Waarom is business blogging noodzakelijk voor jouw bedrijf?

business bloggen

Vind je het lastig om jezelf te onderscheiden van jouw concurrenten? Wil je meer bezoekers? Een hogere plaats hebben in de zoekmachine? Een betere relatie met jouw doelgroep? Wil je weten hoe jouw (klanten) denken en doen? Het starten van een blog kan de oplossing zijn.

Wat moet je doen om een business blogger te zijn?

Om het business bloggen even in het kort uit te leggen: het is een marketingstrategie waarbij je door middel van bloggen jouw bedrijf beter zichtbaar maakt op het internet. Daarvoor moeten in eerste instantie alle berichten op het blog over de industrie gaan waar jouw bedrijf zich in bevindt.

Dit is nodig om aan de bezoekers duidelijk te maken waar jij in gespecialiseerd bent. Hoe meer artikelen er zijn op het blog, hoe meer kans er is dat er mensen op jouw bedrijfswebsite terechtkomen. Deze artikelen zorgen namelijk voor meer bekendheid in de zoekmachine.

Het zorgt er voor dat mensen via de zoekmachines op twee plekken kunnen komen. Als eerste op jouw blogartikelen, en via daar op jouw bedrijfswebsite. Als tweede kan ook jouw bedrijfswebsite gevonden worden in de zoekmachine.

Business bloggen is dus een manier om meer kans te krijgen dat mensen uit jouw doelgroep naar de bedrijfswebsite komen.

Er zijn ontzettend veel blogs in de wereld. Er zijn al meer dan 75 miljoen WordPress blogs, en dat aantal stijgt met 100.000 per dag. Door het grote aantal gebruikers is er ook erg veel activiteit. Daarom is er ook heel veel bereik mogelijk op jouw blogs.

Waarom is bloggen goed voor een bedrijf?

Er zijn veel redenen op te noemen waarom een blog handig is voor aanwezigheid op het internet. Hieronder staan een aantal goede redenen om een bedrijfsblog te starten:

– Blogs zijn een goede manier om kennis en expertise te delen met de doelgroep
– Blogs die problemen oplossen kunnen goed scoren in de zoekmachine en veel bezoekers opleveren
– Er is weinig kennis van programmeren nodig om een blog te starten
– Bloggen geeft jouw bedrijf een gezicht naar de buitenwereld toe
– Met een blog kun je communiceren met jouw klanten en doelgroep
– Met een blog blijf je onderzoek doen naar de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw markt
– Het blog geeft jou een inzicht in jouw doelgroep, je krijgt te weten wat zijn willen weten

Happy Idiots heeft nog 15 redenen om een bedrijfsblog te starten op een rijtje gezet.

Is social media niet een bedreiging voor het bloggen?

Eind 2010 werd een nieuwe trend zichtbaar. Facebook groeide met maar liefst 250 miljoen leden naar 600 miljoen, terwijl blognetwerken bij elkaar opgeteld maar 26 miljoen leden erbij kregen, en er 152 miljoen in totaal hadden.

Men voorspelde het einde van het bloggen, omdat social media enorm populair werd. Ook Twitter werd gezien als een bedreiging. De microblogdienst zou een sociaal netwerk creëren dat veel sterker zou blijken dan blogs.

Maar niets is minder waar. Facebook werd een mediaplatform waar gebruikers zich konden hechten aan het merk achter de blog, en Twitter zorgde voor een marketing-hemel. In plaats van dat de sociale netwerken het bloggen gingen vervangen, werden het juist marketingtools voor bloggers, waardoor het bloggen groter is geworden dan ooit.

Business bloggen geeft jouw bedrijf dus een kans om meer mensen binnen te halen, en deze te converteren om jouw diensten te gebruiken.