Tips voor het vinden van een Premium WordPress thema

Een WordPress thema bepaalt hoe je website werkt en hoe je website er uit komt te zien.

Er zijn drie manieren om aan een thema te komen.

  • Je kan één van de gratis WordPress thema’s gebruiken.
  • Je kan een Premium thema kopen.
  • Of je kan een thema op maat laten maken.

Wat is de beste keuze voor jou?

  • Wil je een persoonlijke website/blog maken of heb je geen budget? Dan kan je een van de gratis thema’s kiezen. Het zijn vrij simpele thema’s waar je niet zoveel aan kunt passen.
  • Heb je een bedrijf en heb je een redelijk budget (1.500 tot 5.000)? Dan kan je een thema op maat laten maken door een webdesignbureau.
  • Ben je een ZZP’er, blogger of iets wat daar op lijkt? Dan kan je een Premium WordPress thema kopen voor ongeveer 50 euro

Premium WordPress thema

Hoewel je met een Premium WordPress thema maar een fractie van de ‘normale’ prijs betaalt voor een mooie professionele website, kost het wel tijd om het thema goed in te stellen. Je zou een paar middagen moeten reserveren om alles goed te zetten (het kan sneller als je wat ervaring hebt met thema’s, WordPress en HTML en CSS).

Hoe kom je aan een Premium WordPress thema?

Die kun je kopen bij een thema marktplaats. De populairste en bekendste is themeforest.net.

Je kunt daar kiezen uit meer dan 11.000 WordPress designs.

Het probleem: welke van de 11.000 WordPress designs kies je?

Het is nagenoeg onmogelijk om elk thema te bestuderen.

Het is dus goed mogelijk dat je niet het thema vindt dat het best bij je past. En dat is prima.

Jouw website of blog hoeft niet perfect te zijn. Niemand verwacht een perfecte website. Helemaal niet in het begin. Wat men wel verwacht: een heldere, goedwerkende website.

Mijn advies: ga voor een website die strak, gebruiksvriendelijk en relatief eenvoudig is. Eentje die je kunt personaliseren met één of twee persoonlijke foto’s en één (of misschien twee) kleur(en). Hoe meer je wilt qua functionaliteit en design, hoe lastiger het is om die website te bouwen en hoe groter de kans dat je halverwege het bouwen van een website opgeeft of blijft haken met een website die op alle fronten slordig oogt. Door je te focussen op eenvoud, blijft de focus op wat jij zegt en doet. Je leidt de lezer niet af met compliciteit.

Hoe eenvoudig mag de website zijn?

Stel, je bent een ZZP’er. Dan zijn er maar een paar dingen die een bezoeker echt wilt weten:

  • Wat doe je – welk probleem los je op?
  • Wie ben je?
  • Hoe goed ben je? (voorbeelden, referenties en een blog)
  • Waarom moet ik voor jou kiezen?

Dat is de kern van je hele website. En de basis van die kern moet zichtbaar zijn op de homepage. Het liefst boven de ‘fold’ (het stuk wat zichtbaar is zonder te scrollen).

Dit zou een wireframe kunnen zijn voor een website van een zelfstandige ondernemer:

  • Een korte tagline en/of een beschrijving van wat je doet. Het liefst met een unique selling point.
  • Een persoonlijke foto.
  • Waarom men voor jou moet kiezen.
  • En misschien een kleine beschrijving van jou als persoon.

Het vinden van een mooi, strak en eenvoudig thema is lastig

Designers willen graag laten zien wat ze kunnen. Helaas betekent dit dat thema’s vaak vol zitten met features die eigenlijk niets nuttigs toevoegen. Ze verhogen je omzet niet. Ze zorgen niet voor meer bezoekers. Vaak juist het tegenovergestelde.

Ik heb net een handvol thema’s bekeken en dit kwam ik tegen:

  • Een thema met muziek op de achtergrond.
  • Een tagline die woord voor woord op de pagina verscheen.
  • Talloze thema’s met tellers, zoals ‘1379 cups of coffee’.
  • Een thema waarbij het 6 seconden duurde voordat de pagina geladen was (omdat er zoveel afbeeldingen inzitten)
  • Een afbeelding die steeds ronddraait als je scrolt.
  • Een thema waarbij elke klik een geluidje produceerde.

