Two-Factor Authentication (2FA) inschakelen bij xel

Bescherm jouw xel omgeving met Two-Factor Authentication (ofwel tweestapsauthenticatie) en voorkom dat kwaadwillenden toegang kunnen krijgen tot jouw xel omgeving. 

Met de tweestapsverificatie voeg je een extra stap toe aan het inlogproces. Je dient dan naast het opgeven van een gebruikersnaam en wachtwoord ook een unieke code op te geven dat alleen gegenereerd kan worden met een app op je telefoon.

Inhoudsopgave

Tweestapsverificatie inschakelen

  • Log in op jouw xel omgeving.
  • Klik rechtsboven op Mijn account en selecteer de optie Beveiliging.

  • Klik vervolgens in het nieuwe scherm op Inschakelen.

  • Open de authenticatie-app (bijvoorbeeld Google Authenticator of Authy) en voeg een nieuw account toe.
  • Kies voor de optie QR code scannen en scan de QR code in jouw xel omgeving.

Gebruik je Authy dan dien je het zojuist aangemaakte account op te slaan. Bij Google gaat dit automatisch na het scannen van de QR code.

  • Geef vervolgens de unieke code uit de app op in het invoerveld Authenticator Code en klik op Opslaan.

De tweestapsverificatie is na het instellen direct actief. Heb je nog vragen of kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk.

Tweestapsverificatie uitschakelen

  • Log in op jouw xel omgeving.
  • Klik rechtsboven op Mijn account en selecteer de optie Beveiliging.

  • Klik vervolgens in het nieuwe scherm op Uitschakelen.

  • Geef aan dat je akkoord bent en klik op Uitschakelen om de tweestapsverificatie uit te schakelen.

De tweestapsverificatie wordt direct uitgeschakeld en is niet meer actief. Kom je er niet uit of heb je nog een vraag? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk.

Tweestapsverificatie uitschakelen zonder toegang tot xel omgeving

Heb jij je telefoon verloren of heb je de app per ongeluk verwijderd? Dan kun je niet meer bij de unieke code die nodig is om in te loggen op jouw xel omgeving. Het lastige is dat je dan ook niet kunt inloggen om de tweestapsverificatie uit te schakelen.

Zit je in deze situatie dan kun je gerust contact opnemen met de servicedesk. De servicedesk stuurt dan ter verificatie een bericht naar de contactpersoon dat bij ons bekend is en zal de tweestapsverificatie na het ontvangen van een bevestiging uitzetten.

Kom je er nog niet uit of heb je nog een vraag dan kun je gerust contact opnemen met onze servicedesk.