11 tips voor onbeperkte domeinnaam ideeën
Er zijn al miljoen domeinnamen geregistreerd.
Het verzinnen van een domeinnaam is daarom niet alleen een zoektocht naar een naam die bij jouw website past, maar ook eentje die nog vrij is.
Zo zullen de meeste losse woorden en namen al als domeinnaam zijn vastgelegd.
11 tips voor onbeperkte domeinnaam ideeën
We gaan 11 tips bespreken waarmee je talloze domeinnamen kunt bedenken.
Domeincheck
Het is handig om een domeincheck bij de hand te hebben. Je kunt op die manier direct checken of een domeinnaam nog vrij is. Je kunt vervolgens met de domeincheck direct controleren of de domeinnaam nog vrij is.
Tip 1: Combineer woorden
Met een kleine combinatie aan woorden vergroot je de kans dan een domeinnaam nog vrij is gigantisch.
Daarnaast heb je ook meer speelruimte om een idee, gevoel of concept over te brengen.
Er zijn verschillende soorten woorden die je kunt gebruiken. En verschillende soorten combinaties die je kunt maken. Die gaan we zo ook behandelen.
Tip 2: Wees niet te kritisch
Probeer zoveel mogelijk losse woorden en ideeën op te schrijven.
Die hoeven niet perfect te zijn. Ook niet eens goed.
Het doel is om alles wat je bedenkt op te schrijven, zodat er ruimte ontstaat voor andere woorden, ideeën en associaties.
Het twijfelen, puzzelen, experimenten en kiezen komt later.
Soms is de beste keuze jouw derde idee. Soms jouw 30ste.
En vaak is het beste idee een combinatie van een klein onderdeel van idee 2, gecombineerd met een onderdeel van idee 17, maar dan in de vorm van idee 23.
Alleen door alle ideeën op te schrijven kunnen er zulke interessante vormen ontstaan.
Tip 3: Woorden die jouw product of dienst omschrijven
Veel domeinnamen vertellen wat over de website. Over wat een persoon kan verwachten.
Je schept hiermee gelijk duidelijkheid.
Stel, je doet iets wat met de bouw te maken heeft. Dan kun je woorden zoals bouw, hamer, vijl, ontwerp, steiger, krik en renovatie opschrijven. Vergeet ook niet om bekende synoniemen op te schrijven. Andere woorden die hetzelfde betekenen.
Soorten woorden die je kunt opschrijven opschrijven:
- De namen van het product
- De namen van het beroep
- De werkwoorden die bij het beroep horen
- De namen van de resultaten van jouw product
Tip 4: Kernwaarden en uitstraling
Een domeinnaam kan ook een gevoel of waarde uitstralen die centraal staat bij jouw website. Iets waar jij voor staat. Iets dat belangrijk is.
Dan kun je denken aan waarden zoals:
- Persoonlijk
- Vertrouwen
- Eenvoud
- Energiek
- Kennis
- Innovatie
- Duurzaam
Bedenk welke waarden bij jouw website past en welke soorten woorden die waarden representeren. Dan kun je denken aan werkwoorden, kleuren, omschrijvingen en voorbeelden.
Neem de waarde duurzaam.
Dan zou je woorden opschrijven die met de natuur te maken hebben. Van kleuren naar werkwoorden tot de namen van noten, bomen en rivieren.
Tip 5: Verwijzingen
Je kunt met een domeinnaam ook een concept overbrengen.
Zoom uit. Denk abstract. Wat doet jouw website?
Neem een webbrowser. Dan heb je te maken met zoeken, vinden, een web, leren, connectie en ontdekken. Dan kun je komen op namen zoals Safari, Explorer, Outlook, Atlas, Columbus, Zheng He, navigator en Vespucci.
Wat voor specifieke woorden hebben een relatie met jouw omschrijving?
Tip 6: Andere talen
Wat al een beetje zichtbaar was in de vorige voorbeelden zijn woorden uit andere talen.
Vooral Engelstalige woorden worden veel gebruikt in .nl domeinnamen. Je kunt daarom ook kijken of een Engelstalige variant van een woord beter klinkt en makkelijker te onthouden is.
