Zoekmachine vriendelijke URLS maken in WordPress

Standaard zijn de URL’s van WordPress niet zoekmachine vriendelijk opgebouwd.

Zo ziet een nieuwe URL er bijvoorbeeld uit wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt op een nieuwe WordPress website: domeinnaam.nl/?post_type=page&p=4695

Dit is niet gebruiksvriendelijk – en dus ook niet zoekmachine vriendelijk. Het is lastig te typen, onmogelijk om te onthouden en de gebruiker kan aan de URL niet zien waar de pagina over gaat.

Je kan in WordPress makkelijk aanpassen hoe URL’s worden opgesteld.

WordPress permalink instellen
htacces-1

  1. Login op jouw WordPress dashboard
  2. Wanneer je in het Dashboard bent ingelogd, klik je in het menu op Instellingen.
  3. Klik vervolgens onder Instellingen op de link Permalinks. 
  4. Kies onder het kopje Algemene instellingen ‘post name/berichtnaam’. 
  5. Klik vervolgens helemaal onderaan de pagina op de knop Wijzigingen opslaan.

 

Handmatig URL’s aanpassen

Je kan ook handmatig de URL van een pagina of blog aanpassen.

Dit is niet altijd slim.

Als je de URL van een pagina aanpast die al gepubliceerd is, dan verwijder je in de ogen van de zoekmachine één pagina en maak je een andere webpagina met identieke inhoud.

Het gevolg is dat de oude URL daalt in de zoekresultaten en op een gegeven moment verdwijnt- omdat de webpagina in de ogen van de zoekmachine niet meer bestaat. Het kan soms maanden duren voordat de nieuwe URL opgepakt wordt door de zoekmachine en weer op de ‘oude’ positie staat.

Vaak komt de nieuwe pagina niet op de oude plek terecht, omdat de links die naar de oude pagina staan – op jouw website en die van anderen – niet automatisch doorgestuurd worden naar de nieuwe pagina. Het aantal linkjes naar een webpagina heeft een grote impact op de ranking van een webpagina.

Dit kan je voorkomen door aan de zoekmachine aan te geven dat je de pagina ‘verhuist’ is. Dit kan met een 301-redirect.  Zo’n redirect kan je eenvoudig maken met een 301-redirect plugin.Je geeft dan aan dat de pagina permanent verhuist is en dat alle bezoekers en linkjes doorgestuurd moeten worden naar de nieuwe pagina. Je zal dan nog steeds een tijdelijke daling zien in de zoekresultaten, maar dat zal zich in enkele weken of maanden herstellen.

Wanneer wel handmatig de URL aanpassen?

Voordat je een pagina publiceert kan je zorgeloos de URL aanpassen.

Dit is handig omdat WordPress de titel van de webpagina automatisch omzet in de URL van de webpagina.

Dit is geen probleem wanneer je een korte beschrijvende titel maakt, maar bij lange titels wordt de URL dan vrij onleesbaar.

Een voorbeeld

Stel, wij maken een pagina met de titel: “WordPress widgets: toevoegen, aanpassen en 7 populaire widgets”.

Dan maakt WordPress de URL: xel.nl/wordpress-widget-toevoegen-aanpassen-en-7-populaire-widgets

Niet echt makkelijk te onthouden en typen.  We kunnen er dan voor kiezen om de URL aan te passen voordat we de pagina publiceren.

De nieuwe URL kan dan worden: xel.nl/wordpress-widget

De URL kan je aanpassen op de pagina zelf door bovenaan (net onder de titel) op de URL te klikken, naast het woordje ‘permalink’.

  • Splits woorden op met een streepje (-).
  • Probeer de webpagina in zo min mogelijk woorden zo goed mogelijk te beschrijven.

Klik als je klaar bent op ‘Bijwerken’.