Gratis AB testing met Google Analytics content experiments en WordPress

Met AB testing maak je twee (of soms meer) verschillende pagina’s en kijk je welke beter werkt.

Het is een manier waarmee je systemisch kan experimenteren met je website.

  • Welke titel is beter?
  • Moet ik meer of minder tekst gebruiken?
  • Werkt een andere afbeelding beter?

Elke specifieke vraag kan je met AB testen beantwoorden.

Google heeft een gratis AB test tool die je kan gebruiken op jouw website, genaamd Google Analytics content experiments. In deze handleiding leer je stap voor stap hoe je zo’n test opzet.

 

Voorbereiding

Voordat je verder gaat is het belangrijk dat je onderstaande punten hebt voorbereid.

  • Een WordPress website dat gekoppeld is met Google Analytics*.
  • Meerdere variaties van je homepagina om te testen (Zorg ervoor dat je oorspronkelijke pagina en alle variatie pagina’s gepubliceerd staan in jouw WordPress website).

*Heb je jouw WordPress website nog niet gekoppeld met Google Analytics klik dan hier voor een handleiding. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de koppeling maakt.

Experiment aanmaken in Google Analytics

De voorbereidingen zijn gedaan. Nu ga ik je uitleggen hoe je in Google Analytics een experiment kunt aanmaken.

  1. Log in op je Google Analytics account
  2. Navigeer naar het tabblad ‘Rapportage’.
  3. Klik op ‘Gedrag’ en vervolgens op ‘Experimenten’.
  4. Klik vervolgens op ‘Experiment maken’ om te starten.

Stap 1: Een doel voor het experiment kiezen

Bij een experiment heb je natuurlijk een meetmiddel nodig, een doel.

Een van de meest gebruikte doelen is het klikken op een bepaald linkje om naar een bepaalde pagina te gaan.  Met het experiment test je dan onderdelen van de pagina met het doel het aantal ‘klikken’ op het linkje te verhogen. Als je zo’n doel wil gebruiken als meetmiddel, dan moet je eerst in Google Analytics een doel aanmaken. Gebruik dan deze handleiding.

Wanneer je geen doel aanmaakt dan kan je kiezen uit twee anderen meetmiddelen, namelijk ‘bounces’ (het aantal mensen dat de pagina verlaat) en ‘sessie tijd’ (de tijd dat de bezoeker op de website blijft).

Neem even te tijd om te bedenken wat je precies wilt testen en wat het beste meetmiddel is voor dit experiment.

Doel instellen experiment

  1. Voer een ‘Naam’ in voor jouw experiment.
  2. Selecteer vervolgens een ‘Doelstelling’ die je wilt verbeteren, achter elk onderdeel staat een vraagteken voor meer informatie. Je kunt ook zelf een doelstelling toevoegen.
  3. Selecteer vervolgens welke ‘Percentage van de bezoekers’ zal worden doorverwezen naar het experiment (Let op! de oorspronkelijke pagina telt ook mee).
  4. Indien je meldingen wilt ontvangen over veranderingen in jouw experiment zet je de e-mailmelding op ‘Aan’.

In de geavanceerde opties kun je de volgende opties instellen, ook hier zijn er vraagtekens aanwezig waar je met de muis overheen kan voor meer informatie.

  • Verkeer evenredig verdelen over alle variant pagina’s
  • Een minimumduur voor het experiment instellen
  • Een zekerheidsdrempel instellen

Als je klaar bent klik je op ‘Volgende stap’, mocht je later willen doorgaan dan klik je op ‘Opslaan voor later’.

Stap 2: Het experiment configureren

Hoe voeg je de pagina’s die je wil vergelijken toe?

  1. Plaats de URL van jouw huidige pagina in het invoerveld ‘Oorspronkelijke pagina’ en klik vervolgens op ‘Enter’. Als de pagina gepubliceerd is zul je een voorbeeld zien aan de rechterkant.
  2. Geef vervolgens een naam op in het veld Naam onder de URL zodat je deze makkelijk kan terugvinden in het rapport.
  3. Experiment consolideren voor andere gedragsrapporten. Met deze optie kun je aangeven dat bezoekers die naar de variatie pagina’s worden geleid wel de originele URL blijven zien (dit is aan te raden).
  4. Stel nu een of meer varianten in door de URL en naam in te voeren. Indien je meerdere pagina’s wilt toevoegen klik je op ‘+ Variant’ toevoegen om een extra invoerveld toe te voegen. Om een variant te verwijderen klik je op de X achter de naam van het variant.
  5. Wanneer je alle gewenste varianten heb toegevoegd klik je op Volgende stap. Ook hier geldt dat je op Opslaan voor later kan klikken als je later wenst verder te gaan.

Stap 3: De experimentcode plaatsen op jouw website

Je hebt de pagina’s die je met elkaar wilt vergelijken nu geselecteerd. De volgende stap is het plaatsen van de experimentcode op jouw website. Dit is nodig om de pagina’s met elkaar af te wisselen.

Bij het instellen van de experimentcode heb je twee opties. Je kan ervoor kiezen om de code zelf in de website te plaatsen of je kan ervoor kiezen om de code te e-mailen naar jouw webmaster.

