Welk social media-platform past het best bij jouw website?

social media promoten blog

Netwerken met jouw doelgroep en met vakgenoten is ontzettend handig. Maar heb je wel een idee waar deze mensen te vinden zijn op social media? Als je jouw blog promoot, moet je dat doen op de plek waar dat het best is. Elk social media-platform is namelijk anders. Welk social media-platform is het meest geschikt voor jou?

Actief zijn op Facebook

Facebook is van alle social media het meest gericht op een ‘vrienden- en interessescommunity’, maar heeft daardoor wel heel veel potentie voor marketing. Dit komt vooral omdat mensen snel geneigd zijn om iets te delen met hun vrienden.

Het belangrijkste om te onthouden is dat kwaliteit beter is dan kwantiteit. Bombardeer jouw volgers dus niet met tientallen posts per dag. Mensen vinden dat erg vervelend, omdat jij dan hun timeline gaat overheersen. Hou het op 2 à 3 posts per dag om iedereen tevreden te houden.

Omdat Facebook vooral een persoonlijk netwerk is, moet je niet met al te serieuze campagnes komen. Hou het luchtig, en als het kan humoristisch. Hou het ook vooral kort. Facebook-gebruikers lezen lang niet alles, en haken af bij lange teksten. Houd jouw updates onder de 250 tekens, en iedereen zal het nog lezen.

Facebook is ook het ideale platform om foto’s en video’s te gebruiken, omdat ze heel veel interactie uitlokken. Hou het wel relevant met jouw doel en doelgroep:

social media promoten facebook

Actief zijn op Twitter

Twitter is vooral bedoeld om interactie te hebben met jouw volgers. Stuurt iemand een bericht naar jou? Antwoord dan netjes terug. Zorg er in ieder geval niet voor dat je klinkt als een robot met standaard antwoorden. Laat zien dat je aandacht voor de vragenstellers hebt. En bovenal, maak het leuk:

social media promoten twitter

Don’t put your followers to sleep with marketing speak. If your Twitter voice sounds like a robot with no distinct personality, you’re not being true to your brand, and you’re not getting the attention of your audience”, aldus Steve Mulder op iMediaConnection.

Probeer ook niet op een heel groot publiek te richten, maar op een specifieke markt waar je jezelf in bevindt. Microtargeting heet dat. Als je je op één doelgroep richt, kun je deze interesseren met berichten die alleen voor hun interessant zijn, en waar ze op gaan reageren. Eigenlijk geldt op Twitter hetzelfde als op jouw blog.

Oh, en vergeet niet jouw blogposts te plaatsen op Twitter.

Actief zijn op Google+

Google+ is een redelijk nieuwe speler met heel veel netwerkpotentie. Het is door zijn netwerkgerichtheid heel erg interessant voor mensen die in bepaalde netwerken willen zitten en de berichten daarin willen volgen. Alleen door in die kringen te posten kun je al heel veel nieuwe bezoekers op jouw blog krijgen.

Daarnaast is Google+, omdat het veel meer een community is dan Facebook of Twitter,  een platform waar veel meer een groepsgevoel wordt gemaakt. Mensen kunnen echt in gesprek met elkaar, en zoeken met elkaar naar een oplossing. En jij als expert kan dan een oplossing bieden. Als je vaak genoeg positief in beeld komt, zal je vaker aangeraden worden door mensen, en zullen jouw posts sneller bekeken en geloofd worden. Gratis reclame!

social media promoten kennedy

Als laatste is een goede reputatie op Google+ ook goed voor je SEO. Indirect dan. Want als je veel volgers en +1’s krijgt, bouw je een reputatie op. Deze reputatie wordt door Google gezien als een niveau van autoriteit. Een autoriteit wordt goed vertrouwd door Google, en zorgt dus voor een hogere plaats in de zoekopdrachten bij Google.

Actief zijn op LinkedIn

LinkedIn is een ondergeschoven kindje in marketingstrategieën. Het wordt alleen maar gezien als een professioneel sociaal netwerk om de werkende bevolking en de bedrijven met elkaar…..te linken. Heel veel mensen zijn daarom onbekend met de mogelijkheden binnen LinkedIn.

70% van de mensen wil op LinkedIn bedrijven volgen, volgens een onderzoek van Mashable. Maar de bedrijven hebben hun bedrijfspagina nauwelijks of helemaal niet ingericht voor de volgers. Terwijl dat de belangrijkste pagina is van het hele sociale platform. Bedrijven en mensen die vooral afhankelijk zijn van zakelijke klanten moeten toch eens een kijkje nemen in deze vijver vol met vissen.

social media promoten linkedin

LinkedIn-gebruikers volgen graag de laatste ontwikkelingen en trends in hun branche. Daarnaast zijn ze erg geïnteresseerd in informatie over producten en diensten. Jouw blog kan daar dus enorm goed op aansluiten. Hoewel het tijdrovend is om in LinkedIn een goede groep met connecties te creëren, kan het wel heel veel opleveren.

Actief zijn op Pinterest

Voor de creatievelingen is er ook nog een heel sterk platform: Pinterest. Het online prikbord is volgens Forbes een ontzettend commerciële community. Hoewel er maandelijks ‘weinig’ unieke bezoekers zijn (ongeveer 53 miljoen) en deze er weinig tijd spenderen (gemiddeld 7 uur per maand), wordt er toch voor 45 miljoen dollar verhandeld.

Op Pinterest wordt er op een andere manier naar branding gekeken. Er wordt namelijk gewerkt met afbeeldingen, en deze afbeeldingen verwijzen dan weer naar een andere site, jouw blog bijvoorbeeld. Pinterest-leden delen alleen maar afbeeldingen die ze leuk en interessant genoeg vinden, en daar is een strenge selectie in.

social media promoten pinterest

De magische formule in Pinterest zit in unieke afbeeldingen die kwalitatief goed zijn. Daarnaast kun je unieke ‘boards’ maken die interessant genoeg zijn voor veel mensen om te bezoeken. Ook moeten de afbeeldingen deelbaar zijn voor anderen, en dus geen watermerk bevatten.

In het begin van je Pinterest-campagne kun je het beste beginnen zonder commerciële belangen. Zet leuke eye-catchers op jouw prikbord, en deel prikbordafbeeldingen van anderen. Volg jouw volgers, en maak een leuke interactie met ze. Op deze manier creëer je een leuke community, die heel erg loyaal aan je is.

Welk platform kies jij?

Voor jezelf of jouw bedrijf zul je een overweging moeten maken wat je wel of niet kan gebruiken. Het vergt namelijk ontzettend veel tijd om op alle platformen actief te zijn. Kies één of twee platformen uit die het beste bij jou of jouw bedrijf passen, en zorg dat je daar actief op blijft socializen.

 

Op welk(e) social media-platform(en) ben jij vooral actief?