Hoe maak je een blog in 20 minuten? Een gratis handleiding voor beginners, vol met tips.

In dit vrij uitgebreide artikel  gaan we twee vragen bespreken:

  1. Hoe maak je zelf een WordPress blog?
  2. En hoe maak je een blog succesvol?

Het zijn twee grote vragen.

Laten we starten met de eerste vraag.

Hoe maak ik een professionele en/of stijlvolle blog?

En daar horen deze vragen bij:

  • Hoe lastig is het maken van een eigen blog?
  • Hoe lang duurt het maken van een mooie blog?
  • Wat kost het maken van een eigen blog?
  • Hoe pas ik het design aan van een blog?
  • En tot slot een stappenplan voor het maken van je eigen blog maken

 

Hoe lastig is het maken van een eigen blog?

Het maken van een blog is vrij eenvoudig. Helemaal met WordPress. Iedereen kan het. In no-time kan je een simpele goed-in-elkaar-zittende WordPress blog maken.

En het design van jouw website kan je vrij makkelijk aanpassen.

Dit is het design wanneer je WordPress installeert (het design heet Twenty Sixteen).

00.twentysixteen

Hoe lang duurt het maken van een mooie blog?

  • Met 10 minuten werk staat een simpele versie van je blog online.
  • Met 20 minuten werk heb je alle noodzakelijke dingen regelt en zou je in theorie al kunnen beginnen met bloggen.
  • In een avondje of twee heb je een mooi design uitgezocht, gekocht en geïnstalleerd en alle functies, zoals social media deelknoppen, toegevoegd.

Hoe lang je bezig bent met het maken van een blog is enorm afhankelijk van je wensen. Je kan in 20 minuten helemaal klaar zijn, maar je kan ook een paar avondjes bezig zijn om het blog helemaal naar wens aan te passen.

Hoeveel kost het maken van een blog?

Ja, je kan gratis een blog maken. En als je een reisblog gaat maken en je wilt jouw verhaal delen aan alleen jouw vrienden en familie, dan is een gratis blog prima.

Voor de rest is het beter om iets te betalen. Helemaal als later geld wil verdienen met je blog. Of als je een professionele indruk wil maken. Of als je vrijheid en flexibiliteit wilt qua design, functionaliteit en kwaliteit.

Waar betaal je dan voor?

Voor hosting en een domeinnaam (webadres). Hosting is eigenlijk het huren van een stukje schrijfruimte waar jouw website op komt te staan.  WordPress zelf is gratis.

Als je kiest voor een gratis blog, dan staat jouw blog eigenlijk op het webadres van een ander (je krijgt dan een domeinnaam zoals beterekoffie.wordpress.com in plaats van beterekoffie.nl). Ook jouw website komt bij een gratis blog op de hosting van iemand anders te staan. Zij bepalen hoeveel schrijfruimte je krijgt en hoeveel bezoekers je kan ontvangen. Als jij opeens veel bezoekers krijgt dan kan het zo gebeuren dat jouw website heel traag wordt of niet eens te bereiken is.

En als iets gratis, dan ben jij het product. Het kan zijn dat zij dan advertenties op jouw website plaatsen (en waar jij dan niets voor krijgt). Of je moet betalen voor alles wil veranderen. Een ander lettertype? Betalen. In de code van je website iets veranderen? Betalen.

Als je alles zelf koopt, dan ben jij helemaal de baas over jouw website.

En het kost helemaal niet zoveel. Voor 10 euro per maand heb je alles wat je nodig hebt.

DeathtoStock_Creative_Community3

 

Hoe pas ik het design aan van een blog?

WordPress werkt met thema’s. Een thema is eigenlijk het design van de website en de bijbehorende functionaliteit. Het is het jasje van jouw blog. En dit jasje kan je heel makkelijk wisselen.

Je hebt de keuze uit tienduizenden gratis en betaalde thema’s. En die thema’s kan je met een paar klikken downloaden en installeren.

  • Je hebt zakelijke thema’s
  • Je hebt persoonlijke thema’s
  • Thema’s voor foodblogs, fashionblogs en sportblogs.
  • Voor fotograven, schrijvers en designers.
  • Eigenlijk voor elk beroep zijn er wel thema’s te vinden.

