Zorgt jouw over mij-pagina voor meer geïnteresseerde mensen?

over mij pagina

Stel je voor dat je je aan iemand voorstelt. Dan doe je flink je best om een goede eerste indruk achter te laten. Je laat je sterkste punten horen, en hoopt daarmee de interesse te wekken van degene tegenover je.

Op een website gaat dat gek genoeg heel anders. Opeens zijn mensen heel erg terughoudend. Terwijl een website hét visitekaartje is van jou, je diensten of je bedrijf. “Hallo, mijn naam is [dit], ik doe [dat] bij [daar], en op mijn website vind je [dingen] en [meer dingen]. Veel plezier op mijn website!

Omdat jouw website mensen aantrekt die meer van jou of je bedrijf willen weten, moet je ze ook een goed en compleet beeld van jou geven. Hoe stel je jezelf op internet op een goede manier voor?

Wie kijken er naar je over mij-pagina?

Dit is niet om je nerveus te maken, maar om je te laten beseffen hoeveel kansen je mist zonder een over mij-pagina. Er zijn namelijk veel verschillende soorten mensen die naar je over mij-pagina kijken:

–         Potentiële klanten en partners
–         Potentiële investeerders
–         Mensen die een baan zoeken
–         Concurrenten

En voor bloggers gelden ook nog:

–         Bedrijven die werknemers zoeken
–         Medebloggers

De grootste fouten op een over mij-pagina

Mensen willen dus een leuk visitekaartje zien, en niet eentje waar ze niks mee kunnen.

1. Je pagina leest als een financieel rapport

Mensen hebben hun eigen taalgebruik als ze praten met andere mensen. Waarom houdt iedereen daar dan opeens mee op als ze een stukje moeten schrijven? En dan vooral over zichzelf?

Mensen zoeken iemand die zichzelf is, warm en aanraakbaar. Vermijd alle jargon, en gebruik je pluspunten. Heb je humor? Gebruik humor. In een toon schrijven die conversatie uitnodigt is veel aantrekkelijker dan een stijf en zakelijk stukje met woorden zonder betekenis.

Het is geen probleem om een radicaal nieuwe schrijfstijl te gebruiken als je daarmee succes boekt. De meeste blogartikelen bijvoorbeeld zijn stugge wetenschappelijke artikelen, maar in het blog van Kitty Kilian hoor je in jezelf een stem die de woorden aan je vertelt.

over mij pagina schrijfstijl

2. Je schrijft als een narcist

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” Het aloude spreekwoord zegt al genoeg. Over het algemeen vertellen we niet te veel over mijzelf, maar op internet scheppen we flink wat op over hoe goed we wel niet zijn.

Je hoeft helemaal niet te vertellen dat je drie jaar achter elkaar de sprekersprijs van de lokale bedrijvenmeeting hebt gewonnen. Of dat je het golftoernooi van Roelofarendsveen in 2011 hebt overheerst.

Lezers zijn daar helemaal niet naar op zoek, zoals al eerder is aangegeven. Ze zijn meer op zoek naar antwoorden op hun vragen, of naar iemand die ze kan helpen. Daar moet je je meer op richten. Het betekent niet dat je niks over jezelf mag zeggen, maar het moet wel relevant blijven aan het helpen van de klant.

3. Je maakt eenheidsworst

Het is moeilijk om een compleet unieke over mij-pagina te maken, maar het kan geen kwaad om anders te zijn dan andere mensen en bedrijven. En probeer zeker anders te zijn dan je concurrenten.

“Bloggen is mijn passie. Ik voel dat ik altijd wel iets interessants te schrijven heb, en dat lukt heel goed. Vijf jaar geleden ben ik begonnen met schrijven en in die tijd heb ik een eigen unieke schrijfstijl ontwikkeld. Ik zou me vereerd voelen om u wat bij te brengen over [het onderwerp] zodat u met een verfriste blik de wereld in kijkt.”

Voel je de ironie aan dit stukje tekst? En heb je het idee dat dit je bekend voorkomt? Dit stukje tekst komt heel dicht bij de introtekst komt die veel bloggers gebruiken.

Met opvallende teksten die niemand anders heeft kun je klanten voor je winnen omdat deze verrast zijn over de inhoud van jouw pagina ten opzichte van anderen. Met een goede tekst die iedereen al heeft kom je niet ver.

Moz pakt het nog creatiever aan, en heeft alles als een tijdlijn gepresenteerd. Dat maakt het verassend, uniek én een goed verhaal.

Waarom een over mij-pagina?

Heb je het idee dat je niet weet wat je over jezelf moet vertellen? Geen zorgen. Zelfs de meest doorgewinterde bloggers en marketeers vinden het doodeng om een pagina over zichzelf te maken.

De bezoeker wil echter wel weten wat jij voor hun kan betekenen, en kijkt dus wat jij allemaal voor hun aanbiedt. Het verhaal wat jij over jezelf of het bedrijf neerzet is dus wel van groot belang.

Sonia Simone heeft in een blogpost op Copyblogger uitgelegd waar je over moet praten op een over mij-pagina:

–         Vertel waarom de bezoeker de hele site moet lezen
–         Vertel welke problemen je oplost
–         Vertel dingen waar hun geïnteresseerd in zijn

De beste dingen om te plaatsen op een over mij-pagina

Een over mij-pagina moet over meer dingen gaan dan je passie. Het moet een plek zijn waarin je de bezoeker overhaalt om jou aan te nemen, of in te huren.

Je bent namelijk in de ogen van de bezoeker nog een grote onbekende. En het is eng om zaken te doen met iemand die je niet kent. De fotografe Megan Squires heeft ingezien dat een stukje tekst over haar ‘passie’ net zo uniek is als vertraging bij de NS.

“An “about me” section needs to tell more than just your passion for photography — it should be used as a way to create a desire for your potential client to hire you. The biggest compliment I can get from a client is when they tell me that they wanted to be my friend after spending time on my website — that they wanted to get to know me more.”

Megan wilde het, in plaats van een niet-uniek stukje over haar passie, over een heel andere boeg gooien. Ze wilde via de over mij-pagina een relatie starten met de bezoekers, zodat die meteen wisten waar ze aan toe waren. Hoe doet ze dat?

1. Praat over jezelf

De essentie van een over mij-pagina is dat je over jezelf praat. Praat dus over wat je leuk vindt, waar je enthousiast van wordt, en waarom je met plezier je werk doet. Hoe meer leuke dingen je deelt, hoe groter de kans is dat een bezoeker zich aan je verbonden voelt.

2. Praat over je vakgebied

En dan vooral over wat je specialisme is. Als je veel weet over het repareren van Apple-computers, praat dan daar veel over. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn als ze jou willen inhuren voor reparaties.

3. Laat jezelf zien

Veel mensen vergeten om hun naam en een foto toe te voegen, terwijl dit juist een start is van een relatie met een bezoeker. Mensen willen zich namelijk sneller aan een gezicht hechten als aan een verhaal.

De beste over mij-pagina’s

De website BlogTyrant heeft een artikel gemaakt over de beste ‘about us’-pagina’s. Ze geven echter ook de tip dat er altijd sociaal bewijs moet zijn van de kwaliteit van jou of jouw bedrijf.

over mij pagina de beste

Dat is niet helemaal waar. Zorg er dus voor dat je een sterk verhaal hebt dat bezoekers aan je verbindt. Daarmee kom je het verst. En laat dat verhaal over jezelf zijn.