SEO, Zilch en SEOPress handleiding: vindbaar in de zoekmachine
Zichtbaar zijn in Google is essentieel als je online gevonden wil worden. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw website beter scoort in de zoekresultaten. Gelukkig hoef je geen expert te zijn om hiermee aan de slag te gaan.
Met SEOPress, een gebruiksvriendelijke plugin voor WordPress, kun je eenvoudig je pagina’s optimaliseren. Van het instellen van titels en beschrijvingen tot het genereren van een sitemap of het toevoegen van structured data.
Wat werkt wel bij Zilch, wat werkt niet?
Omdat we bij Zilch gebruikmaken van een eigen versie van WordPress, werkt SEOpress niet op de reguliere manier. Maar maak je geen zorgen: je website zal goed geïndexeerd worden door zoekmachines, zolang de juiste instellingen toegepast zijn.
Wat werkt niet op de reguliere manier:
- Analytics
- XML&HTML sitemaps (wordt door ons automatisch toegevoegd, samen met Robot.txt)
- Preview wordt niet geïndexeerd. We stellen hier een disallow en no-index in.
- Installatie wizard: we raden aan deze niet te doorlopen, omdat er vragen gesteld worden over onderdelen die niet gebruikt worden. We raden daarom aan de instellingen handmatig in te stellen, zoals we uitleggen in dit artikel.
- Redirects
- Inhoudsanalyse
Wat werkt wel:
- SEO-instellingen per pagina of bericht
- Sociale netwerken
- Robot.txt en sitemap worden automatisch gegenereerd door Zilch
Hoe installeer ik SEOPress?
Stappen:
- Klik in het WordPress Dashboard aan de linkerzijde op: Plugins
- Klik op de knop: plugin toevoegen
- Vul in het “Plugins zoeken” scherm “SEOPress” in
- Klik bij “SEOPress – On-site SEO op de knop “Nu installeren”
- Klik zodra de installatie klaar is op de knop: Activeren
De plugin SEOPress is nu geïnstalleerd en geactiveerd. De plugin wordt gelijk geopend.
Knowledge Graph
Met de knowledge Graph vertel je aan de zoekmachine wie jij en je bedrijf zijn.
Stel, je hebt een webpagina over een restaurant. Dan vertel je hiermee aan zoekmachines:
- “Dit is een restaurant.”
- “De naam is ****”
- “Het is open van 12:00 tot 22:00.”
- “Het ligt op dit adres.”
Die gegevens zijn dan niet zichtbaar voor bezoekers, maar wél voor zoekmachines, waardoor je kans op uitgebreide weergave in zoekresultaten toeneemt.
Stappen:
- Klik in het WordPress Dashboard aan de linkerzijde op: SEO
- Kies: Sociale netwerken
- Ga naar: Knowledge Graph
- Vul de benodigde velden in
- Klik op de knop: Wijzigingen opslaan
Je sociale accounts
Bij sociale accounts geef je aan welke social media-accounts je hebt. Daarmee zeg je tegen de zoekmachine: deze sociale accounts horen bij deze website.
Stappen:
- Klik in het WordPress Dashboard aan de linkerzijde op: SEO
- Kies: Sociale netwerken
- Ga naar: Je sociale accounts
- Vul per social media platform de URL van jouw account in (staat het social media platform er niet bij? Dan kun je de URL van jouw account toevoegen aan het veld: Extra accounts.)
- Klik op de knop: Wijzigingen opslaan
- Facebook (Open Graph) en X Kaarten
Hier kun je instellen hoe jouw post op Facebook en/of X (voorheen Twitter) er uit komt te zien, zodra je een pagina of bericht van jouw website deelt.
Stappen:
- Klik in het WordPress Dashboard aan de linkerzijde op: SEO
- Kies: Sociale netwerken
- Ga naar: “Facebook (Open Graph)” of “X kaarten”
- Geef de gevraagde informatie op
- Klik op de knop: Wijzigingen opslaan
Hoe laat ik een pagina of bericht correct indexeren door zoekmachines?
Per pagina of bericht kun je gerichte SEO-instellingen toepassen.