De gratis thema’s zijn niet meestal niet erg goed uitgewerkt qua design en werking. De betaalde thema’s zijn dit over het algemeen wel. Die betaalde thema’s worden ook gemaakt door professionele webdesigners. Een betaald thema kost ongeveer 50 euro. Dat is vrij goed te doen. Je kan ook een thema op maat laten maken, maar dan ben je snel 1.500 a 3.000 euro kwijt. Voor beginnende bloggers en ondernemers is zo’n grote investering in het begin niet nodig.

Hieronder een voorbeeld van een Premium WordPress thema.

 

 

Met 10 minuten werk een simpele WordPress blog maken

Zullen we beginnen met het maken van een blog?

Top.

We hebben 3 dingen nodig:

  1. Software om een blog mee te maken. Wij gaan voor WordPress. WordPress is het populairste (en naar mijn mening beste) content management systeem ter wereld.
  2. Een domeinnaam. Dat is het adres van jouw blog.
  3. Een hostingpakket. Hosting is het huren van een stukje schijfruimte op een professionele server die constant verbonden staat met het internet. Daar zetten we alle bestanden van de website op, zodat jij overal en altijd jouw blog kan bewerken (in je browser) en iedereen overal en altijd jouw blog kan bezoeken.

Eigenlijk hoeven we maar twee dingen te doen: een WordPress hostingpakket bestellen en een domeinnaam kiezen. Xel Media regelt dan dat WordPress automatisch geïnstalleerd wordt.

Stap 1: Kies een hostingpakket

Hosting kan je dus vergelijken met de grond waarop je jouw website bouwt.

We hebben twee opties. Een WordPress hostingpakket en een normaal hostingpakket.

Optie 1: Het WordPress hostingpakket

Zelf raad ik het WordPress Start hostingpakket van 9,90 euro per maand aan.

WordPress hosting bij Xel Media is perfect voor zowel persoonlijke bloggers als zakelijke bloggers. Je krijgt alles wat je nodig heb voor een gouden start.

Wat krijg je bij WordPress hosting?

De allerbelangrijkste reden: Je krijgt ondersteuning bij WordPress vragen.

Als je zelf een WordPress blog gaat bouwen, dan loop je vroeg of laat tegen wat dingetjes aan. Bijvoorbeeld; Hoe zet ik een YouTube filmpje in een blogartikel? Of hoe verander ik het lettertype? Hoe plaats ik social media buttons onderaan een artikel. Die vragen kan je dan gewoon mailen naar Xel Media, in plaats van dat je tientallen gefrustreerde uren moet zoeken op het internet naar het antwoord, en wij leggen dan stap voor stap uit wat jij moet doen. O ja, bellen mag ook.

Vier andere goede redenen

  • WordPress wordt automatisch geïnstalleerd. Je krijgt na het afronden van de bestelling automatisch een mailtje wanneer de website online staat. Je kan dan direct beginnen met bouwen (of bloggen).
  • Je krijgt een gratis .nl, .be of .com domein. Dit scheelt je weer een paar euro op jaarbasis.
  • Er worden dagelijkse back-ups gemaakt. Als er ooit iets fout gaat, dan kunnen wij een vorige versie van je bestanden terugzetten.
  • Je website wordt 2 tot 4x zo snel als bij normale hosting. De snelheid van je website heeft o.a. invloed op de ranking van jouw website in Google en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Oftewel: alles in één keer goed geregeld.

Klik hier om Premium WordPress hostingpakket te bekijken

Waarom WordPress ondersteuning?

Je gaat een paar keer tegen een probleem aanlopen die je niet in een klap kan oplossen. Dat haalt de vaart er uit. Je moet dan tientallen minuten het internet afstruimen naar een handleiding die je helpt het probleem op te lossen. En dat gebeurt dan elke keer als je een probleem hebt. Met WordPress ondersteuning kan je vragen en problemen bij de servicedesk van xel kwijt. Je wordt direct geholpen en kan direct verder.

 

WordPress_hosting

Optie 2: Het online starter pakket, van 4,45 per maand

Weet je hoe WordPress werkt? Is een supersnelle website minder belangrijk? Heb je een krap budget?

Dan is het Online Starter hostingpakket een prima keuze.

  • WordPress kan je installeren via een one-minute-script (duurt dus ongeveer 10 minuten).
  • Genoeg ruimte en dataverkeer
  • Elke dag worden er back-ups gemaakt
  • Eigen e-mailadres

Het is gewoon alles wat je nodig hebt om je website online te krijgen. Niets meer. Niets minder. Je krijgt hier geen domeinnaam gratis. Maar.. een domeinnaam kost ongeveer 5 euro per jaar. Dus dat valt ook wel mee.

