Reacties op je blog: waarom zijn deze nodig?

reacties op blog copyblogger

Eind maart heeft de contentmarketing-blog Copyblogger een opvallende verandering in de blogsite bekend gemaakt. Ze hebben besloten om bij de artikelen de optie om een reactie te geven uit te schakelen.

Dit heeft een storm van kritische reacties opgeleverd waar een orkaan als Katrina een zuchtje wind bij was. Maar waar zijn reacties op een blog goed voor? Is het artikel zelf op een pagina niet al goed genoeg?

Geen speld tussen te krijgen

Sonia Simone, een van de bekendste bloggers van Copyblogger, mocht in een blog tekst en uitleg geven over de nieuwe route van Copyblogger:

  1. “De discussies lopen ook op Google+ en LinkedIn. Waarom zou je dan ook een conversatie op een blog hebben?”
  2. “Het is niet handig om commentaar in een reactie te zetten. Het is beter om de reactie op je eigen site te zetten als artikel (en natuurlijk te verwijzen naar hun blog) “
  3. “96% van hun comments zijn spam,” aldus Sonia. “En het monitoren van de comments kost te veel geld.”

Simone sluit het artikel af met de opmerking dat Copyblogger zo groot is geworden dat de discussies ergens anders plaatsvinden dan op de site. En dat hierom comments op de pagina zelf niet meer nodig zijn.

Wie goed leest ziet dat Copyblogger ontzettend uitgekookt heeft gehandeld. Blogger Mark Schaefer van {grow} ziet het als een beslissing die vooral in de SEO van Copyblogger goed gaat uitpakken.

Waarom zou Copyblogger alle reacties buiten de site willen zien?

SEO gaat niet alleen om het op de goede plek zetten van de goede zoekwoorden. Ook de buitenwereld is een invloed op de ranking van een website. Als er veel mensen zijn die een website delen op hun eigen website, dan ziet Google die website als een website met kwaliteit, en zal het dus een hoge ranking krijgen.

Ook social media (en met name Google+) heeft een goede invloed op de ranking van een site. Als een blog vaak gedeeld wordt op social media, als er veel reacties komen en veel +1’s (likes), dan pikt Google dit ook op als positieve ranking-juice.

Reacties op een blog hebben wel waarde, maar de waarde van een gedeelde pagina is veel groter dat een paar mensen die zeggen “Goed geschreven!”

Waarom zijn reacties op je blog dan belangrijk?

Een mens heeft bevestiging nodig. Mensen willen horen dat ze goed bezig zijn. Dat zit in de aard van het beestje. Zonder complimenten voelen we onszelf niet nuttig.

reacties op blog mond open

Hetzelfde geldt voor je blog. Reacties op een artikel zijn, naast de kille cijfers van Google Analytics, een bevestiging dat je gelezen wordt. Het maakt daarbij niet uit of je de grond in geboord wordt of de hemel in geprezen wordt.

Kitty Kilian zegt daar in haar reactie op de beslissing van Copyblogger ook over: “Ik heb feedback nodig. Steun. Grapjes.” Reacties zijn voor bloggers wat spinazie is voor Popeye. De lezers kunnen op deze manier makkelijk met de schrijver –of met andere lezers- in discussie.

In de reacties op Mark Schaefer’s blogartikel zegt Brian Clark, oprichter van Copyblogger ook:
“How do you know you are changing people’s minds? If you don’t have comments how do you know people are even out there?”

Dat gaat de goede kant op, maar dan zegt hij dit:
Sales. I think people have lost sight of what content marketing is intended to do.”

Het echte doel van content marketing

Je schrijft niet zomaar een blog voor jouw bedrijf, of een bedrijf. Je doet dat met een doel. Je wil bekendheid geven aan de diensten en producten van een bedrijf, en je wil laten zien dat jullie er het beste bedrijf in de branche zijn.

En hoe doe je dat? Door informatie te geven, door ervaringen te delen, maar vooral door te praten met je lezers. Deze lezers geven de beste feedback die je ooit zult krijgen, en de lezers krijgen tegelijkertijd een band met jouw bedrijf.

Het levert dus een hoop goodwill op. En ja, indirect ook geld. Maar dat is niet waar content marketing volledig voor is bedoeld. Het is alleen een bijwerking van de andere onderdelen van content marketing.

Waarom geen reacties tonen op je blog?

Toch zijn er heel veel mensen die hetzelfde hebben gedaan als Copyblogger, en daarmee goede resultaten halen. Designer Matt Gemmell heeft hetzelfde experiment gedaan, en kwam tot deze conclusies:

–          Hij kreeg alleen nog antwoorden via de mail, en deze waren allemaal opbouwend
–          Hij zag ook reacties op zijn blog op andere blogs staan
–          De hoeveelheid lezers werd meer in plaats van het verwachte minder
–          De site laadde sneller, en er hoefden geen reacties meer goedgekeurd te worden
–          Hij voelde zichzelf positiever

Er zijn wel andere manieren om te reageren op een blog dan via de comments, maar de comments-sectie is de meest toegankelijke voor iedereen. Lang niet iedereen voelt zich geroepen om een mail te sturen. Lang niet iedereen heeft een eigen blog of Twitter-account.

reacties op blog mond dicht

Geef mensen de mogelijkheid om te reageren

Als je geen mogelijkheid geeft om te reageren kun je je eigen teksten niet testen. In een discussie komen de beste conclusies vrij, en deze zijn dan te vinden op dezelfde pagina.

De discussie ergens anders laten lopen zorgt misschien voor een goede SEO, maar wat is dat waard zonder goodwill?