Een Premium WordPress thema vinden die bij jou past

De eerste taak is het maken van een shortlist.

Een stuk of vijf of tien thema’s die jouw interesse pakken.

 

 

 

Ga naar Themeforest.net

Klik op ‘WordPress’.

Daarna is het tijd om te filteren.

  • Wil je een webshop bouwen? Kies dan eCommerce of Retail.
  • Een blog? Kies dan voor Blog Magazine.
  • Heb je een creatief product? Dan kan je voor Creative kiezen.
  • Heb je diensten? Kies dan voor Corporate.

Het filteren op categorie is niet perfect. De kans is groot dat er thema’s die goed bij jou passen in een andere categorie zitten. Je kan dus later ook nog altijd switchen van categorie. Het is ook nog een optie om specifiek te zoeken naar een thema voor jouw niche. Heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan kan je zoeken op ‘Restaurant theme’.

Daarna is het ook nog een optie om rechtsboven de thema’s te sorteren op Newest Items, Best Sellers en Best Rated.

Als voorbeeld ga ik op zoek naar een thema die past bij een tekstschrijver.

Ik zou dan kunnen kijken bij de categorie Creative en Corporate.

Ik ga proberen mijn eigen advies op te volgen. Ik ga zoeken naar een strak en rustig ogende thema waar ik een tagline kwijt kan en een persoonlijke foto.

In plaats van een categorie te selecteren, zoek ik op ‘minimal’ en sorteer ik de thema’s op ‘Best Sellers’. Daarna scroll ik elke thema langs en klik ik met de rechtermuisknop op ‘Preview’ als ik een thema zie die mij aanspreekt. Het thema wordt dan in een nieuw tabblad geopend. Dit proces blijf ik doen tot ik vijf tot tien thema’s heb geopend.

  • Na het snel scannen van acht pagina’s met 30 thema’s op elke pagina heb ik zeven thema’s gevonden.
  • Ik veranderde vervolgens de filter van ‘Best Sellers’ naar ‘Newest’ en bekeek weer vier pagina’s van 30 thema’s. Hier opende ik er drie van.
  • Vervolgens ging ik weer terug naar de homepage, klikte ik op WordPress, selecteerde de categorie Corporate, de filter Best sellers en bekeek ik de vijf pagina’s. Ik opende hiervan drie thema’s.
  • Dit proces verhaalde ik voor de categorie ‘Creative’. Hier opende ik vier pagina’s.

Met dit proces heb ik in een vrij korte tijd een short list gemaakt van 17 thema’s. Iets meer dan de vijf a tien thema’s die ik voorstelde, maar dit betekent dat ik zo ook iets strenger moet en mag selecteren.

Het maken van een top drie

Daarna wordt het tijd om even rond te speuren bij de thema’s die je hebt geopend.

Bij elke geopende thema zie je een demo van het thema. Dus dat is hoe jouw website er uit kan komen te zien als je voor het thema kiest.

Hoe beoordeel je een thema?

Vrij streng.

Later als je een thema kiest, koopt en installeert dan ziet de website er niet direct zo uit als de demo. Je hebt alleen de tools om de demo te maken. Maar, bijna elk thema heeft een mogelijkheid om de demo in te laden.

Dit betekent dat jouw hele website verandert naar de demo die je ziet als je op ‘Preview’ klikt. Het is relatief makkelijk om op die methode alle onderdelen aan te passen (afbeeldingen wisselen en de teksten vervangen). Het is ook vrij makkelijk om specifieke onderdelen te verwijderen.

Maar, het is niet makkelijk om nieuwe onderdelen (een nieuw element of een website blokje) toe te voegen. Dus daar kan je het best niet van uitgaan.

Wat betekent dit?