En klik hier als je het online starter pakket wil bekijken

DeathtoStock_Creative_Community6

Stap 2: Bedenk een domeinnaam

Na het kiezen van een hostingpakket, moet je een domeinnaam registreren.

Een domeinnaam is het adres van jouw website. Het bestaat uit 2 delen. De naam, zoals xel, en de extensie, zoals .nl. Om het simpel te houden: Kies voor een .nl als jij je op Nederlanders richt en een .com als je internationaal wilt gaan. Buiten die twee zijn er nog honderden andere extensies waaruit je kan kiezen, maar die twee zijn 98 van de 100 keer de beste keuze.

Het bedenken van een domeinnaam kan lastig zijn. Er zijn namelijk al miljoenen domeinnamen vastgelegd. Neem hier dus even de tijd voor.

Een paar domeinnaam tips voor het maken van een eigen blog;

  • Combineer een bestaand woord met een niet bestaand woord;
  • Zet de, het, een voor een bestaand woord (dat te maken heeft met jouw niche of jouw persoonlijkheid);
  • Je kan ook korte zinnen gebruiken;
  • Let er wel op dat de naam makkelijk op te schrijven en te onthouden is. Dus niet te lang of te ingewikkeld;
  • En hier allerlei extra domeinnaam tips voor het kiezen van een domeinnaam.

Een .nl domeinnaam kost 3,95 per jaar en een .com 12 euro per jaar. Bij een WordPress hostingpakket krijg je de domeinnaam gratis.

Heb je een domeinnaam bedacht?

Allright.

  • Hosting?   CHECK!
  • Domeinnaam? CHECK!

En nu?

WordPress installeren

Heb je het WordPress hostingpakket gekozen?

Dan wordt WordPress automatisch geïnstalleerd. Dit kan even duren. Soms tien minuten. Soms iets meer dan een uurtje. In de tussentijd kan je de handleiding verder lezen of wat anders doen.

Heb je het online starter pakket gekozen? Dan kan je deze handleiding volgen om WordPress via een one-minute-script te installeren.

Straks gaan we bespreken hoe je het WordPress kan gebruiken. Eerst gaan we even in op de 6 zaken die jouw website succesvol maken.

 

Een WordPress blog bouwen

Na het bestellen van het WordPress hostingpakket moet je max 4 uurtjes wachten voordat alles online staat.

De volgende stap is het openen van deze handleiding.

In die handleiding leer je:

  • hoe je inlogt bij jouw WordPress website,
  • hoe WordPress werkt,
  • hoe je de url’s goed instelt,
  • hoe je de titel van je site aanpast,
  • hoe je reacties uitzet bij pagina’s,
  • hoe je het menu aanpast,
  • hoe je plugin’s (functionaliteiten, zoals ‘social share’-knoppen toevoegt),
  • hoe je een design kiest en instelt.

Je leert stap voor stap wat je moet doen om jouw basis WordPress blog om te toveren in het blog dat jij voor ogen heb.

Handleiding eigen WordPress website of blog maken

Interessante artikelen als je een blog gaat beginnen

 

6 zaken die jouw blog op termijn kan maken of breken

  • De niche
  • Het design
  • De SEO
  • De binding
  • Het netwerk(en)
  • Het uithoudingsvermogen

DeathtoStock_Creative_Community8

Een succesvolle blog begint bij een duidelijke niche

Om een groot aantal trouwe bezoekers te krijgen, moet je:

  • A. bezoekers aantrekken
  • B. bezoekers laten terugkomen.

Om bezoekers aan te trekken moeten we ons zichtbaar maken en om bezoekers terug te laten komen, moeten we ze een reden geven. Je moet daarom weten hoe de bezoeker denkt.

Waarom volgt men eigenlijk (vaste) blogs?

Men volgt blogs om iets te leren, om op de hoogte te blijven of om geëntertaind te worden.

Ze volgen blogs over niches die zij interessant vinden. Een niche is een klein afgebakend stukje (een specifiek onderwerp). Hoe specifieker de niche aansluit op de behoefte van een doelgroep, hoe groter de kans is dat die doelgroep blijft rondneuzen, op een andere dag terugkomt voor meer content en zo geleidelijk een trouwe bezoeker wordt. Yeah!

DeathtoStock_Creative_Community5

Focus

Stel, je bent geïnteresseerd in gezond eten. Zou jij dan een blog gaan volgen waar 1 van de 10 artikelen over gezond eten gaat? Misschien. Waarschijnlijk ga je een blog volgen die geheel over gezond eten gaat. Je hebt geen tijd of zin om honderden artikelen te bekijken om dat ene artikel te lezen dat jouw interesse pakt. Zo denken jouw (toekomstige) bezoekers ook.

