Hoe schrijf ik een blog: de 3 pilaren, afkijken en ongereguleerd schrijven

Wat is de essentie van een goed blog?

Waar draait het om als je alle versieringen, adviezen, regeltjes en dit-zou-je-moeten-doentjes weghaalt?

Dan blijven er drie pilaren over:

  1. Het draait om het nieuwsgierig maken van een scanner – zorgen voor een klik op de titel.
  2. Het zorgen dat de lezer jou iets beter leert kennen, leuker vindt en/of meer vertrouwt.
  3. Het zorgen dat de lezer tevreden is met de keuze om jouw blog te lezen – je komt de belofte van de titel na, de lezer heeft iets geleerd en/of de lezer heeft zich vermaakt.

De drie pilaren van het bloggen

Zonder de eerste, de klik, is er geen sprake van de tweede en derde. Meestal komt de wil om te lezen door de titel, soms omdat je de auteur kent en soms omdat iemand die je kent en waardeert het artikel deelt.

Zonder de tweede heeft het bloggen zakelijk gezien geen nut. Je creëert geen binding tussen jou en de lezer. Het zorgt niet dat je dichter bij een sale komt. Het is enkel tijdverdrijf. Voor jou en de lezer. Is bloggen een hobby of zijn jouw enige inkomsten advertenties? Dan maakt de tweede pilaar minder uit.

Zonder de derde wordt de kans dat de lezer jouw volgende blog gaat lezen drastisch kleiner. En bloggen draait om het bouwen van een relatie met een lezer over de lange termijn. Hoe vaker je de lezer teleurstelt, hoe kleiner de kans dat hij/zij terugkomt. Verder is kans dat de lezer jouw artikel deelt enorm klein.

Als we naar deze drie pilaren kijken, dan hoeft het schrijven van een goed blog niet enorm lastig te zijn. We maken het onszelf alleen lastig, omdat onze aandacht gaat naar tientallen bijzaken in plaats van de kern.

Hoe schrijf ik een blog?

Waar moet ik een blog over schrijven? De basis is eenvoudig: je vertelt iets dat de lezer nog niet weet, maar wel wil weten.

De eenvoudigste vorm is een vraag en antwoord blog.

Je pakt een vraag, behoefte of probleem die jouw doelgroep heeft en die behandel je zo goed mogelijk.

Hoe kom je aan die vragen, behoeften en problemen?

Denk terug aan de gesprekken die je had met (potentiële) klanten, scan de mailtjes van klanten, bekijk forums over jouw vakgebied, lees de reacties op blogs van jou en van anderen, gebruik de zoekwoordplanner en vertaal zoekopdrachten in vragen, bestudeer blogs waar jij tegen op kijkt (zowel Engelstalig als Nederlandstalig) en kijk wat werkt.

Een andere vorm is het delen van een eye-opener. Een aha-momentje.

Dit zijn de tips, inzichten en adviezen waar de doelgroep niet op de hoogte van is (dus het zijn geen actieve vragen, behoeften of problemen), maar wel zou moeten weten. Het zijn inzichten die je haalt uit praktijkervaring en studie. Het is daarom belangrijk om als blogger consistent te leren (boeken en blogs lezen), in het vak bezig te zijn (praktijkervaring) en te experimenteren.

 

Niveau van de blogonderwerpen

Je hoeft als beginnende blogger niet over onderwerpers voor absolute beginners te bloggen.

Je hoeft niet bij het begin te beginnen. Je hoeft niet iedereen op te leiden en te overtuigen over het nut van jouw dienst/product. Dat doet (bijna) elke blog al. Het is enorm lastig om op te vallen als je basisinformatie herkauwt. Helemaal als startende blogger.

Focus op onderwerpen die interessant zijn voor mensen die de basis al weten. Die groep is groter dan je denkt. En zakelijk gezien meestal ook interessanter. Maar zorg wel dat je de informatie zo brengt dat het ook begrijpbaar is voor beginners.

Dit betekent dat je ook vaak inzichten, tips en adviezen moet delen waarbij je denkt: “zal ik dit wel weggeven?”. En dat moet je doen. Het is een van de weinige manieren om je te onderscheiden van de rest. We onderschatten hoe lastig het is om een blog rollende de krijgen. Je moet alles geven dat je hebt – je moet een tikkeltje teleurgesteld worden met de hoeveelheid aandacht dat jouw blog krijgt.

Hoe groot moeten de blogs worden?

Ik zou beginnen met relatief kleine blogs. Een paar honderd woorden.

Zo train je jezelf om bij de kern van een blog te blijven. Om zoveel mogelijk te zeggen in zo min mogelijk woorden. Enorm lastig voor beginnende schrijvers. Ik heb er, na acht jaar bloggen, nog steeds moeite mee. Je traint jezelf zo om te schrappen – een van de belangrijkste skills voor schrijvers.

Verder onderschatten we hoe lastig het is om de aandacht van de lezer vast te houden. Elk feitje dat de lezer al kent of zin die niets toevoegt, vergroot de kans dat de lezer weg klikt. En als de lezer weg klikt, dan mis je twee van de drie pilaren.

Later, na het schrijven van tientallen blogs, kan je al jouw ervaring en kennis inzetten om wat langere blogs te schrijven – indien je echt niet kan vertellen wat je wilt vertellen in minder woorden.