Je kunt ook kijken naar andere talen. Het voordeel is dat er meer opties zijn om een mooie korte domeinnaam te vinden. Het nadeel is dat de betekenis of de spelling niet duidelijk is.
Tip 7: Gevoel
Een domeinnaam kan ook een gevoel overbrengen
Neem de naam FirstDay.
De eerste dag is een gevoel. Het begin van iets nieuws. Dat kan over alles gaan. Iets voor nieuwe ouders of kinderen. Maar dat geldt ook voor een nieuwe baan. Of nieuwe studie.
En zo is LastMinute de domeinnaam van een bekende reisorganisatie.
De naam van de zoekmachine van Microsoft was eerst Live Search. Een enorm beschrijvende domeinnaam, wat niet altijd zo’n handige optie is als je een merknaam wil opbouwen, zoals Google, Nike en Apple.
Met een rebrand kwamen ze op de naam Bing. De naam was simpel, makkelijk te onthouden en makkelijk op te schrijven. Drie eigenschappen van een sterke domeinnaam.
Bing klink ook als het geluid van een ontdekking of het maken van een keuze. En het heeft ook een relatie met het woord bingo. Een vrij abstracte manier om bij een domeinnaam te komen.
Tip 8: Suggesties voor domeinnamen van xel
xel heeft ook een hulptool om vrije domeinnamen te vinden.
Je kunt daar een woord invullen en de suggestietool geeft je vervolgens tientallen domeinnamen met het woord wat jij hebt ingevuld.
Tip 9: Domeinnamen bedenken met AI
AI kan een perfect hulpmiddel zijn bij het bedenken van domeinnamen.
Het concept achter is AI is gebaseerd op het vinden van relaties tussen woorden.
De taalmodellen die de AI gebruikt zijn erg handig als je synoniemen, voorbeelden en combinaties wil vinden.
Aan bijvoorbeeld ChatGDP kun je vragen:
Kun je 10 domeinnamen bedenken voor een mediabureau die zich focust op minimalistische websites.
Je haalt het maximale wanneer je meerdere vervolgvragen stelt en meerdere opties vraagt. Je kunt variëren, op één onderwerp of variatie inzoomen of meerdere technieken proberen.
Je zou daarna kunnen vragen:
- Kun je nog tien domeinnamen bedenken met verschillende stijlfiguren.
- Vind je een mooi passend woord? Vraag tien domeinnamen met dat woord erin. Of met synoniemen. Of alles in een bepaalde stijl
In een korte tijd kun je zo tientallen ideeën vinden. Waarvan er een grote kans is dat je een leuke domeinnaam vindt of één onderdeel waarmee je verder kan gaan.
Tip 10: Een lege domeinnaam
Een domeinnaam hoeft niet gebaseerd te zijn op bestaande woorden.
Zo’n lege domeinnaam heeft voor- en nadelen.
Het voordeel is dat je met een leeg canvas begint waarop je jouw imago kan schetsen. Er wordt nog niets geassocieerd met de domeinnaam. Nog een voordeel is dat de kans dat je een redelijke kans hebt om een korte simpele domeinnaam te vinden die nog niemand heeft vastgelegd.
Het nadeel dat het meer tijd en moeite kost om een plekje in het hoofd van de doelgroep te bemachtigen. Je domeinnaam is lastiger te onthouden. Zo komt bij de combinatie GreenSpring direct een licht, energiek en positief beeld. Maar wat stel je voor bij het woord Griets? Nog niets.
Je kunt ook een niet-bestaand woord combineren met een bestaand woord, bijvoorbeeld FlienTuinen.
Denk er ook niet te moeilijk over
Een goede domeinnaam is belangrijk genoeg om er even voor te zitten. Om meerdere ideeën op te schrijven. Meerdere potentiële domeinnamen vast te leggen. En om er een nachtje of twee over te slapen.
Maar het is niet zo belangrijk dat als het jou weken belemmert om te starten.
Een naam hoort bij de eerste indruk, maar het is slechts een onderdeel. En het is niet overheersend.
Het beeld wat bij een naam wordt gevormd ontstaat door jou, de woorden die je gebruikt, de zinnen, de afbeeldingen, jouw beloften en jouw design.