Blog (vooral in het begin) niet over 10 verschillende onderwerpen, maar over één onderwerp (of twee (oké, oké, 3 kan mag ook)).

Blog het liefst over een heel specifiek onderwerp en houdt dit een lange tijd aan. Hoe specifieker, hoe beter. De kans dat een nieuwe bezoeker terugkomt is dan een stuk groter. Begin bijvoorbeeld met het onderwerp: “Gezond eten voor studenten met een beperkt budget”. Of zelfs ‘Gezonde maaltijden voor studenten met een beperkt budget die je in 10 minuten kan maken”. Grote kans dat jouw blog snel frictie krijgt bij de doelgroep.

Later, als het blog volume en een grote doelgroep heeft, kan het ook gedeeltelijk gaan over de wat duurdere gerechten (“Gezond eten voor studenten”) en jaren later over “eten voor studenten” of “gezond eten”. Langzaam maar gestaagd groeien naar werelddominantie.

DeathtoStock_Creative_Community7

Een goed design voor je WordPress blog

Een website met een design dat onprofessioneel oogt, komt minder betrouwbaar over.

Voordat de ‘wedstrijd’ begint sta je al 1-0 achter. Alles wat jij zegt in een artikel wordt minder snel door de bezoeker aangenomen. De kans is dan ook kleiner dat die bezoeker terugkomt of de website aan vrienden of kennissen aanraad (tenzij de artikelen legendarisch zijn, maar dat zijn 99% van alle artikelen (helaas) niet). En de verwijsfactor van een website is een van de succesfactoren van succesvolle weblogs.

WordPress webdesign

Het design hoeft niet direct perfect te zijn. Fuck perfectie. Het moet redelijk of goed zijn. Later mag je wel streven naar een ‘uitstekend design’, als je het budget hebt. Het op maat laten maken van een WordPress blog kost namelijk (€1000 – €5000).

Maar wij zijn starters en waarschijnlijk heb je dit budget niet. P.S. Heb je het budget wel (omdat je een professioneel bedrijf bent, dan is het de investering op de lange termijn dubbel en dwars waard).

Hoe maken we dan goedkoop een mooie website? Nou, door een professioneel WordPress thema te kopen, via ThemeForrest, bijvoorbeeld.

Oké, we gaan nu even een tweesplitsing maken

Zoekmachine vriendelijk & zoekmachine-optimalisatie

Een website die goed vindbaar is, kan voor een constante stroom aan (nieuwe) bezoekers zoeken. Honderden (of zelfs duizenden) nieuwe bezoekers die elke dag op je website komen, zonder dat je er direct moeite voor hoeft te doen. En elke bezoeker kan een vaste bezoeker (of klant) worden.

Een zoekmachine vriendelijke website is een website die optimaal ingericht is voor de zoekmachine en de zoeker. Een zoekmachine vriendelijke website is een website waar elke pagina nut heeft (een behoefte vervult), waar de bezoeker zeer gemakkelijk kan zien waar de webpagina over gaat en snel kan vinden wat hij zoekt.

In een wat technische taal betekent dit;

  • Duplicate content (dubbele teksten) voorkomen
  • Weinig tot geen pagina’s die weinig content (inhoud) hebben
  • Een duidelijke en unieke url, titel en kop
  • Een logische navigatie
  • Logisch linken (in de tekst) naar gerelateerde pagina’s
  • Een website met een snelle laadtijd (onder de 2 seconden)

Heel veel van de technische SEO-elementen pak je direct aan als je kiest voor een professionele WordPress website.

Zoekmachine-optimalisatie is voornamelijk het afstemmen van het aanbod op de vraag (of andersom) en het zichtbaar maken van de artikelen onder jouw doelgroep. Kijk met de Google zoekwoordplanner waar men op zoekt en zorg dat jouw webpagina duidelijk aansluit op het die behoefte.

Hier geldt ook weer hoe specifieker een vraag (een zoekwoord) is, hoe gerichter je de tekst kan schrijven en hoe gemakkelijker je vindbaar wordt in de zoekmachine.

Meer lezen over zoekmachine-optimalisatie?

