meer kwijt.

Het leren van schrijven van titels is eigenlijk het leren van hoe de mens (ik en jij) denkt. Een beetje psychologie.

Een veel oefenen. Het beter leren schrijven van titels is het beter leren communiceren. Iets waar je altijd wat aan hebt.

Begin een blog. Schrijf artikelen – schrijf waar je het ook over wilt hebben – en verzin meerdere titels. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.