Optie 1: De code verzenden naar de webmaster:

De e-mail optie is erg simpel. Klik op de knop ‘De code verzenden naar de webmaster’ en vul bij het invoerveld ‘Aan’ het e-mailadres in van de persoon die jouw website beheert’ in. Je kunt indien gewenst ook het onderwerp en bericht aanpassen. Als alles naar wens is ingevuld klik je op de knop ‘Verzenden’.

 

Optie 2: De code handmatig invoegen:

Kies je ervoor om de experimentcode zelf toe te voegen dan kan je dit doen met behulp van de plugin ‘Header and Footer Scripts.’ De plugin biedt de mogelijkheid om de benodigde code te kunnen invoegen zonder dat je in de daadwerkelijke broncode hoeft te werken.

Belangrijk! Kopieer de experimentcode, deze heb je later nodig in je WordPress Dashboard.

  1. Open een nieuw tabblad in je browser en log in op jouw WordPress Dashboard.
  2. Klik op Plugins en vervolgens op Nieuwe plugin.
  3. Voer in het invoerveld de naam van de plugin ‘Header and Footer Scripts’ (Heb je de plugin al geïnstalleerd en geactiveerd, ga dan door naar stap 6).
  4. Klik op Nu Installeren om de plugin te installeren
  5. Klik vervolgens op Plugin activeren.

 

  1. Klik in het linkermenu op Instellingen en vervolgens op Header and Footer Scripts
  2. Plak nu de experimentcode (deze heb je in het begin al gekopieerd) in het invoerveld Scripts in header.
  3. Klik daarna op de knop Save Settings om de code op te slaan.

 

 

Ga vervolgens terug naar jouw Google Analytics experiment en klik op Volgende stap. Ook hier geldt dat je op Opslaan voor later kan klikken als je later wenst verder te gaan.

 

Stap 4: Controleren en starten

De code is nu geplaatst op de website en Google Analytics biedt in deze stap de mogelijkheid om te controleren of dit goed is gedaan. Het mooie is dat er ook wordt aangegeven wat er niet goed is, zo kun je dit aanpassen en opnieuw valideren. Deze stap is optioneel maar ik raad je aan er gebruik van te maken.

Als de code goed is geplaatst worden er 2 vinkjes getoond zoals te zien is in de afbeelding hierboven. Als er een fout is gevonden in een pagina dan wordt het vinkje vervangen met een uitroepteken in een driehoekje. Met de foutmelding die erbij staat kun je nagaan op onderstaande pagina van Google Analytics hoe deze op te lossen is.

  • Google Analytics Meldingen en fouten: https://support.google.com/analytics/answer/2364634?hl=nl

Het plaatsen van een Opmerking voor dit experiment is optioneel.

Je kunt het experiment gelijk beginnen door op de knop ‘Experiment starten’ te klikken. Het is ook mogelijk om het experiment op een later tijdstip te starten. Klik dan op Opslaan voor later.

SEO en AB testen: ranking beschermen met een ‘canonical tag’

Google ziet elke url als een aparte pagina. Wanneer je meerdere varianten van één pagina hebt, dan ziet Google dus meerdere aparte url’s waarbij de inhoud maar een beetje verschilt.

Dit kan voor problemen zorgen in de ranking van de pagina.

Het best kan je op pagina’s van de varianten een canonical tag plaatsen en verwijzen naar de oorspronkelijke pagina. Met zo’n tag geef je aan wat de ‘hoofdpagina’ is.

Met de SEO plugin van Yoast kan je op de pagina van elke variant zelf aangeven wat de ‘canonical page’ is.

  • Scroll helemaal naar beneden op de pagina tot het blokje van ‘Yoast SEO’
  • Klik op het tandwiel
  • En vul onderaan bij ‘Canonical URL’ de URL van de hoofdpagina is.

Voorbeeld

Stel, je hebt een site genaamd tafelmanieren.nl en je wilt twee varianten van de homepage testen. Die varianten hebben twee verschillende URL’s, zoals: https://tafelmanieren.nl/h1/ en https://tafelmanieren.nl/h2/. Bij elke variantpagina vul je met de SEO plugin dan bij de Canonical URL in: https://tafelmanieren.nl.

 

Experiment resultaten bekijken

Het experiment is gestart en de resultaten kunnen nu verzamelt worden. Natuurlijk wil je deze ook kunnen bekijken. In deze stap zal ik je laten zien hoe je de resultaten kunt bekijken.

  1. Navigeer naar het tabblad Rapportage.
  2. Klik op Gedrag en vervolgens op Experimenten.
  3. Klik vervolgens op de Titel van jouw experiment.

De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een rapport in Google Analytics. Mocht iets in het rapport niet duidelijk zijn dan kun je onderstaand artikel raadplegen.

Voortgang bijhouden: https://support.google.com/analytics/answer/2365329?hl=nl

 

Dat is alles, je hebt nu succesvol een A/B split test op je WordPress website draaien die gebruik maakt van Google Analytic’s experimenten.

Het kan even duren voordat Google de test resultaten weergeeft. Bezoekers die op jou website komen worden willekeurig doorverwezen naar een van de pagina’s. Gedurende het experiment zullen bezoekers dezelfde pagina blijven zien als ze de website opnieuw bezoeken. Afhankelijk van je doelen zal Google aangeven welke pagina het beste werkt. Dit kan een aantal weken duren.