DeathtoStock_Medium4

Bind met jouw bezoekers

We noemde het al eerder. De twee voorwaarde van een succesvolle weblog is dat nieuwe bezoekers vaste bezoekers worden. De vaste bezoekers zijn de personen die jouw artikelen vaak delen, reageren op jouw artikelen en jouw blog aanraden aan hun vrienden.

Hoe meer trouwe bezoekers je hebt, hoe sneller je succesvoller wordt. Maar, hoe maak je van een bezoeker een ambassadeur van jouw website?

Door de interactie met hun op te zoeken en door het mogelijk te maken om met jou(w blog) te binden.

  • Reageer op elke inhoudelijke reactie
  • Maak een social media account aan voor jouw blog (Twitter, Facebook of Google+ )
  • Deel regelmatig artikelen en wat persoonlijkere berichten op jouw social media account.
  • Plaats social media volgknoppen op je website (en deelknoppen onder elk artikel)
  • Maak een e-maillijst (met Mailchimp of aWeber) en stuur eens in de zoveel tijd een nuttige e-mail/nieuwsbrief
  • Hou vol. Het opbouwen van een vaste lezersbasis gaat (helemaal in het begin) langzaam

Connect met invloedrijke personen

Elke niche heeft thoughtleaders. Thoughtleaders zijn mensen die al een lange(re) tijd bezig zijn in jouw niche, een goede reputatie hebben en al een heel netwerk hebben opgebouwd. Ze hebben een blog met honderden of duizenden bezoekers per dag of een Twitteraccount met duizenden volgers. Al hun volgers of bezoekers behoren tot jouw doelgroep.

Voor de bekendheid van jouw blog werkt er bijna niets zo goed als dat die thoughtleaders jouw blog/artikelen aanraden aan hun volgers. Maak het dan ook een doel voor jou om in contact te komen met die thoughtleaders.

Hoe kan je in contact komen met deze invloedrijke personen?

  • Door hun weblog en social media accounts te volgen
  • Door interessante artikelen en tweets te delen
  • Door weldoordachte reacties op artikelen van hun achter te laten
  • Door te reageren op hun tweets
  • Door hun te helpen (met het beantwoorden van vragen, met tips of met het promoten van hun weblog).
  • Door hun een persoonlijk mailtje te sturen
  • Door alle bovenstaande activiteiten maandenlang vol te houden
  • Door vrienden met hun te worden

Uithoudingsvermogen

Maar het allerbelangrijkste ingrediënt voor een succesvolle weblog is de uithoudingsvermogen van de blogger.

Hoe enthousiast je ook begint, er zullen weken of zelfs maanden zijn dat je geen zin of motivatie hebt om te schrijven. Of dat je teleurgesteld bent over de bezoekersaantallen van die ene maand of het aantal likes op dat ene artikel waar je zo veel moeite voor hebt gedaan.

Daarom stoppen de meeste bloggers, jammergenoeg, binnen 6 maanden. En dit is ook direct de grootste reden dat de meeste blogs niet succesvol worden. 99% van de succesvolle blogs die jij kent, zijn al langer dan een jaar bezig. 

Succesvolle bloggers houden vol. Succesvolle bloggers weten waarom ze bloggen en wat de lezer wilt.

Zij schrijven wanneer ze eigenlijk geen tijd, motivatie of zin hebben. Of pakken na een weekje of maandje rust weer het bloggen op. Ze blijven hun blog structureel uitbreiden en promoten.  Ze blijven schrijven, omdat ze het leuk vinden, in kennisdelen geloven en merken dat bloggen veel positieve bijeffecten heeft.

Na een jaar, of 2, zul je verbluft zijn van wat je hebt bereikt en wat je hebt geleerd. Je zal verstelt staan van de groei van jouw weblog in bezoekersaantallen, van de hoeveel klanten die je door het bloggen hebt binnengehaald,  hoe groot jouw netwerk is geworden, hoe hoog je rankt met pagina’s en hoeveel beter je bent geworden in het uitleggen van stof.

 

Hoe maak ik een blog?

Je weet nu wat je moet doen om een blog succesvol te maken. Nu is het tijd om je blog goed in te stellen en een design te kiezen.

Gebruik een van de onderstaande handleidingen op je WordPress blog uit te bouwen.

 


Reacties

  • instauto.nl

    halllooo ik ben david van de blog instauto.nl en het lukt me nog steeds niet om bezoekers te trekken, ik heb al van alles geprobeerd (social media, 10 artikelen per dag, website verspreid) en ik heb nog steeds niet meer dan 5 bezoekers…? wat doe ik verkeerd??