Stappen:
- Klik in het WordPress Dashboard aan de linkerzijde op: Pagina’s
- Klik op de titel van de pagina waar je SEO op wil toepassen
- Klik op de SEOPress icoon. Deze vind je links onder in beeld (tenzij je deze handmatig verplaatst hebt)
- Vul bij “Titel instellingen” de titel en meta description in. Aan de rechterzijde van het scherm, zie je een voorbeeld van hoe het eruit komt te zien. Bij elk veld heb je een ?-teken met meer informatie over het veld.
- Klik in het SEO scherm op de knop: Opslaan
- Ga vervolgens aan de linkerzijde naar Sociaal
- Vul hier de Facebook titel, Facebook beschrijving, Facebook thumbnail in. Doe hetzelfde voor X.
- Klik in het SEO scherm op de knop: opslaan
Hoe laat ik een pagina of bericht niet indexeren door zoekmachines?
Soms wil je niet dat een bepaalde pagina of bericht geïndexeerd wordt. Bijvoorbeeld als het een testpagina is of een landingspagina waarop je een bezoeker bedankt voor het ondernemen van een bepaalde actie. Deze pagina’s bevatten geen relevante informatie van jouw bedrijf en zijn daarom niet belangrijk om gevonden te worden.
Stappen:
- Ga naar het tabblad: Geavanceerd
- Vink de gewenste opties aan
- Klik in het SEO scherm op de knop: opslaan
Hoe stel ik een Canonical URL in?
Een canonieke URL is de URL van de pagina of bericht die volgens zoekmachines het meest representatief is uit een reeks dubbele pagina’s. Als je bijvoorbeeld URL’s hebt voor dezelfde pagina, dan kiest de zoekmachine er één als canoniek: de hoofdversie van je pagina voor zoekmachines.
Stel je voor dat je een blog hebt met een artikel over e-mailmarketing. Dat artikel is bereikbaar via verschillende URL’s, bijvoorbeeld:
- https://voorbeeld.nl/blog/emailmarketing
- https://voorbeeld.nl/emailmarketing
- https://voorbeeld.nl/blog/emailmarketing?utm_source=nieuwsbrief
- https://voorbeeld.nl/emailmarketing/index.html
Hoewel al deze URL’s naar dezelfde inhoud leiden, ziet een zoekmachine dit als vier aparte pagina’s. Hierdoor:
- Kan je inhoud als duplicaat worden beschouwd;
- Wordt de SEO-waarde versnipperd over meerdere URL’s;
- Is er onduidelijkheid voor de zoekmachine over welke versie in de zoekresultaten moet worden getoond.
Stappen:
- Ga naar het tabblad: Geavanceerd
- Vul in het veld “Canonical URL” de URL van de pagina of het bericht in.
- Klik in het SEO scherm op de knop: opslaan
Hoe stel je een Google Tag Manager in?
Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google waarmee je zonder directe aanpassingen aan de code van je website allerlei scripts en trackingcodes (zogeheten “tags”) kunt beheren. Denk hierbij aan tags voor Google Analytics, Facebook Pixel, Hotjar of conversietracking via Google Ads.
Indien je gebruik maakt van de Google Tag Manager, kun je deze als volgt instellen op jouw website:
Stappen:
- Ga op het WordPress Dashboard aan de linkerzijde naar: Zilch
- Voer jouw Google Tag Manager ID (GTM-ID) in in het veld: GTM-ID (Je vindt deze in je Google Tag Manager account onder Beheer > Containerinstellingen.)
- Klik op opslaan. Je hebt nu de Google Tag Manager gekoppeld
Hoe stel je Google Analytics in?
Google Analytics (GA) is een gratis tool van Google waarmee je het gedrag van bezoekers op je website of app kunt meten en analyseren. Het biedt inzicht in hoe mensen je site vinden, wat ze daar doen, hoe lang ze blijven, via welke pagina’s ze navigeren en of ze bepaalde doelen (zoals aankopen of contactformulieren) behalen.
Indien je gebruikt maakt van Google Analytics, kun je deze als volgt instellen op jouw website:
Stappen:
- Ga op het WordPress Dashboard aan de linkerzijde naar: Zilch
- Vul de Google Analytics in in het veld: GA4-ID (Je vindt deze in je GA4 property onder Beheer > Data Streams.)
- Klik op opslaan.
Je hebt nu Google Analytics gekoppeld