Je moet thema’s beoordelen op de demo’s. Je mag blokjes en elementen wegdenken (of van positie wisselen), maar je zou niet moeten denken ‘ik wil dit, maar dan X, Y en Z erbij’. Vaak is dat enorm lastig.

Probeer te kijken naar de opmaak (de bouwstenen van de website), het lettertype, wat de invloed is van foto’s, hoe het blog er uit ziet etc. De meeste thema’s hebben meerdere demo’s. Die opties zie je direct als je de pagina laadt of wanneer je bijvoorbeeld in het menu of  Home klikt en daarna Homepage 2 selecteert.

Filteren

Elk thema die je niets vindt klik je weg.

En elke wegklikronde beoordeel je de thema’s ietsje strenger.

Hopelijk kom je dan uit op een thema waarvan je één demo in zijn totaliteit bovengemiddeld vindt. Ben je met geen één thema tevreden? Herhaal dan het hele proces.

Hoe koop je een Premium WordPress thema?

Heb je een creditcard? Dan kan je een thema direct afrekenen.

Heb je alleen iDeal? Dan moet het via een omweg. Je zou dan eerst een gratis account aan moeten maken bij PayPal (een betaalprovider). Daarna stort je met iDeal geld op je PayPal rekening (houd rekening met belasting en een betaalfee). Kortom: Heb je een thema die 50 dollar kost, dan zal je uitkomen op 62,5 dollar). Staat je geld op jouw PayPal rekening? Dan kan je via Themeforest afrekenen met PayPal.

Hoe installeer je een Premium WordPress thema?

Wanneer je op ‘Download’ klikt, dan zie je een paar opties. De belangrijkste twee:

  1. ‘All files & documentation’
  2. ‘Installable WordPress file only’.

Als je de eerste optie kiest, dan download je ZIP-bestandje met een mapje waar alle bestanden van het thema en de documentatie te vinden is. Met de tweede optie download je een ZIP-bestandje met alleen de bestanden voor het thema.. En dat ZIP-bestandje kan je direct uploaden via jouw WordPress dashboard.

Laten we voor de eerste optie kiezen, omdat het meestal verstandig is om de documentatie even door te lezen.

Sla het ZIP-bestandje op en pak daarna het bestandje uit (door er dubbel op te klikken).

Thema installeren

  • Ga vervolgens naar het WordPress dashboard.
  • Klik dan op Weergave en daarna op Thema’s.
  • Klik dan bovenaan op Nieuwe toevoegen.
  • En daarna weer bovenaan op Thema uploaden.
  • Klik op Choose File, klik op het mapje van het thema en daarna op het ZIP-bestandje van jouw thema, bijvoorbeeld stockholm.zip.
  • Klik op Nu installeren.
  • Klik op Nu activeren.

De meeste thema’s werken met plugins van derden.

Na het activeren van een thema zie je vaak deze melding:

Klik op Begin installing plugins.

Vink alle plugins aan en klik op Acties. Selecteer Install en klik op Toepassen.

Vink daarna weer alle plugins aan, selecteer Acties, klik op Activate en daarna op Toepassen.

WordPress thema instellen en aanpassen

Nu is het tijd om het mapje van het thema te openen (die je opgeslagen had) en de documentatie te openen.

Scan/lees die even door.

Demo content imporeren

Daarna is het tijd om de demo die je wou hebben te importeren.

Bijna elk thema heeft een unieke manier om het thema in te stellen. Dit betekent dat het ook niet mogelijk is om te vertellen waar je de demo-content kan installeren. Het antwoord zou in de documentatie moeten staan.

Bij het thema die ik als test heb geïnstalleerd is er een menu-item bijgekomen met de naam Select Import.

Hier kan ik de Demo Site die ik wou hebben selecteren en vervolgens alle bestanden importeren.

Bij andere thema’s kan je de import of demo functie mogelijk vinden onder het menu-item met de naam van jouw thema, iets met Theme Options of General.

Na het importeren van alle bestanden van een demo website ziet jouw website er precies zo uit als de demo site.

Het is daarna tijd om alles naar wens aan te pakken.