Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) precies?

Wat is SEO

Zoekmachine optimalisatie is een van de meest effectieve marketingmethode om een constante stroom van relevante bezoekers te genereren.

Alles is SEO

Nou.

Niet alles, maar wel veel.

Alles wat je op het internet doet, onder jouw naam, kan in theorie invloed hebben op de ranking van jouw website

Hoe je website eruit ziet, hoe actief je bent op social media, op blogs en fora, hoe behulpzaam je bent, hoe goed en groot je netwerk is etc.

Alles wat een indicatie kan geven van de kwaliteit van jouw website, kennis en netwerk kan door de zoekmachine gebruikt worden bij de ranking.

De term SEO

De term, SEO, kan al jaren niet meer letterlijk gedefinieerd worden. Volgens de term zou je een website moeten optimaliseren voor de zoekmachine, terwijl het zoekmachine vriendelijk maken van een website tegenwoordig maar een klein deel van het gehele vakgebied inneemt.

Ook de gedachte van het optimaliseren van een website voor het algoritme van de zoekmachine is achterhaald. Dit komt omdat het algoritme geheim wordt gehouden en omdat het algoritme zich steeds ontwikkelt. Als je een website optimaliseert voor het algoritme loop je altijd twee stappen achter.

Wat is zoekmachine optimalisatie nu?

SEO bestaat nu, pakweg 90%, uit het optimaliseren van een website voor de bezoeker en PR (public relations).

SEO is uitgegroeid tot een vermenging van diverse bestaande vakgebieden. Vakgebieden waar het verbeteren en het vermarkten van een product, idee of dienst centraal staat. Je komt in aanraking met het analyseren van de doelgroep, het creëren van een korte- en lange termijn strategie, copywriting (voor het web), usability, public relations, sales, marketing, social media, psychologie, programmeer en opmaaktalen.

Lijkt veel. En dat is het ook. Maar veel van die vakgebieden hebben iets gemeen. Iets wat centraal staat.

De gebruiker.

Is SEO echt zo lastig?

Bij het optimaliseren van een website voor de bezoeker krijg je direct en indirect te maken met duizenden feiten, gedachten, richtlijnen en meningen te maken. Hierdoor kan zoekmachine optimalisatie als erg lastig en complex ervaren worden.

Het wordt allemaal een stuk logischer als je de zoekmachine en zoeker begrijpt.

Hoe werkt de zoekmachine?

Om SEO te begrijpen moet je de gedachtegang oftewel de missie van de zoekmachine begrijpen. Waarop baseert de zoekmachine (lees Google) de ranking van een website op een bepaalde zoekterm?

Missie van de zoekmachine

De zoekmachine probeert de best mogelijke resultaten voor het desbetreffende zoekwoord aan te bieden.

Het draait allemaal om de zoeker.

Wat zijn de taken van de zoekmachine;

  1. het vinden en lezen (oftewel indexeren) van alle pagina’s op het web
  2. het koppelen van de pagina aan relevante zoektermen
  3. het beoordelen van de kwaliteit van de pagina
  4. het aanbieden van de meest kwalitatieve pagina’s per zoekopdracht

Hoe wordt de ranking van een webpagina bepaald?

Google meldt zelf dat ze meer dan 200 rankingfactoren gebruiken om een webpagina te beoordelen en dat elke rankingfactor uit enkele tot wel duizenden variabelen kan bestaan .

Google probeert aan de hand van deze factoren elke pagina zo goed mogelijk op kwaliteit, revelatie, autoriteit, populariteit en gebruiksvriendelijkheid te beoordelen. Het beoordelen van een webpagina gebeurt met een complex algoritme (een serie van berekeningen).

Het algoritme van de zoekmachine

Dit algoritme wordt constant verbeterd. Regelmatig worden de variabelen van die rankingfactoren verbetert, komen er nieuwe factoren bij of veranderen de waarden van een rankingfactor.

Hoewel de precieze rankingfactoren geheim zijn, om misbruik te voorkomen, licht Google regelmatig een tip van de sluier op.

Dankzij de webmasterhulpprogramma’s, trainingen, handleidingen en het webmasterhulpcentrum van Google kan er tegenwoordig een redelijk goed beeld geschetst worden van de aspecten die Google belangrijk vindt. Verder doen er tientallen grote SEO bureaus regelmatig onderzoek naar specifieke onderdelen en hun relatie met een hoge positie.

Alle rankingfactoren kunnen grof opgedeeld worden in 5 onderdelen

  1. Kwaliteit (hoe kwalitatief is de webpagina?)
  2. Relevantie (wat is de inhoud van de webpagina? Is het actueel genoeg Is het relevant aan de zoekopdracht?)
  3. Autoriteit (Is de tekst door iemand met kennis van zaken geschreven?)
  4. Populariteit (hoe waarderen de lezers de webpagina?)
  5. Gebruiksvriendelijkheid (hoe gemakkelijk kan de gebruiker zijn behoefte vervullen).

In het kort;

  1. Hoe relevant is de pagina m.b.t. een zoekopdracht?
  2. Hoe snel kan de bezoeker het antwoord vinden op zijn vraag?
  3. Wat zeggen anderen over de webpagina?