Waarom staat mijn website nog niet op Google?

Wat doe je een paar dagen na het bouwen van je WordPress website?

Je googelt op de naam van jouw website of op de woorden waar jij graag gevonden op wil worden. Om bezoekers te krijgen moet je namelijk vindbaar zijn. Het liefst op termen die jouw doelgroep gebruikt, maar minstens op je eigen naam.

En wat zie je?

Niets.

Je gaat naar pagina 2 en je ziet ook niets. Pagina 3? Ook niet. Je klikt verder en verder. Je bent niet te vinden…

Wat is er dan aan de hand?  

Wij hebben een checklist opgesteld om jouw probleem op te lossen.

Hoe maak je een WordPress website vindbaar in Google? Een checklist

Het kan aan meerdere dingen liggen.

Optie 1: Zoekmachine geblokkeerd

Het is mogelijk dat jouw website de zoekmachine vertelt dat je jouw website niet vindbaar wil hebben.

Die optie is handig wanneer je bezig bent met het bouwen van je website, maar nadat je jouw website gepubliceerd hebt wil je natuurlijk wel gevonden worden.

We kunnen in dertig seconden zien of dit het geval is. En als dat niet zo is, dan gaan we door naar de tweede optie.

 

  • Klik in het WordPress dashboard op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Lezen’

Helemaal onderaan zie je ‘zoekmachine zichtbaarheid’. Deze moet niet aangevinkt zijn.

Is die wel aangevinkt? Klik er dan op, zodat het vinkje verdwijnt en klik vervolgens op ‘Wijzigingen opslaan’.

Lezen_instellingen—_WordPress

Dit betekent nog niet dat je website direct zichtbaar is, dit kan soms even duren.

Lees verder om dit proces te versnellen.

Optie 2: Nog niet geïndexeerd

Zichtbaar is nog niet vindbaar.

Nu je website zichtbaar is voor Google, betekent nog niet dat Google jouw website heeft gevonden.

Je hebt alleen gezegd: “Ja, je mag nu langskomen en mijn pagina’s tonen in de zoekresultaten.”

Google werkt met programma’s (ook wel spiders genoemd) die duizenden pagina’s tegelijkertijd indexeren (bezoeken, beoordelen en opnemen in hun zoekresultaten). Zo’n programmaatje moet eerst bij jouw site langskomen, voordat je geïndexeerd kan worden.

Hoe weet zo’n spider welke pagina’s hij moet bezoeken?

  • Elk linkje die op een webpagina staat die hij bezoekt slaat hij op en zijn hij op zijn ‘to-do’-lijstje.
  • Daarnaast wordt zijn ‘to-do’-lijstje aangevuld met de webpagina’s van websites die hun sitemap (simpel gezegd: een lange lijst met linkjes naar elke webpagina op een website) ingestuurd hebben bij de Google Webmastertools.

Kortom: wanneer er naar jouw website gelinkt wordt vanaf andere websites, dan zou de spider vroeg of laat op jouw website komen.

Hoe meer links jij naar jouw website hebt staan (op andere websites, op social media etc), hoe sneller het programmaatje zal langskomen. Soms duurt dit een paar uur, soms een paar dagen.

Stappenplan met linkjes sneller zichtbaar worden (en hoger in Google komen)

  • Plaats een link naar jouw website in elk social media profiel dat je hebt.
  • Deel de link naar jouw website op Twitter, Facebook, Linkedin en Google+
  • Meng je in discussies op relevante forums (en gebruik een ‘handtekening’ met een link naar jouw website)
  • Geef jouw mening in de reacties van relevante blogartikelen op populaire blogs.
  • Schrijf een gastblog.

Een extra voordeel van het plaatsen van zulke linkjes is dat het je kan helpen om hoger in Google te komen. Elk linkje wordt namelijk gezien als een signaal dat een pagina interessant is. Hoe meer van die signalen je hebt, hoe hoger je in Google komt. Dit betekent niet dat elk signaal (elk linkje) even waardevol is. Linkjes die jezelf plaatst of linkjes die op websites zichtbaar zijn die niets met het onderwerp van jouw website te maken hebben, zijn nauwelijks iets waard. Hoe bekender een website is en hoe dichter de website bij jouw onderwerp zit, hoe meer waarde zo’n signaal heeft.

Sitemap aanmelden bij de Google webmastertools

Tot slot kan je ook nog je site aanmelden bij Google.

Maar dit heeft geen bijkomende voordelen. Je site voor de index van Google aanmelden.

Optie 3: geduld

Voor nieuwe websites kan het altijd even duren voordat webpagina geïndexeerd worden en het kan nog langer duren voordat ze goed beginnen te ranken.

Daarom is het slim om in het begin niet te veel te focussen op de ranking, maar te focussen op het geduldig uitbouwen van je website.

Nog meer behulpzame pagina’s, leuke blogs, probleemoplossende pagina’s en handleiding. Werk ook aan het promoten van je website.

Werk aan beter maken van je website en als je begin te ranken dan kom je gelijk hoger uit dan wanneer je de hele tijd stil hebt gezeten.

Optie 4: vraag en aanbod

SEO draait om het beantwoorden van vragen. Je moet het aanbod (jouw pagina) aan laten sluiten op de vraag (de behoeften van de zoeker).

Het moet ook in één oogopslag duidelijk zijn dat jouw pagina aansluit op de behoeften.

En dit doe je door de zoekwoordcombinatie (de combinatie van termen waarop je wil ranken, ‘Tuin aanleggen Utrecht’ bijvoorbeeld, op een normale manier te verwerken op de pagina zelf en in de titel van de pagina.

Optie 4: Geïndexeerd worden betekent nog niet goed vindbaar zijn

En wat als je website op plek 23 of 57 in de zoekresultaten staat en je hoger in Google wilt komen?

Dan moet je met SEO aan de gang. SEO is de Engelstalige afkorting van zoekmachine optimalisatie. SEO is heel simpel gezegd: echte vragen van zoekers (die zij vertalen in zoekwoorden) beter beantwoorden dan jouw concurrenten.

Om je website beter vindbaar te krijgen in Google moet je dan eerst weten waar de zoeker precies opzoek naar is.

Via de zoekwoordplanner van Google kan je bekijken welke woorden zoekers gebruiken in de zoekmachine om informatie over jouw product of dienst op te vragen. Als je weet op welke termen men zoekt, dan kan je jouw webpagina’s zo inrichten op zo goed mogelijk op de behoefte van de zoeker in te spelen.

Hoe beter de pagina voor de zoeker is (en dan moet je streven naar het maken van de beste pagina over het onderwerp waar je op wil ranken), hoe hoger je gaat ranken.

Hoger in Google komen

Er komt veel bij kijken. Alles op je website, van je design tot aan de snelheid van je website, heeft invloed op de mate waarin je de zoeker helpt.

De volgende drie artikelen helpen je snel op weg om jouw WordPRess website beter vindbaar te maken in Google: