9 tips voor het schrijven van effectieve webteksten

copywriting

Webteksten worden anders gelezen dan ‘offline’ teksten.

Uit een onderzoek van de Nielson Norman Group blijkt dat slechts 16% van de lezers een webtekst woord voor woord leest. 79% scant, altijd, de webtekst. Ze scannen de tekst en proberen specifieke woorden en zinnen eruit te pikken.

Wanneer je een webtekst op dezelfde manier opstelt als een normale tekst is er een kans dat de belangrijkste informatie, jouw boodschap, niet overkomt.

Waarom je moet investeren in sterke webteksten

  • De inhoud wordt beter begrepen
  • De voorkeur gaat uit naar een eenvoudig te begrijpen informele tekst (ook bij hoogopgeleiden)
  • De betrouwbaarheid van de tekst gaat vooruit
  • Bij een tekst die scanbaar is, wordt de informatie beter onthouden
  • Webbezoekers hebben over het algemeen weinig tijd en willen snel de informatie zien die zij zoeken.

Richtlijnen en tips voor het schrijven van webteksten

  • Begin met de conclusie
  • Begin elke alinea met de belangrijkste zin (het punt wat je in de alinea wilt overbrengen)
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen en voordelen
  • Gebruik gemarkeerde woorden om de belangrijkste informatie over te brengen
  • Gebruik duidelijke koppen
  • Gebruik een grotere font size (14 – 16px)
  • Een aantrekkelijke informatieve titel
  • Schrijf voor één persoon
  • Zorg voor geloofwaardigheid

Afwijkingen vallen op

Onder afwijkingen vallen dikgedrukte woorden, cursieve woorden en hyperlinks. Gebruik afwijkingen in de typografie om de belangrijkste informatie in de tekst duidelijker over te laten komen.

Te veel afwijkingen zorgen er weer voor dat een tekst minder goed leesbaar is en rommelig overkomt. Verder vallen afwijkingen minder op, als veel afwijkt.

Gebruik duidelijke informatieve koppen

Scanners geven veel aandacht aan koppen. De kop zou namelijk vertellen waar de volgende alinea over gaat. Door duidelijke koppen te gebruiken, kan een scanner sneller het antwoord vinden die hij zoekt (en hoeft niet per se de tekst te lezen om te begrijpen waar de pagina over gaat).

Omdat koppen opvallen, gebruikt de zoekmachine ook de koppen om de tekst beter te begrijpen.

Gebruik lijstjes

  • Lijstjes zijn enorm scanbaar
  • Handig bij opsommingen (van voordelen bijv)
  • Lijstjes zijn simpel

Begin met het einde

Als je begint met de conclusie, dan weet je zeker dat de essentie van jouw boodschap overkomt. Hoe langer een webtekst is, hoe groter het percentage zal zijn dat niet het einde haalt. Eindig niet met de conclusie, begin ermee.

De belangrijkste zin eerst

De kans dat de eerste zin in een alinea door een scanner wordt gelezen, is groter dan de 3de of 4de regel. Begin daarom elke alinea met de zin die de gehele alinea samenvat.

Vergroot de geloofwaardigheid van de tekst

Men weet, wanneer ze op een nieuwe website terechtkomen, over het algemeen niet wie de tekst heeft geschreven en de autoriteit van de schrijver op dit gebied. Er is geen kwaliteitsfilter (die heb je wel bij boeken en artikelen in magazines).

Hoe verhoog je de geloofwaardigheid van een tekst?

  • Door scherpe en professionele afbeeldingen/foto’s te gebruiken die iets toevoegen aan de tekst.
  • Door helder te schrijven (geen jargon of vaag taalgebruik).
  • Door te linken naar andere artikelen (ook naar andere websites).
  • Door informatie te geven over de auteur.
  • Door een duidelijke over ons pagina te maken.

Een groter lettertype

De afstand tussen een beeldscherm en een weblezer is groter dan de afstand tussen een boek en de lezer (of dit zou zo moeten zijn).

Verder verslechtert het zicht als je ouder wordt. Toch komt het te vaak voor dat men op websites een lettertype gebruikt dat kleiner is of even klein is als ‘offline’ teksten. Terwijl het lettertype groter moet zijn. Gebruik een font size van 14px tot 16px (ligt aan het lettertype).

Schrijf voor de bezoeker

Je schrijft niet voor een groep, maar voor één persoon. Spreek die persoon persoonlijk aan en denk na over wat hij belangrijk vindt. Focus je op de voordelen die hij heeft als hij product X koopt (benefits) en niet op de eigenschappen van het product (features).

Een aantrekkelijke informatieve titel

De titel van de pagina is niet alleen zichtbaar op de pagina zelf. De titel is ook zichtbaar wanneer men het bericht deelt op sociale media en in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Maak een aantrekkelijke titel die precies vertelt (specifiek) waar de webpagina over gaat. Maar, geef niet direct alle informatie weg. De titel moet een reden geven om het artikel te lezen.

Bronnen