Oplossen van problemen bij het updaten van een WordPress website

Is er iets misgegaan?

Geen zorgen, we kunnen complicaties op meerdere manieren oplossen. Laten we ze allemaal bespreken.

Het oplossen van problemen in 3 stappen

  1. Herstel
  2. Probleem identificeren
  3. Oplossen

Herstel

De eerste stap is om alles weer werkend te krijgen. Dat kan op verschillende manieren, met ieder specifieke voordelen.

Testomgeving

Als je een testomgeving en een back-up hebt aangemaakt, dan kun je rustig de back-up van de testomgeving terugzetten of de testomgeving opnieuw opzetten.

Individuele updates terugzetten

Weet je bij welke update het precies fout ging en heb je een WordPress Compleet-of Groeipakket bij xel? Dan kun je in jouw xel omgeving bij het kopje Automatische Updates specifieke updates van WordPress, thema’s of plugins terugzetten.

PHP-versie terugzetten

Ging er iets mis met een PHP-update? Dan kun je in jouw xel omgeving onder het kopje Performance en dan bij het kopje PHP-versie wijzigen teruggaan naar een vorige versie.

Herstelmodus

WordPress heeft ook een ingebouwde functie die kan herkennen of een specifieke plugin een fout veroorzaakt. Die melding krijg je via een mailtje, in combinatie met een link naar de herstelmodus. Als het lukt om in te loggen via de herstelmodus, dan kun je de plugin die het probleem veroorzaakt uitschakelen.

Back-up terugzetten

Tenslotte heb je de makkelijkste optie: een back-up terugzetten. Dit kun je met een WordPress pakket zelf doen in jouw xel omgeving. Lukt het niet zelf? Dan kun je het best even de servicedesk bellen. Je kunt ook het beveiligd contactformulier gebruiken in jouw xel omgeving, maar dat kan iets langer duren.

xel maakt dagelijks automatisch een back-up van jouw site rond middernacht. Het nadeel van het terugzetten van zo’n automatische back-up is dat de back-up maximaal 1 dag oud kan zijn. Het is dus mogelijk dat je werk verliest. Heb je handmatig een back-up gemaakt voordat je de aanpassingen ging doorvoeren? Dan kun je direct terug naar dat moment.

Probleem identificeren

Daarna is het tijd om uit te vogelen waar je het probleem zit.

Wij raden een specifieke volgorde van updates aan om problemen te voorkomen en ons tegelijkertijd informatie kan geven over een specifieke plugin die problemen veroorzaakt.

  • Update eerst de plugins. Eentje per keer.
  • Update daarna het thema.
  • Update vervolgens WordPress.
  • En als er een PHP-update beschikbaar is, doe dat op het eind.

Met die volgorde zorg je ervoor dat er geen problemen ontstaan wanneer een oudere versie van een plugin of thema niet goed samenwerkt met een nieuwe update van WordPress of PHP. Nieuwere versies van plugins en thema’s zorgen namelijk vaak dat de plugin goed samenwerkt met zowel de oude versie als de nieuwe versie.

Mail van WordPress

Kreeg je een mailtje van WordPress met de onderwerpregel ‘Je site heeft een technisch probleem’? Dan zou je in dat mailtje kunnen kijken of WordPress een probleem heeft gevonden met een specifieke plugin of thema.

Handmatig identificeren

Je kunt er ook achterkomen wanneer je alle updates één voor één uitvoert. Je leert dan bij welke plugin het precies misgaat.

Weet je niet waar het probleem zit?

Volg dan eerst de aanbevolen volgorde van het updaten van plugins, het thema en WordPress. Maak als het kan een testomgeving en handmatig een back-up.

Controleer na elke update de website. Houd dan de ‘shift’-knop ingedrukt en klik op de verversknop in je browser voor een ‘hard refresh’. Je kunt ook de website in een ‘incognito’-venster bekijken. Kijk bij elke update of de website nog werkt.

Oplossen van het probleem

Weet je waar het probleem zit, maar heb je de updates niet in de bovenstaande volgorde uitgevoerd? Kijk dan eerst of er voor de plugin die het probleem veroorzaakt een update beschikbaar is. Is er eentje beschikbaar? Voer dan eerst die update uit en voer daarna alle andere updates uit. De kans is groot dat het probleem dan wordt opgelost.

Is er geen update beschikbaar voor de plugin?

Als de plugin niet actief wordt onderhouden, dan kun je het best op zoek gaan naar een alternatieve plugin die hetzelfde doet. Meestal zijn er voor elke functie meerdere alternatieven.

Je zou ook tijdelijk kunnen draaien op oude versies, met een bijkomend risico, en de ontwikkelaar van de plugin mailen en hopen dat ze de plugin snel updaten, zodat je de rest ook kan updaten.

Loop je vast en kom je er helemaal niet uit?

Wij zijn per e-mail te bereiken op support@xel.nl en op werkdagen telefonisch van 09.00 tot 17.00 op 030 – 32 000 32.