Hoe schrijf je een sterke titel?

De titel zorgt of iemand klikt of niet klikt. Het is daardoor ook direct de belangrijkste zin van een blog.

Een sterke titel wekt de nieuwsgierigheid op en vertelt waar het artikel over gaat.

Zoek je inspiratie?

Fiets dan zo naar de boekenwinkel, loop rustig rond en scan kaften. Pakt één boek jouw aandacht? Schrijf die titel op en ga verder.

Non-fictie boeken worden redelijk vaak beoordeeld op de kaft. Het succes van een boek kan dus afhangen van één zin. Je weet dan ook dat er veel tijd en aandacht besteedt is aan het maken van een titel die de aandacht grijpt.

Hier de titels en ondertitels van een vijftiental boeken die mijn aandacht pakten:

  • Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative
  • Russian Roulette: The Inside Story of Putin’s War on America and the Election of Donald Trump
  • It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be
  • Good and Cheap: Eat Well on $4/Day
  • The Compound Effect: jumpstart your income, your life, your succes.

 

  • Doing Harm: The Truth About How Bad Medicine and Lazy Science Leave Women Dismissed, Misdiagnosed, and Sick
  • Hypnotic Writing: How to Seduce and Persuade Customers with Only Your Words
  • The Copywriter’s Handbook: A Step-By-Step Guide to Writing Copy That Sells
  • Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About the World – and Why Things Are Better Than You Think
  • This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate

 

  • Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us
  • The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change
  • All Marketers Are Liars: The Power of Telling Authentic Stories in a Low-Trust World
  • All Joy and No Fun: The Paradox of Modern Parenthood
  • David and Goliath: Underdogs, Misfits, and the Art of Battling Giants

Wat zorgt in elke titel voor de nieuwsgierigheid? Welke elementen kan jij gebruiken bij het maken van een titel? Kan je een variant maken voor jouw blog?

Doe dit ook bij Nederlandstalige en Engelstalige blogs. Probeer de overeenkomsten tussen de diverse titels die de aandacht grijpen te vinden.

Hoe begin je een blog?

Elke zin moet zorgen dat de lezer blijft lezen. Elke zin moet de lezer nieuwsgierig maken of de lezer iets leren.

Je kan beginnen met een vraag, een verhaaltje, een interessant feitje, een contradictie etc.

Kijk weer naar blogs en boeken en bestudeer de eerste zinnen en alinea’s. Hoe pakken en houden ze de aandacht? Wat zorgt ervoor dat je verder wilt lezen? Hier zijn er een aantal:

  • “If the marketplace isn’t talking about you, there’s a reason.”.
  • “The closer you are to the point of need, the more you can charge.”
  • “When I was a kid, there were no VCRs. Only rich people had them; they were still rare for the rest of us.”
  • “What should not-so-busy real estate brokers do?”
  • “A while ago, I had a talk with a musician friend of mine. He told me that he had gone to see a modern classical concert.”
  • “A whisper in a quiet room is all you need.”

Ongereguleerd schrijven

De eerste versie van een blog moet ongereguleerd zijn. Je moet je laten leiden door jouw onderbewuste. Je moet de kraan van woorden open zetten en open laten. Het begint met wat druppels en zolang je niet kritisch bent over wat je schrijft zullen de woorden steeds makkelijker uit je vloeien.

Het maakt niet uit hoe slecht de eerste versie is. Jij bent de enige die het te zien krijgt. Schrijf alles wat in je opkomt op. Ook al zijn dat halve zinnen.

Pas na het schrijven van een rommelige eerste versie is het tijd voor kritiek. In de tweede versie maak je halve zinnen compleet, schrap je alle overbodige zinnen en herstructureer je het artikel, zodat het hele artikel vloeit en één geheel vormt

Het kan slim zijn om het artikel vervolgens uit te printen en hardop voor te lezen. Zo hoor je welke zinnen lopen en welke niet. Klinkt het onnatuurlijk? Pas de tekst dan aan. Maak het iets informeler. Bloggen is iets verfijnder praten. Zou je een opgeschreven zin nooit zelf zeggen? Pas die zin dan aan.

Let ook op de look-and-feel van de tekst

Het oog wil namelijk ook wat. Nodigt de tekst uit om te lezen? Of lijkt het op een gigantische muur van tekst?

Maak alinea’s niet te lang. Een maximum van 5 zinnen is een handige richtlijn. Wees niet bang om alinea’s van één zin te maken. Wissel lange en korte zinnen met elkaar af. En gebruik genoeg kopjes.

Have fun with it

Laat alle versieringen, adviezen, regeltjes en dit-zou-je-moeten-doentjes voor de rest zitten. Voor dit moment. Focus je op de basis. Het vinden van iets dat men wil lezen/leren, het maken van een titel die de nieuwschierig maakt en het helder overbrengen van de informatie.

Zolang de basis staat, de drie pilaren, kan je experimenteren met vormen en stijlen. Je hoeft niet te doen wat de rest doet. De rest doet al wat de rest doet. En meer van hetzelfde is niet zo vaak beter. Probeer je eigen stijl te vinden. En je eigen stijl vindt je door verschillende dingen uit te proberen.